Column Blik

Luchtpijpjes in Skoda Kodiaq moeten suggestie wekken dat er een racemonster in schuilt

De Skoda Kodiaq GT (2018) .

Skoda brengt, vooralsnog ­alleen voor de poenige ­Chinese markt, een extra sportieve versie uit van zijn top-SUV de Kodiaq. En ja hoor, daar zijn ze weer, aan beide kanten, vanaf de achterkant van het voorspatbord overlopend in de deuren: twee uitgespaarde gaatjes, versierd met chroom, waar in het Nederlands nauwelijks een woord voor is. ‘Luchtuitlaat’ op zijn best, in het Engels: side vents. Een schitterend voorbeeld van een wetmatigheid in auto-ontwerp: quasi-funcioneel is óók functioneel.

Strikt genomen slaan de luchtpijpjes nauwelijks ergens op. Ja, de luchtcirculatie onder de ­motorkap en in de wielkasten verbeteren. Hoe sterker een ­motor is, hoe meer warmte hij ­afgeeft, dus hoe harder de radiateur moet werken die het koel­water door de motor jaagt.

Die radiateur, die achter de grill zit, heeft daartoe flinke happen lucht nodig die het water koelen. Hoe beter de lucht kan uitstromen, hoe beter die kan instromen, des te beter de koeling van de motor dus.

Ook de remschijven hebben baat bij koeling, dus hoe beter de doorluchting in de wielkasten, hoe leuker voor de rem. Also: als zich bij hoge snelheden lucht in de wielkasten ophoopt, ontstaat er door de druk meer weerstand voor de draaiende wielen. Met een gewiekste luchtuitlaat kun je die druk wegnemen.

Heel werkzaam allemaal, in ­theorie, als u ooit weer eens de 920 kilometer per uur op de ­Autobahn bereikt. In alle andere gevallen vooral: theorie. Auto-ontwerpers willen dan ook vooral dat bij u uit bovenstaande praat de woorden ‘hoe sterker een motor’ en ‘hoge snelheden’ blijven hangen. De luchtpijpjes moeten vooral en alleen een suggestie wekken; de suggestie dat er iets van een racemonster in uw ­vertegenwoordigersauto schuilt.

En het succes van die suggestie is hardnekkig: sinds een dikke tien jaar zie je de spatbord-voordeurgaten consequent opduiken in prestigemodellen – Jaguar XF, de nieuwe BMW 5-serie, Range Rover, Volkswagens topmodel Arteon, de Mini. Zij het wel dat er, andere wetmatigheid, inflatie optreedt: gezinsmodellen als de Renault Talisman hebben ze nu ook, en, nou ja, een Skoda dus. Al zit er bij die laatste, net als bijvoorbeeld bij sommige M-lijn BMW’s, niet eens een echt gaatje in.

Ironie: plaats eenzelfde soort uitgespaard gat een half metertje naar achter, achter de voordeur, en je hebt ineens een praktische deurgreep. Elegante, legendarische budgetklassiekers als de Renault 5 (1972) en Fiat Panda (1980) spaarden er een extra onderdeel mee uit: de deurklink. Het gat als wonder van functionaliteit.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.