BlikKymco Street

Kymco maakt nu ook e-fietsen, goed voor de benen, nog wat mager voor het oog

De Kymco Street heeft een jokkende display en een vreemde plaatsing van de accu. Desondanks is het tijd om afscheid te nemen van die scooter.

De Kymco Street.

Dat Sony op de onlangs gehouden elektronicabeurs CES in Las Vegas een elektrische auto presenteerde, was geen opzichzelfstaande gebeurtenis. Elektrificatie slecht grenzen, schoenmakers blijven allengs minder bij hun leest. Neem Kymco. Wij associeerden dat altijd met een merk van weinig verfijnde scooters (zo die laatste twee woorden al niet een contradictio in terminis zijn). Maar de Taiwanese gigant, jaarlijks goed voor een half miljoen gemotoriseerde tweewielers (waaronder quads), beweegt zich sinds kort op de markt waar ook Amslod en Stella zich laten gelden. Elektrische fietsen dus. Kymco heeft vooralsnog vier modellen, waarvan er twee (City en City Comfort) de concurrentie met Amslod en Stella wat uiterlijk betreft goed aankunnen. Het model waarop Blik plaatsnam, is de wat sportievere Street (waarvan ook een Comfort-versie bestaat). 

Alle vier de modellen zijn uitgerust met hetzelfde hart: een Shimano Steps middenmotor, een accu van 504Wh en hydraulische Shimano-schijfremmen (M315). Dat zijn keurige, geen spectaculaire, onderdelen die zich goed verhouden met de prijs. De Street Comfort vraagt 300 euro extra en heeft heeft voor dat geld een automatische versnelling, wat een aanbevelenswaardige extra is.  Het display jokt zoals gebruikelijk over de actieradius. In de stand ‘normaal’(de middelste van drie) zou 130 km mogelijk moeten zijn. Wij haalden in slappe winterse omstandigheden met moeite 80 en merkten dat wanneer de teller tot 30 kilometer geslonken was, de accu binnen 10 kilometer uitviel.

Een plek vinden om de accu beter te integreren in het frame is wat Blik betreft de belangrijkste uitdaging voor Kymco. De actieradius is naar behoren, maar de display is in dat opzicht wel wat onzuiver.

Het belangrijkste wat tegen de Street pleit, is de plaatsing van de accu. Fabrikanten die daarvoor een elegante oplossing vinden, hebben bij ons een streepje voor. De plompverloren positie op de schuine voorstang (of, erger: op of onder de bagagedrager): niet meer van deze tijd en te lelijk bovendien. Voorts zijn we ook iets minder gecharmeerd van het plastic op de Street. We ontwaarden her en der wat afsluitklepjes van dat materiaal, die op een fiets de neiging hebben los te schieten. Voor op het stuur zit voorts een soort schild dat bedoeld is om je fiets je personaliseren: het kan in een zelf gekozen kleur worden geleverd. Leuk, maar met remhendels, een display, versnelling, schakelaar en een bel zit het stuur al overvol. En dan zwijgen we nog over smartphone of navigatie. Die persoonlijke kleur krijgt wel een vervolg in de twee spaken rond het ventiel en dat is behalve hartstikke geinig ook handig: je ziet altijd direct waar het ventiel zich bevindt.

De plastic 'kapconstructie' op het stuur, die in een kleur naar wens wordt geleverd, is bedoeld om je fiets te personaliseren. Laat maar.

Dan ter zake: rijden. Dat doet de Street gewoon echt lekker. De fiets heeft een acceptabel gewicht en stuurt daardoor net wat zwaarder dan niet-e-fietsen, maar je hebt na een paar keer opstappen al geen idee meer dat dat zo is. De verhoudingen van het frame zijn prima en met twee framematen zullen de meeste mensen er moeiteloos op passen. Van de instelbare verende zadelpen en dito voorvork, is Blik fan. Het Shimano Steps-display doet wat het moet doen en meer is meestal ongewenst.  Nu de scooters nog uit het aanbod verwijderen en Blik wordt dikke vrienden met Kymco.

Gereden

Kymco Street

Prijs € 2.799 (adviesprijs)

Motor Shimano Steps middenmotor (E6100) (begrensd op 25 km/u)

Accu 36V-14Ah 504Wh

Actieradius reken op 50-110 km

Gewicht 22,9 kilo

Versnelling Shimano Nexus Inter SG C6001 8D

Frame aluminium

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden