Blik Hyundai Nexo

Lekker stoer op waterstof, dat kan met de nieuwe Hyundai Nexo

Hyundai neemt met de Nexo, een elektrische auto op waterstof, alvast een voorschot op de energietransitie. Nu nog de H2-vulstations.

De Hyundai Nexo, een elektrische auto op waterstof.

Over een luizige 12 jaar moeten alle nieuwe auto’s emissieloos zijn; elektrisch, windaangedreven of desnoods van het Fred Flintstone-type, maar in elk geval geen verbranding van fossiele brandstoffen meer. We helpen maar even herinneren, want het kabinetsvoornemen dit te realiseren in 2030 lijkt maar matig vooruitgang te boeken. Ondanks alle innovaties en inspanningen van fabrikanten ontbreekt het nog steeds aan betaalbare elektrische modellen waarmee je een Marktplaats-kastje aan de andere kant van het land kunt ophalen én er ook nog mee kunt thuiskomen.

Ondertussen is pas een doodenkele fabrikant alweer een stapje verder dan alleen maar een serieuze personenauto op batterijen. We reden alvast in een heel serieuze waterstofauto, eentje met een bereik van 666 kilometer – mits het niet Siberisch vriest.

De H2-auto is er een van het type dat het gas direct omzet in elektriciteit – met als enige uitstoot bij de auto een pluimpje stoom. Dat de toekomst in dit geval uit Korea komt, is trouwens ook wel even schrikken. In Duitsland, waar veel nieuwigheden vandaan zijn gekomen, lijkt men zich vooralsnog vooral druk te maken over het bestrijden van Europese plannen die de CO2-uitstoot drastisch moeten beperken.

H2-bastion

Hyundai presenteerde onlangs de Nexo, een joekel van een auto, model middenformaat SUV, waarin drie kloeke waterstoftanks het gas voeren aan een brandstofcel die er 400 volt elektra van maakt om de elektromotor aan te drijven. Eerder had de fabrikant een X35, een bestaand model SUV, aangepast voor deze taak, maar nu is er een specifiek ontworpen auto.

Het geval van 1.800 kilo, dat er nu eens niet futurisch uitziet, maar gewoon stoer, doet tijdens bochtenwerk iets meer aan een tank denken dan aan een sportmodel, maar daar klagen we bij de Land Cruiser ook niet over. Hij zit hoog, heeft een motorkap als een bastion en van binnen doet de knoppenrijke middenconsole toch weer wél aan een cockpit denken. Maar verder geen bedenkingen.

De Zuid-Koreaanse president Moon Jae-in rijdt in Parijs in de Hyundai Nexo Beeld EPA

Tanken gaat in 5 minuten, even snel als bij uw gezinsbrikkie, en dan rijdt u van Rhoon naar Wolfsburg, en heeft u nog genoeg energie voor een rondje om de VW-fabrieken aldaar. Maar eh, Rhoon? Ja, want daar vandaan vertrekt u voorlopig (tenzij u toevallig dichter bij Helmond of Arnhem woont), want de waterstoftankstations zijn niet dicht gezaaid.

Nu moeten er snel (het kan 2020 worden) ook vulstations bijkomen in Den Haag, Schiphol, Utrecht, Arnhem, Rotterdam, Pesse, Amsterdam, Groningen, Breda en Oude-Tonge, maar dat gaat o zo langzaam. Kan de regering daar niet eens wat vaart achter zetten?

De Hyundai Nexo is begin 2019 leverbaar, vanaf € 69.995. Zakelijke rijders (en dat is nagenoeg iedereen, gezien de prijs) tellen (maar) 4 procent van de hele waarde van de auto bij hun inkomen op.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden