DE GIDS beter leven

Kun je voorkomen dat je krimpt met het ouder worden?

Antwoorden op gezondheidsvragen van lezers. Deze week: hoe kun je voorkomen dat je krimpt met ouder worden?

Regelmatig aan de rekstok hangen heeft geen invloed op je lichaams­lengte. Beeld Getty Images

Zodra we volwassen zijn, beginnen we met krimpen. Gemiddeld verliezen we elke tien jaar een centimeter aan lengte. Kunnen we die krimp voorkomen, vraagt een lezer. ‘Bijvoorbeeld door elke dag even aan een rekstok of deurstijl te gaan hangen? En zo ja: moet dat ’s ochtends of ’s avonds?’

We hebben slecht nieuws: regelmatig aan de rekstok hangen – op welk tijdstip dan ook – heeft geen invloed op je lichaamslengte. ‘Je zou de hele dag moeten blijven hangen, wil het effect hebben. En dan nog scheelt het maar een paar millimeter’, zegt David van Bodegom, verouderingswetenschapper bij kennisinstituut Leyden Academy. Door te hangen hef je tijdelijk de zwaartekracht op die de tussenwervelschijven in je wervelkolom samendrukt. ‘Maar zodra je weer op de grond staat, is dat effect snel uitgewerkt’, aldus Van Bodegom.

Vergelijk het met een nachtje slapen. Bedrust verlost de tussenwervelschijven ook tijdelijk van de zwaartekracht. Daarom zijn we na het opstaan een paar millimeter langer dan ’s avonds. Maar je voorkomt er niet mee dat met het klimmen der jaren de tussenwervelschijven platter worden en minder veerkrachtig. ‘Ze drogen uit. Niet dramatisch, op een heel leven moet je moet denken aan pakweg 1 of 2 centimeter. Maar dat proces is niet te voorkomen’, aldus Van Bodegom.

Niet alleen slijtage aan de tussenwervelschijven veroorzaakt krimp. ‘Wat je vaak ziet bij veel ouderen is dat hun houding verandert. Ze gaan een beetje krom lopen. En dat kan flink in lengte schelen.’ Deze vorm van krimp is enigszins bij te sturen, meent de verouderingsexpert. Door te sporten en door op je houding te letten met bijvoorbeeld yoga en pilates.

De derde oorzaak van krimp is dat onze botten brozer worden naarmate we ouder worden. Door het verlies aan kalk zakken de botten in en worden we kleiner. Als er sprake is van extreme botontkalking spreken we van osteoperose en kan het nodig zijn medicijnen te slikken.

Normale botontkalking is niet te voorkomen, maar wel enigszins af te remmen. ‘Als je stevige botten wilt, moet je ze gebruiken. Mensen denken vaak dat bot dood materiaal is, terwijl ons skelet zich elke acht jaar vernieuwt. Je stimuleert het bot zich te vernieuwen door het te belasten. Schoolkinderen die drie keer per week met twee voeten tegelijk van een keukentrapje springen, hebben na een half jaar 10 procent dikkere botten dan kinderen die dat niet doen. Met ouderen is dat soort onderzoek niet gedaan, maar de uitkomsten gaan zeker ook voor senioren op. Dus neem de trap, ga naar de supermarkt te voet, draag die boodschappentas – liefst met vier zuivelconsumpties erin per dag voor de broodnodige kalk, pak het springtouw of ga naar de sportschool en maak geregeld een wandeling.  Kies een sport waarbij je niet gedragen wordt zoals roeien of fietsen, maar een sport waarbij je lichaamsgewicht op je botten terechtkomt. En activiteiten waarbij je buiten komt zodat je vitamine D aanmaakt.’ In de winter beveelt Van Bodegom een pilletje aan met die vitamine.

Een half uur per dag stevig wandelen en twee keer per week bot- en spierversterkende activiteiten zoals het officiële bewegingsadvies luidt, vindt Van Bodegom ‘het absolute minimum’. Geregeld aan een deurstijl hangen, vindt hij overigens prima. ‘Word je lenig van. Goed voor je armspieren. Ook belangrijk. Maar je blijft er niet mee op lengte.’

Gezonder leven, slimmer bewegen en beter slapen: dat willen we (bijna) allemaal. De Volkskrant gidst u door de wereld van gezondheidsclaims, afvallen, sportmythes en fitboys.

Zit er een limiet aan het aantal mensen dat je kunt kennen? Wat bewijst de uitslag van een schriftelijke test eigenlijk? In onze Grote Vragen Podcast beantwoorden we ‘vragen waar je nooit over na hebt gedacht maar plotseling dolgraag een antwoord op wilt hebben’.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden