Recensie Drama

Homecoming heeft steeds een ander gezicht: van klassieke western tot broeierige thriller (***)

In het tweede deel ontvouwt de film zich als ingetogen studie naar de naweeën van de oorlog. 

Homecoming.

Een trein tuft langzaam een stationnetje binnen, twee mannen stappen uit. Ze hebben twee kisten bij zich. De gemeentesecretaris vertrouwt het zaakje meteen al niet. De mannen zijn vreemden; een opvallende verschijning in dit gehucht waar alleen de bewoners iets te zoeken hebben. En wat zit er in hemelsnaam in die kisten?

Homecoming (1945) begint als een klassieke western en verandert vervolgens in een broeierige thriller. Het is kort na het einde van de Tweede Wereldoorlog en in het Hongaarse dorp worden de voorbereidingen getroffen voor een bruiloft. De twee vreemde mannen, in het zwart gehuld, laden hun kisten op een kar en lopen kalm rondjes door het centrum. Het is duidelijk dat ze een missie hebben, maar welke dat is, blijft in nevelen gehuld. De dorpsbewoners worden er flink zenuwachtig van.

Drama
Homecoming (1945)
Regie Ferenc Török
Met Péter Rudolf, Bence Tasnádi, Tamás Szabó, Dóra Sztarenki
91 min., in 19 zalen

Regisseur-scenarist Ferenc Török geeft het verhaal, gedraaid in stijlvol zwart-wit, steeds een ander gezicht. Na de mysterieuze spanning van het eerste deel ontvouwt Homecoming (1945) zich als een ingetogen studie naar de naweeën van de oorlog in het door de Russen bezette Hongarije. De komst van de twee mannen, orthodoxe Joden, is de katalysator voor een uitbarsting van woede, spijt en angst.

De Joodse bevolking van het dorp was immers een jaar eerder gedeporteerd, hun spullen verdeeld onder de achterblijvers. Zuiplap Bandi kreeg een huis; de gemeentesecretaris, tevens eigenaar van de plaatselijke drogisterij, eigende zich ook het nodige toe. Niemand, zo blijkt, hoopt op de terugkeer van de verdwenen Joodse families. De komst van twee onbekenden is al genoeg om iedereen in een kramp te laten schieten.

Homecoming (1945), naar een kort verhaal van Gábor T. Szántó, is een beheerst en vaardig gemaakt drama dat als groepsportret intrigeert, maar te schetsmatig blijft als het gaat om de afzonderlijke personages. Iedereen in het dorp heeft één overheersende karaktertrek die van begin af aan duidelijk is. Het maakt dat de film na het sterke begin langzaam aan kracht inboet. Wat wel overeind blijft, is het belang van deze geschiedenis – een grimmige kant van de naoorlogse periode die zelden belicht wordt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.