Test Nissan Leafe+

Met de Nissan Leaf e+ rijd je groen. En soms een beetje van ergernis

Er worden geen slechte auto’s meer gemaakt, hoor je weleens zeggen door types die er verstand van hebben. Misschien hebben ze gelijk; Blik heeft immers al jaren geen auto gereden waarvan de uitlaat plotseling op de kasseien klettert. Maar nu hebben we er toch een gevonden die zich kandideert, een beetje tenminste: de Nissan Leaf e+.

De Leaf e+ heeft een krachtiger motor en een fiks grotere accu dan de standaardvariant.

Gereden: Nissan Leaf e+

Aandrijving: volledig elektrisch met een motor van 160 kW

Actieradius: 385 kilometer volgens WLTP

Prijs: 48.301 euro, vanaf 45.850 euro

Lengte 4490 mm, Breedte 1788 mm, Hoogte 1545 mm

Levertijd: nu bestellen is voor het einde van het jaar rijden, zegt Nissan. Dus nog tegen het lage bijtellingtarief van 4 procent.

We zijn stomverbaasd over onze conclusie, want Nissan is een merk met een onberispelijk imago, afgezien van de incidentele ceo die met een dolk in de rug het pand verlaat. Nissans deugen en hebben puike cost of ownership-plaatjes. Bovendien reden we de ‘gewone’ nieuwe Leaf een jaartje geleden met tamelijk genoegen.

De e+ is op papier nog beter, want deze heeft onder meer een krachtiger motor. Nissan rept van pk’s, een aanduiding voor de spierkracht van fossiele motoren. Dat van elektromotoren wordt uitgedrukt in kilowatts, maar omdat kennelijk geen hond weet wat een kilowatt is, heeft de marketingafdeling bedacht dat pk’s beter zijn. Dus heeft de Leaf e+ 217 pk, wat erg veel is voor een compacte auto. Overigens is dit piekvermogen; bij constante belasting is – we hebben het ook maar even omgerekend – 120 pk beschikbaar. Nog steeds genoeg voor al uw bergritten.

62 kilowattuur

Belangrijker is de fiks grotere accu: 62 kilowattuur, tegen 40 voor de goedkopere Leaf. Dankzij deze accu (moeten we dit nu ook omrekenen? Goed: 84 pk-uur) kom je verder: volledig opgeladen voorspelt de boordcomputer een dikke 300 kilometer actieradius. Ruim voldoende voor het dichtbelaadpaalde Nederland, ook in de winter, als er zo’n honderd kilometer vanaf gaan als het bitter koud is. 

Volledig opgeladen voorspelt de boordcomputer een dik 300 kilometer actieradius. Ruim voldoende voor het dichtbelaadpaalde Nederland.

Door deze extra’s is de Leaf e+ zevenduizend euro duurder. Daarmee kost hij iets meer dan de vergelijkbare, maar nauwelijks leverbare Kia e-Niro.

Is hij net zo goed? Nou nee.

In de week dat Blik de Leaf e+ reed, was ergernis ons deel, vooral over de software. Moderne auto’s zijn smartphones op wielen, toeteren autofabrikanten graag. Maar als de Leaf e+ een smartphone is, duikel ik liever mijn oude Nokia 3310 weer op.

E-pedal

Het grootste minpunt is het e-pedal. Dit is een gaspedaal waarmee ook kan worden afgeremd, zelfs tot de auto stil staat. Voordeel: de motor dient tijdens het afremmen als dynamo en leidt elektriciteit terug in de accu, waardoor energie wordt bespaard. Gebeurt trouwens ook als het rempedaal rustig wordt ingetrapt. Het e-pedal kan behoorlijk stevig vertragen, waardoor in de stad de gewone rem nauwelijks hoeft te worden beroerd. Best prettig als je eenmaal gewend bent, wat trouwens snel gebeurt.

Maar bij het remmen gaat het soms mis. De Leaf heeft een systeem dat kijkt of je nergens tegenaan knalt. Dreigt een botsing, dan klinkt een piep en flakkert het dashboardscherm rood op. Remt de bestuurder nog steeds niet, dan grijpt de remrobot (Automatic Emergency Braking, AEB) in en maakt een noodstop. Prima, want kan schade of erger voorkomen.

Maar Nissan lijkt te zijn vergeten de e-pedal-rem goed te laten communiceren met dit AEB-systeem. Hierdoor kan het gebeuren dat het noodsysteem in paniek raakt tijdens het pedaalremmen, omdat het ‘echte’ rempedaal niet wordt ingetrapt. Gevolg: tot twee keer toe maakte de Leaf ‘zomaar’ een noodstop, terwijl we e-pedaalremmend ruim op tijd tot stilstand waren gekomen. Gelukkig greep AEB alleen in bij lage snelheid, maar toch was er schrik.

Met het e-pedal kan worden versneld én geremd. Handig in de stad, maar niet goed uitgevoerd, waardoor de auto soms onverwacht een noodstop maakt.

Nissan zegt nog nooit van het probleem te hebben gehoord, hoewel het ons meerdere keren is overkomen, in diverse Leafs. Veeg teken: in de VS heeft de National Highway Traffic Safety Administration een onderzoek ingesteld naar het systeem, nadat honderden klachten van eigenaren van de Nissan Rogue (die lijkt op de Europese X-Trail) hadden gemeld dat hun auto soms zomaar een noodstop maakte, onder overigens andere omstandigheden. 

Klimaatregeling

Nog meer ergernis: diverse keren besloegen de ruiten tijdens regen. Dit komt doordat de klimaatregeling de airco had uitgeschakeld, waarschijnlijk om energie te besparen. Schakelt de bestuurder de airco weer in, dan floept de automatische klimaatregeling uit en mag de chauffeur het zelf uitzoeken met zijn beslagen ramen. Natuurlijk kan condens ook worden verjaagd door de ontwazeming aan te zetten, maar de ruiten beslaan na een tijdje opnieuw zodra deze is uitgeschakeld. Zo blijf je knoppendrukkend strijd leveren tegen de ruitmist. Hinderlijk. Blik kent geen auto waarbij dit zo beroerd werkt.

Ook Apple Car Play liep een paar keer vast en sleepte de rest van het multimediasysteem mee. Kan een incident zijn, want eerdere Leafs kenden dit probleem niet en mijn telefoon is niet de nieuwste, dus laten we daar niet al te narrig over doen.

Tot slot is er nog de trage interne lader, waardoor het vullen van een bijna-lege accu bijna 17 uur vergt - alsof je een vijftigmeterbad vult met een tuinslang. Er lijden meer e-auto’s aan dit gebrek, maar hoe groter de accu, hoe hinderlijker het ontbreken van een snellere 3-faselader. Gelukkig kan de Leaf e+ ook terecht bij Fastned, maar snelstroom is meestal duurder.

Conclusie: met de Leaf e+ rijd je groen. En soms een beetje van ergernis.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden