Lekker doorgaan in de winter

Wie ook in de winter wil fietsen, moet zich aan de omstandigheden aanpassen. Pieter Evelein geeft tips voor het trotseren van de elementen....

Een oude wielerwijsheid luidt dat het seizoen in de winter wordt gewonnen. Dat geldt voor professionele wielrenners, maar ook voor fanatieke toerfietsers. Wie vanaf het voorjaar op zondagochtend goed voor de dag wil komen in de ritten met zijn vrienden, of wie begin april de zestien hellingen van de Ronde van Vlaanderen voor toerfietsers strak wil opfietsen, moet ’s winters aan de bak.

Dat is helemaal geen straf. Natuurlijk, van oktober tot in maart kan het koud zijn,maar daar kun je je op kleden. Hetzelfde geldt voor regen. Ook wegen, die vaak vuiler en daardoor gladder zijn dan normaal, hoeven geen beletsel te zijn.

‘Pas je aan’, is de kernachtige boodschap van Berry Hollander (37), monteur bij Kees’ Fietsshop in Noordwijk. Hollander is een fanatieke, zeer ervaren fietser die alles weet van kleding en materiaal, en die ’s winters regelmatig op zijn racefiets stapt. Kou of geen kou. Niet per se voor een rit van 80 kilometer. Als het kouder is dan 5 graden, duurt zijn training niet langer dan twee uur. ‘Dan worden mijn tenen en vingers echt te koud.’

Het ervaren van kou is, net als van warmte, voor elk individu anders. Als Hollander wintersokken van SealSkinz aan heeft en overschoenen van GripGrab, heeft hij volgens hemzelf de beste bescherming tegen koude voeten. Maar dan kan het voorkomen dat zijn vader nergens last van heeft en alleen fietsschoenen draagt.

Een jaar of dertig geleden deden renners een geitenwollen sok over hun koersschoen. Tegenwoordig zijn er overschoenen. Hollander zelf zweert bij GripGrabs, Deense overschoenen uit een hogere prijsklasse van neopreen en fleece. Het model Arctic is bedoeld voor temperaturen van -10 tot +10 graden Celsius. Hollander: ‘Handiger dan bij andere modellen is dat je de overschoen onder je zool vastmaakt met klittenband. En op de achterkant zit een reflecterende strip.’

Zoals alle overschoenen hebben ze aan de achterkant een rits. De GripGrab is waterdicht, en dat kun je van veel andere, goedkopere overschoenen niet zeggen. Prijs: 49 euro.

De SealSkinz sokken, met een prijs van 40 tot 70 euro per paar peperduur, zijn voor een winterfietser als Hollander het neusje van de zalm. Duur, maar ‘absoluut 100 procent’ water- en winddicht, is zijn ervaring. Toch ademen ze, zodat je voeten niet nat worden van je zweet. De sok heeft drie lagen, waarvan de middelste (met Porelle-membraan) zowel waterdicht is als ademt.

De handen dan. Ook hier heeft GripGrab zich tot grote tevredenheid van Hollander uitgesloofd. In handschoenen van het model Polaris (45 euro) zouden je handen warm en droog moeten blijven als het niet kouder wordt dan -5 graden Celsius. Hollander heeft een slimme tip: voor 5 euro koop je in een landbouwwinkel dunne onderhandschoenen, die veel worden gedragen in de bollenteelt. ‘Ideaal. Ze worden warm als je gaat zweten.’ Belangrijk is wel dat als je twee paar handschoenen over elkaar draagt, het niet mag knellen; dan wordt de bloedsomloop afgeknepen en krijg je het zeker koud.

Fietswinterbroeken proberen knieën, bovenbenen en schenen zo veel mogelijk te beschermen. Tegelijk zijn ze ademend. Winterjacks bieden die bescherming aan de voorkant van je bovenlichaam, je schouders en armen. Het gebruikte materiaal is windtex, een licht elastisch en warmteregulerend membraan dat fungeert als ‘windblock’ of ‘windstopper’.Vanaf 100 euro zijn er goede te koop. Duurdere modellen zijn ook waterafstotend. Top of the bill zijn warme, waterdichte jacks met goretex, volgens Hollander.

Wie een goed winterjack koopt, hoeft daar geen fietsshirt onder te dragen. Een zweethemd blijft wel nodig. Echte koukleumen kunnen in plaats van een gewoon zweethemd een thermohemd van Odlo aanschaffen (54,95 euro). Een licht hemd met lange mouwen dat een winddichte laag heeft over de gehele voorzijde tot over de schouders. Op de rug en aan de zijkant zit vochtdoorlatende stof.

Hollander vindt het niet slim altijd een hoofdband te dragen. ‘Je hoofd wordt nat van het zweet. Als het koud is, koel je af, met alle risico’s van dien. Daarom: draag een muts onder je helm, liefst met windtex aan de voorkant. Kost een euro of 20.’ Om je nek in te pakken, kun je voor hetzelfde bedrag een col kopen zoals motorrijders dragen, ook met windtex.

Een fietsbril verdient aanbeveling. Niet om de blits te maken, maar puur functioneel: hij beschermt tegen opspattend vuil, en biedt (met gele glazen) beter zicht in de schemering. Ook te verkrijgen voor geslepen glazen, met een aparte flip up waar je de zonwerende lenzen in doet. Bijvoorbeeld de Rudy Project Perception (155 euro).

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden