De GidsPersonal branding

Meer succes in je werk: een stappenplan om van jezelf een merk te maken

Wie wil opvallen bij een sollicitatie, aast op een promotie of een reorganisatie wil overleven, kan er baat bij hebben zichzelf als merk te presenteren op de arbeidsmarkt. Klinkt ingewikkeld en als een heleboel werk? Hierbij een personal branding-stappenplan.

Beeld Archief Claudie De Cleen

Johannes Epping, projectleider alumnirelaties bij de Rijksuniversiteit Groningen, is zo iemand die er van overtuigd is dat je meer kansen hebt op de arbeidsmarkt als je van jezelf een merk maakt. Hij is bestuurslid bij de personeelsvereniging, post regelmatig video’s op LinkedIn over bijeenkomsten die hij samen met collega’s organiseert en ziet zo zijn online-netwerk groeien. ‘Als je je op een goede manier profileert heb je een sterkere positie, waardoor je bij een reorganisatie of de wens om intern van baan te wisselen grotere kansen hebt. Helemaal als je net als ik bij een werkgever met meer dan 10.000 werknemers werkt’, zegt hij.

Vroeger was het devies ‘denk aan je reputatie’ of het tenenkrommende ‘je bent je eigen visitekaartje’, tegenwoordig is het ‘personal branding’ dat de klok slaat, oftewel van jezelf een merk maken. Dat kan online - bijvoorbeeld met een blog, een sterk Linkedinprofiel of een prachtig Instagramaccount - en offline: door slim te netwerken

Is personal branding echt belangrijk?

Het idee van jezelf als merk neerzetten, is niet nieuw. The New York Times schreef in 2007 al hoe je jezelf kunt verkopen op een goede manier. Maar jezelf vermarkten, wordt wel steeds belangrijker, meent Klaas Weima, oprichter van creatief marketingbureau Energize en schrijver van het boek Aandachtsmarketing. ‘Het eerste dat een werkgever doet als een sollicitant komt, is die persoon googelen. Ik doe het zelf ook als ik iemand uitnodig voor een gesprek.’

Jezelf in de kijker spelen, is niet alleen slim voor sollicitanten, vindt Weima. Ook bij een reorganisatie kun je er voordeel van hebben. ‘Er bestaan drie manieren om te reageren bij angst: vechten, vluchten en bevriezen. Helaas bevriezen veel mensen bij een reorganisatie, terwijl dit juist het moment is om jezelf te laten zien. Mits je je nog thuisvoelt in de organisatie; het is altijd slim om te reflecteren of er nog steeds een match is met het bedrijf waarvoor je werkt.’

Ongemak omarmen

Vooral vrouwen mogen zichzelf wat meer laten zien, vindt Nancy Poleon. Na een carrière in de muziekindustrie als marketingmanager van BMG in Londen voor muzikanten als Britney Spears, Alicia Keys, Pink en Prince, richtte ze BrandedU op, een personal branding-programma voor vrouwen. ‘Om carrière te maken moet je zichtbaar zijn. Ik leer vrouwen te ontdekken wat hen relevant maakt’, zei ze eerder in de Volkskrant. ‘Waar wil jij om bekend staan? Waar moeten mensen jou mee associëren? Het kan soms eng zijn om op de voorgrond te treden. ‘You have to lean into the discomfort’, zei hoogleraar Bréne Brown in een TedTalk. Dat vind ik een mooie manier om er tegenaan te kijken. Juist wanneer het ongemakkelijk is, levert het je uiteindelijk veel op.’

Goed, personal branding dus. Hoe bepaal je wat voor merk jij bent?

‘Veel mensen die een nieuwe baan zoeken, beginnen met vacatures doorspitten. Maar het is belangrijk eerst naar binnen te kijken. Als je jezelf kent, kun je jezelf ook beter presenteren als merk, weet je of je past bij het bedrijf waar je solliciteert en kun je opvallen tussen de andere kandidaten’, zegt Weima.

In zijn boek Aandachtstrekkers beschrijft Weima zes vragen om tot een merkidentiteit te komen. Deze vragen zijn eigenlijk bedoeld voor bedrijven, maar je kunt ze volgens de marketeer ook uitstekend gebruiken om het merk in jezelf te ontdekken.

De vragen die je voor jezelf kunt beantwoorden:
1. Waar liggen mijn wortels? Omdat je afkomst je vormt.
2. Wat vind ik belangrijk? Wat zijn je merkwaarden?
3. Wat is mijn karakter?
4. Voor wie ben ik er? Wat is mijn publiek?
5. Wat heb ik te bieden? Kies hier maximaal drie kerntaken.
6. Wat maakt mij dan echt bijzonder? Wat zijn mijn USP’s (unique selling points)?

Weima: ‘Als je antwoord hebt op deze vragen, wordt het makkelijker om sollicitatievragen als ‘waar zie je jezelf over vijf jaar?’ te beantwoorden. Ik zie zo vaak dat mensen dan dichtklappen, terwijl het geen moeilijke vraag is als je je persoonlijke merkidentiteit scherp hebt.’

Podcast

Klaas Weima doet zelf veel aan personal branding. Zo presenteert hij al 11 jaar - lang voordat het hip werd - een podcast over marketing en post hij regelmatig op Twitter en LinkedIn. ‘Vooral dingen waar ik een zakelijk belang bij heb.’ 

En dan? Hoe kun je vervolgens van jezelf een merk maken?

Na het vaststellen van je eigen merkidentiteit is het zaak aandacht op jezelf te vestigen, legt Weima uit. Voor zijn boek onderzocht hij in samenwerking met de Vrije Universiteit hoe je het beste aandacht van anderen kunt krijgen voor je merk.

‘Wat bijvoorbeeld goed kan werken bij personal branding is hulp bieden. Deel wekelijks tips op sociale media of je blog, waaruit je expertise blijkt. Geef concrete en duidelijke adviezen die mensen willen delen en liken. Dit creëert niet alleen aandacht, maar helpt ook in de bouw van je online-reputatie’, zegt Weima.

Successen delen is een goed idee, maar wees sociaal. ‘Als je successen deelt, eigen die dan niet te veel toe, tenzij het écht alleen jouw verdienste was natuurlijk, als je bijvoorbeeld een boek hebt geschreven’, tipt Weima. ‘Als je een event hebt neergezet, tag dan ook je collega’s. We hebben het niet voor niets over ‘sociale’ media.’

Verder is het natuurlijk belangrijk een volledig ingevuld en foutloos LinkedIn-profiel te hebben. Wat statusverhogend werkt - ‘en status zorgt voor aandacht’, aldus Weima: vraag collega’s en anderen uit je netwerk om aanbevelingen over je te schrijven op je profiel.

Belangrijk volgens Weima: de manieren om aandacht te vragen, moeten wel aansluiten bij je merkidentiteit. Denk bij alles wat je deelt eerst na of het écht past bij je persoonlijke merk.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden