Rubriek Eet Wijzer

Ingestraalde champignons: Een extra bron van vitamine D

Champignons met extra vitamine D. Zitten we daar wel op te wachten?

Champignons

Zit er niet altijd al vitamine D in champignons?

Nee. In gewone- en kastanjechampignons zitten vezels, wat eiwit, kalium en calcium, B-vitamines en vitamine C, maar geen vitamine D.

Hè? Hoe komt die vitamine D er dan in?

Door een natuurlijk proces. Champignons groeien zonder daglicht, maar als je ze met uv-licht bestraalt, maken ze vitamine D2 aan. Op dezelfde manier vormt zich onder invloed van zonlicht (uv-licht) vitamine D3 in de huid van mensen en dieren. Overigens bevatten wilde paddenstoelen, die wel zonlicht krijgen, ook ­vitamine D2.

Is vitamine D2 het zelfde als vitamine D3?

Niet helemaal. Vitamine D2 zit alleen in plantaardige voedingsmiddelen zoals paddenstoelen, D3 in dierlijke voedingsmiddelen zoals vette vis en minder in eieren en vlees. D3 of D2 (in plantaardige producten) worden bovendien standaard toegevoegd aan marga- en halvarines en vloeibaar bakvet.

Is D2 net zo goed voor ons als D3?

Ze werken allebei, maar D3 wordt iets beter door ons lichaam benut dan D2. Het zijn allebei zogenaamde vet­oplosbare vitamines: ze worden het beste opgenomen als er ook wat vet in je voeding zit. Lekker bakken die champignons dus.

Waar heb je vitamine D eigenlijk voor nodig?

Voor een heleboel. Vitamine D helpt om calcium beter op te nemen, essentieel voor de groei van kinderen en voor sterke botten en tanden. Daarnaast is vitamine D belangrijk voor je spieren en immuunsysteem.

Hoe krijg je genoeg vitamine D binnen?

Zonlicht is de belangrijkste bron. Als je elke dag minimaal een half uur buiten bent zonder muts of handschoenen, maak je zelf voldoende vitamine D aan. Maar dat mechanisme werkt minder goed bij ouderen en bij mensen met een getinte huid. Jonge kinderen en zwangere vrouwen hebben meer vitamine D nodig. Verder is er ’s winters weinig zonlicht en ben je minder vaak buiten. Dus in de koude maanden heeft iedereen extra vitamine D nodig.

Hoe doe je dat dan?

Naast dat dagelijkse wandelingetje: regelmatig vitamine D-rijke voedingsmiddelen eten zoals vette vis en eieren. Margarine of halvarine op je brood smeren. Het Voedingscentrum raadt bovenstaande ‘risicogroepen’ aan om daarnaast een vitamine D-pilletje te nemen.

En die champignons?

Ze zijn een extra bron van vitamine D, vooral handig als je geen vis, vlees of ei eet. Maar combineer ze ook met een lekkere wandeling.

Prijs: Kastanjechampignons met vitamine D, 175 g € 1,39

Oordeel: ****

Verkrijgbaar: supermarkt

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden