Blik Test Lexus UX 250H

Lexus gaat voor hybride luxe met de UX 250h

Hoe kun je je als autofabrikant nog onderscheiden? Veiligheid? Zuinigheid? Luxe? Lexus ging voor alledrie en bouwde een heerlijk zoevende hybride SUV.

Lexus UX250h

Gereden

Lexus UX 250h

Uitvoering F Sport First Edition, 2.0 benzinemotor (plus 2 elektromotoren), 184 pk

Prijs € 62.375

Vanafprijs € 44.495

Gewicht 2.110 kg

0-100 8,5 sec

Top 177 km/u

LxBxH 4,50x1,84x1,54 meter

CO2-uitstoot 94 g/km

Energielabel A

De persberichten denderden de afgelopen weken de Blikbrievenbus binnen. Alsof het European New Car Assessment Programme (Ncap) alleen maar tienen had uitgedeeld. Het ene na het andere merk - Renault, Toyota, Mazda, Volkswagen, Seat - kon trots melden dat  hun (ver)nieuw(d)e model - Clio, Rav 4, 3, T-Cross, Terraco - de maximale 5 sterren had gekregen in de botstesten van Ncap, het door zes Europese overheden (waaronder Nederland) geïnitieerde instituut dat de veiligheidsnorm bepaalt. Lexus zat er ook tussen, met zijn nieuwe compacte crossover UX. Maar ja, als van de 13 geteste auto’s dit jaar er maar één géén vijf sterren kreeg (de Citroën C5 Aircross, althans de uitvoering zonder veiligheidspakket), dan springt Lexus er niet echt uit. 

De cockpit bevat te veel knoppen. Wel heel fijn is de relatieve stilte - Lexus heeft met succes veel aandacht besteed aan het reduceren van lawaai; de elektromotoren helpen daar natuurlijk ook bij.

De dooddoener van de autoverkoper (‘Ze máken geen slechte auto’s meer tegenwoordig’) wordt stilaan werkelijkheid.  Waar kan een enigszins gewone auto als onze Lexus UX 250h zich dan nog mee onderscheiden? De systemen die de bestuurder bijstaan tijdens het rijden? Toyota, het moederconcern van Lexus, stopt behalve veiligheid tegenwoordig ook die luxe betaalbaar in veel uitvoeringen van bijna al zijn modellen. Twee weken geleden werd hier de Toyota Corolla besproken. We zouden de opmerkingen over de hulp- en veiligheidssystemen zo kunnen kopiëren en plakken. 

Die hulpjes (samen vormen ze tegenwoordig al een redelijk automatische piloot) haperden een paar jaar geleden nog weleens, nu niet meer, ze werken allemaal perfect, op één na: Blik heeft nog steeds niet in een auto gereden waarin de verkeersbordenherkenning (soms gekoppeld aan de automatische snelheidsregeling) een 10 kreeg. Ook de UX haperde op dit gebied- de zelfrijdende auto zal nog wel even utopie blijven.

De sportuitvoering die Blik reed beschikt over meters in een 'verschuivende' ring; een gebbetje afkomstig uit Lexus’ sportwagen LFA.

Dan hebben we wel zo’n beetje alle aspecten gehad waarop de UX 250h kan worden verbeterd. De nieuwe hybride SUV van Lexus, de kleinste in het gamma, is gebouwd op een nieuw platform. Dat wil zeggen dat het onderstel nog niet eerder gebruikt werd en nog veel meer gebruikt zal gaan worden. Volgens de fabrikant heeft dat platform het laagste zwaartepunt in zijn segment, wat erin resulteert dat je tijdens het rijden minder merkt dat je zo hoog zit. SUV’s en crossovers sturen doorgaans minder direct dan lagere auto’s en willen nog weleens wat meer overhellen in bochten. Dat doet de UX inderdaad beter, al moet gezegd dat we in een van zijn grootste concurrenten, de Volvo XC40, in dat opzicht ook geen reden tot klagen hadden. Om het gevoel van een lage zit nog verder te realiseren kan de bestuurdersstoel van de UX 6 centimeter in hoogte worden versteld – oké, dat is voor de liefhebbers. 

De sportuitvoering die Blik reed beschikt over meters in een 'verschuivende' ring; een gebbetje afkomstig uit Lexus' sportwagen LFA.

De UX wordt voortgedreven door Toyota’s vierde generatie hybride aandrijflijn. En dat is een bijzonder aangename rij-ervaring. Voorheen werkte de elektromotor mee tot een snelheid van 80 km/u, nu 120. En de automatische transmissie van de 2-liter-benzinemotor is dermate goed dat je nauwelijks nog merkt waardoor je wordt voortgedreven: elektriciteit, benzine of een combinatie ervan. 

Het interieur is, zoals je mag verwachten van een auto in deze prijsklasse, luxe. Dit gedeelte verwijst subtiel naar het Japanse papier washi.

Grootste verdienste van dit systeem: het is krachtig en zuinig. De 2-liter benzinemotor en de twee elektromotoren leveren samen 184 pk. In zijn campagne voor de auto stelt Toyota dat de UX 250h tot 50 procent van de tijd elektrisch rijdt. Blik moest na 472 testkilometers 23 liter benzine tanken, wat betekent dat de auto gemiddeld toch voor ruim 20 kilometer 1 liter benzine nodig had. Er zijn benzine-auto’s die dat zonder hulp van elektromotoren halen, maar die bieden niet zo veel luxe en vermogen als de UXh. En die zijn twee keer zo licht, mede door de hybride aandrijflijn weegt de in afmetingen compacte auto ruim 2.000 kg.

Het ontwerp van de UXh past naadloos in de Lexusfamilie, en dan uiteraard vooral de SUV-tak (RX en NX), al zijn de hoeken, vouwen en lijnen nog weer wat scherper. Het interieur is luxe en vooral overdadig. Overal knoppen en dan ook nog een touchpad: van Blik had het minder gemogen, maar gebruiksonvriendelijk werd het nooit. Het uiterlijk omschrijf je het best met elegant robuust. Robuust van voren, met een relatief immense, mooie grille. Elegant van achteren met 120 ‘aero stabilising blade lights’. Dat zijn dus niet alleen maar mooie ledjes, maar ledjes ‘die bijdragen aan een betere stabiliteit, omdat ze een gunstig effect hebben op de rijwind en zo turbulentie reduceren’. Weten we toch nog hoe een auto zich tegenwoordig kan onderscheiden.

120 ledlampjes zorgen voor een fraai signatuur achter op de Lexus UX250h Beeld nvt

Klimaatconciërge

Een van de fijnste noviteitjes in de UXh is de software die alle temperatuur- en luchtkwaliteitsystemen aanstuurt. Je hoeft alleen nog je voorkeur voor de temperatuur aan te geven, de afzonderlijke systemen (airco, stoel- en stuurverwarming) hoef je niet meer te bedienen, dat doet de klimaatconciërge. Ook om de naam een absolute voltreffer.

SUV’s zijn populair omdat je er hoog in zit. Toch maakt Lexus het mogelijk in de UX laag te zitten, ‘voor een rij-ervaring die lijkt op die van een hatchback’.
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden