Hoe overbrug je die nare tussenstop op het vliegveld?

U heeft een paar uur stuk te slaan op een luchthaven? Hoeft geen ramp te zijn, want u mag eruit. Maak er dan een mini-citytrip van.

Beeld Getty Images

In plaats van uren rondhangen bij een tussenstop op de luchthaven kun je ook een uitstapje naar een stad maken. Wie minstens vijf, zes uur de tijd heeft, kan gerust ontsnappen aan het winkelcentrum op de luchthaven, en dat mág ook: met je paspoort - en eventueel een visum - ga je door de douane naar buiten. Je zou er zelfs je reis op kunnen aanpassen: in plaats van een lange, rechtstreekse vlucht twee aparte trajecten boeken, desnoods met twee verschillende maatschappijen.

Changi Airport Singapore

In Singapore gebeurt veel binnen. Vooral omdat het buiten zo benauwd is. Misschien daarom heeft Changi al enkele jaren uitmuntende voorzieningen. Dit jaar hebben reizigers de luchthaven voor de zoveelste keer uitgeroepen tot beste ter wereld. De luchthaven organiseert dan ook tours. Strakker geregeld dan hier kan bijna niet en ze zijn gratis. We melden ons bij een balie en daarna gaat alles vanzelf. Met z'n allen langs de douane als vips. In de stad bent u zo, en dat moet ook wel, want de rondrit duurt maar twee uur. Een buitenkansje om het oude Colonial District te zien, Little India, de Fountain of Wealth (de hoogste fontein ter wereld), midden in het Suntec City-complex, een van de grote shopping malls. En inderdaad: ruim op tijd terug. Het had zelfs iets rustiger gekund.

Zelf doen kan ook. De East-West Line van de snelle MRT-trein brengt je - met één overstap - in een half uur voor een paar euro in Chinatown. Of ga lunchen in een restaurant aan Clarke Quay en dan vlug terug voor Changi zelf. Hoe groot ook, de luchthaven heeft op sommige plekken iets huiselijks. Het nodigt uit om te blijven rondkijken. Een gratis voetmassage. Of voetreflexologie. Een duik in het zwembad op het dak van Terminal 1. Maar vooral: eten! Curry, noedels, dimsum. Daarna een drankje aan Harry's Bar in de cactustuin op het dak van T3. Een continue waterspray biedt verkoeling.

changiairport.com

Changi Airport.Beeld Bloomberg via Getty Images

Dubai International Airport

Dubai International is de grootste luchthaven ter wereld. In 2014 kwamen er ruim 70 miljoen passagiers aan. De luchthaven zelf doet niet aan transittours, maar er zijn tal van mogelijkheden. Zorg ervoor dat je ruim de tijd hebt, want de controles kunnen even duren. Kijk op dubaicitytours.net (50 dollar p.p.) of op toursbylocals.com (450 dollar, max. vijf personen). Met een busje naar het beroemde zeilvormige hotel Burj al-Arab, naar de Dubai Creek en Deira, het oude commerciële hart van Dubai. Of de hoogste toren van de wereld, de Burj Khalifa. Het gaat ons eigenlijk alleen om die toren. Dan is het simpel: u pakt in Terminal 1 of 3 de rode lijn van de metro en die zoeft rechtstreeks naar de Burj Khalifa van 829 meter hoog. Wie betaalt, kan tot op 555 meter komen. Beneden is de Dubai Mall, het winkelcentrum waar we kunnen schaatsen. In de megamall The Mall of the Emirates kunt u skiën. Een metrorit kost 6,50 dirham (1,65 euro). Prima uitje dit. Maar die hitte! Wat als we binnen blijven? Er is op het vliegveld genoeg te doen. Zwemmen, fitnessen of douchen in het Dubai International Hotel. Tukkie doen in een Snoozecube (Terminal 1, Gate C22). Of relaxen in de Zen Garden. 'Waar de tijd stilstaat', zegt de luchthaven. Dat was nou net níét de bedoeling.

dubaiairports.ae

Burj Khalifa.Beeld Moment Editorial/Getty Images
Beeld Denver Post via Getty Images

Kuala Lumpur Int. Airport

De luchthaven ligt ongeveer 75 kilometer ten zuiden van Kuala Lumpur. De nieuw bedachte administratieve hoofdstad Putrajaya (groot maar saai) ligt er zelfs nog tussen. Maar Maleisië heeft het er niet bij laten zitten, ze gooit een 'Showcase KL' in de aanbieding. Het blijft nog steeds 75 kilometer naar het centrum, maar met de KLIA Ekspress duurt dat maar 28 minuten. De luchthaven heeft georganiseerde tours. Voor 95 ringgit (25 euro) krijgt u een retourkaartje naar KL Sentral plus een ticket voor de Hop-on Hop-offdubbeldekker. Dit is vooraf online te boeken: showcasekl.com. Met dat kaartje mag u ook sneller door de immigratie. Wie weinig tijd heeft, moet mikken op shoppen en heerlijk eten. Of misschien snel met de bus of de metro naar de Petronas Twin Towers, hét baken van de stad. Anders even banjeren op Petaling Street in Chinatown en kijken op het grote Merdekaplein. Reken vanaf daar op anderhalf uur voor de weg terug naar de gate.

Zelf regelen is bijna niet de moeite: u staat dan langer in de rij bij de douane, vervolgens zit u in dezelfde trein naar de stad en het scheelt maar een paar euro.

Een goeie reden om wél op het vliegveld te blijven? De Maleisische keuken! Bijvoorbeeld een snelle hap bij Malaysian Wok of iets uitgebreider bij Warung, waar onze favoriet de Curry Laksa is.

klia.com.my

Kuala Lumpur, Maleisië.Beeld UIG via Getty Images

Hong Kong

International Airport Hier gaat het kriebelen: we willen alles. De luchthaven zelf heeft al een attractiepark. Met de automated people mover zoeven we ondergronds van de ene kant naar de andere kant. De terminal is groot, ja.

Eerst de officiële opties, de tours van Hong Kong Tourism Board (discoverhongkong.com). De interessantste tocht, die over het Hong Kong Island, met uitzicht over de stad en de haven vanaf de Peak, is helaas niet reëel, want deze duurt acht uur. Ook de andere optie, Lantau Island, met als toppers een bezoek aan de 34 meter hoge bronzen Big Boeddha en het Po Lin-klooster is door de duur (vijf uur, 92 euro) wat bezwaarlijk. Maar het kán precies goed uitkomen, want er vertrekt wel degelijk een hele groep om 10 uur 's morgens vanuit de lobby van het Regal Airport Hotel (en geloof ons: dat is hier dus niet om 5 óver 10).

Maar het vliegveld heeft natuurlijk ook een snelle trein ergens naartoe.

We regelen het wel zelf. Met de MTR Airport Express in 22 minuten naar shoppinghart Kowloon of in 34 minuten naar Central op Hong Kong Island voor 100 HK$ (12 euro). Wij zetten koers naar de winkels op Nathan Road of vertrekken naar de Star Ferry, de veerdienst tussen Central (Hongkong) en Kowloon. Zelf naar de Big Buddha op Lantau Island kan ook, met de MTR, een stukje metro en een fabuleuze kabelbaan. Disneyland ligt ook nog ergens op dat eiland, maar dat lijkt een overstap en wat dollars te ver.

En wat als we blijven hangen op het vliegveld? Niets aan de hand. Er draaien doorlopend films, ook 3D, in het UA IMAX, het grootste IMAX-scherm van Hongkong met 350 plaatsen. Bij gate 62 is er een minivariant van de tentoonstelling Bruce Lee: Kung Fu Art Life in het Hong Kong Heritage Museum. En als we toch kort naar buiten willen, pakken we een shuttlebus naar de Skycity Nine Eagles Golf Course, direct naast de luchthaven en gaan we 9 holes lopen. Dé uitdaging is de beroemde hole 7: Island Green. Inderdaad: heel veel water.

hongkongairport.com/eng

Hong Kong.Beeld Getty Images/Image Source

Suvarnabhumi Airport Bangkok

De luchthaven van Bangkok, 30 kilometer buiten de stad, is nieuw en modern. Wat betreft een minitour is niets zeker, er kan zomaar een bordje op de balie staan: 'We zijn even weg'. Maar, er zijn vijftien tours voor transitpassagiers. Wij gokken op de 'City and temple tour' of een rit naar het Erawan Museum (met het beroemde beeld van de driekoppige olifant) of de Khlong Suanmarkt (ver buiten de stad). U kunt ook iets online boeken, bijvoorbeeld op toursbylocals.com. Alles is van tevoren te regelen. Tip: koninklijke Grand Palace uit 1782 en de Wat Phra Kaew, Thailands heiligste tempel met de smaragdgroene boeddha zijn de moeite waard. Prijs: 170 euro voor maximaal vier personen. De tour met de Airport Express Train duurt minimaal zes uur.

Het is een privétour, dus niet goedkoop. Zelf doen kan ook. De expresstrein (AET) naar het centrum van Bangkok is betrouwbaar en de rit naar station Phaya Thai duurt maar 17 minuten. Retourtje 150 bath (pakweg 4,30 euro). En dan nog een stukje in de tuktuk.

En als het toch te krap is? Dan gaan we golfen bij het Méridien-hotel (naast het vliegveld) of zwemmen bij het Novotel (op het vliegveld). Of, hoe kan het ook anders, we blijven in de airco en laten ons Thais masseren.

suvarnabhumiairport.com/en

Seoul Incheon Airport

Wie nog geen reden had om naar of via Seoul te vliegen, hier is-ie dan: het vliegveld. Incheon staat bekend als een van de beste en efficiëntste luchthavens ter wereld. Een tour naar Seoul of omgeving is te regelen, en een snelle neuscorrectie? Ook.

Laten we eerst focussen op de (gratis) tours. Kan al vanaf één uur: een bezoek aan de dertien eeuwen oude Yonggungsatempel, een tripje waarmee je amper het terrein af komt. Op de website van de luchthaven staat precies welke tour bij welk aantal uren past en hoeveel reizigers al hebben gereserveerd. Bij twee uur tussentijd gaat de bus over de gigantische Incheon Grand Bridge (21 kilometer) naar het stadsmuseum, bij vijf uur gaat u echt de stad in: een bezoek aan het Gyeongbokpaleis van de Joseondynastie of shoppen in hét (dure) shoppinggebied Myeongdong. Gelukkig: u hoeft daar niet bij de gids te blijven.

Toch zelf doen? In dit geval: probeer het maar niet. Het kan wel, met de AREX-expresstrein naar Seoul in 43 minuten. De website van Incheon legt het uit. Maar van deze efficiëntie kan bijna niemand winnen. Al is het wel een fijne uitdaging.

Die plastische chirurgie lijkt een nog grotere uitdaging, maar zo zien ze dat in Zuid-Korea niet. U kunt nu vast aanklikken wat u in de transittijd wilt laten doen. Een facelift? Zonder gekheid: in 70 minuten (inclusief heen- en terugreis) gedaan, 1.370 dollar. Tanden witten: 150 minuten, 770 dollar. Maar ook een complete check-up, inclusief een controle op vijftien soorten kanker en verschillende CT-scans. Onderzoeksresultaten ontvangt u binnen twee weken. Misschien zit u dan nog op een strand in Indonesië.

Nog wat luchtigere tips? Een paar uur op Incheon is geen straf. Er is veel nadruk op de Koreaanse cultuur: er zijn concerten in een echte concertzaal, maar ook tussen de winkels. Verder kunt u de koninklijke familie uit de Joseondynastie tegen het lijf lopen, althans de acteurs die vier keer per dag de 'Royal Walk' nadoen. En vergeet de foodcourts niet.

airport.kr/eng en: cyberairport.kr

Winkelcentrum Myeongdong in Seoul.Beeld Bloomberg via Getty Images

Wat te doen op vliegvelden dichtbij huis?

De kans is niet zó groot, maar stel: u bent gedwongen enkele uren door te brengen op de luchthaven van Parijs, Londen, Istanbul of Frankfurt. Dan hebben we daar ook wat op gevonden. In Parijs, na krap 35 minuten vliegen, zouden wij - met of zonder kinderen - direct op zoek gaan naar de Playstationruimte op Charles de Gaulle. Er zit daar trouwens ook een galerie (Espace Musées) met werken uit het Musée Rodin (Terminal 2E, bij de M-gates). aeroportsdeparis.fr

In Londen opteren we eveneens voor binnen blijven. Er is een galerie in Terminal 5, we nemen er een schoonheidsbehandeling of we nemen een pint om de tijd te doden.

In Frankfurt gaan we wel het gebouw uit, de bus in voor een van de achter-de-schermentours op de luchthaven. Voor de Starter Tour (7 euro, 45 minuten) is bijvoorbeeld geen reservering vooraf nodig. frankfurt-airport.com.

En Istanbul? Vlak naast de luchthaven is een luchtvaartmuseum.

Parijs - Charles de Gaulle

Parijs is natuurlijk betrekkelijk dichtbij, maar deze tussenstop zal verleidelijk blijven. De Notre-Dame is binnen bereik, de Arc de Triomphe, die wandeling over de Champs-Élysées... Maar om daarvoor nou (na 35 minuten vliegen) meteen de bus te pakken?

Niet doen?

Vermoedelijk is een bustour geen geweldig idee. Maar ze zijn er wel. Kijk bijvoorbeeld bij city-discover.com (van te voren boeken, prijs op aanvraag): eerst zo'n 25 kilometer naar het centrum en dan een rit langs twintig monumenten/locaties. Terug bij de terminal na vijf uur. Vermoedelijk is er geen tijd voor een café au lait.

Maar de kinderen willen graag de Eiffeltoren zien.

Gewoon gaan. Maar dan zelf. Pak de RER-B trein, naar Gar du Nord, Châtelet of Saint Michel (10 euro, 30 minuten). Dan de metro.

En als we echt gek willen doen?

Eurodisney! Met de TGV zijn we er in 11 minuten, met de Magical Shuttle in een klein uur. Maar dat gaat kosten: prijzen variëren, maar onder de 85 euro per persoon gaat het vermoedelijk niet lukken.

Weet je, we doen het wel een keer tussendoor.

Dat wordt dan hangen en proberen niet te veel geld uit te geven. Op zoek naar de Playstations-ruimte. Er zit ook nog een galerie (Espace Musées) met werken uit het Musée Rodin in terminal 2E, bij de M-gates. Toch nog een beetje Parijs.

www.aeroportsdeparis.fr

Frankfurt Airport

De luchthaven van Frankfurt, de op twee na grootste van Europa, presenteert zichzelf als bestemming. Het kijkje achter de schermen is slim: een luchthaven houdt iets magisch. Daar kun je je kinderen beter mee paaien dan met een tour naar dat financiële hart of naar Heidelberg.

Leuk, maar dit is de kans om toch eens de voordeur van de Europese Centrale Bank te zien.

Zeker. Of het middeleeuwse stadhuis Römer en de Paulskirche in het oude stadscentrum. Fraport heeft een bustour van 2,5 uur, langs oud en nieuw. Maar ja, dat is foto nemen en doorrijden, en als je de prijs ziet 38,50 euro per persoon ben je geneigd te denken: laat maar. Liever die taxfree eau de toilette.

Het romantische Heidelberg dan maar?

Iets minder hectisch is die tour zeker: het is een tour van zes uur. En tja, 89 euro per persoon. Dit gaat lijken op een extra weekendje weg. Dat kasteel en dat megawijnvat (221 duizend nog wat liter) doen we een andere keer.

Weet je, we regelen zelf wel wat.

Kan heel goed. Gewoon de S-Bahn in, lijn 8 of 9. De eerste stop is het museum van Eintracht Frankfurt, een van de oudste clubs uit de Bundesliga, winnaar van de UEFA Cup in 1980. Het museum zit bij het stadion, de Commerzbank Arena. Entree 5 euro.

Zó graag willen we nu ook weer niet het vliegveld af.

Dan heeft Fraport toch gelijk: een tour over de luchthaven zelf. Heeft wel iets. Alleen voor de Starter Tour (7 euro, 45 minuten) is geen boeking vooraf nodig. De tour van 90 minuten (15 euro) komt geheid langs een A380 en de cargojumbo¹s. Er is ook nog een Sunset Tour met champagnesoirée en een brandweertour: de Z8 XXL-crashtender is kennelijk het paradepaardje.

www.frankfurt-airport.com

Heathrow Airport London

De grootste luchthaven van Europa, en toch houden we het kort. Hoewel niemand langer dan nodig op Heathrow wil vertoeven.

Hoezo, we kunnen de stad niet in?

Jawel, maar liever niet richting Londen met de bus. Die lange vlucht heeft u nog voor de boeg. Maar als we dan toch een gids erbij willen hebben en willen worden opgehaald: de London Magical Tour. Prijs op aanvraag, dus opgepast. Eigenlijk is alles mogelijk: we kunnen de Queen achterna maar ook Harry Potter.

Gokje: zelf de metro pakken?

De Piccadilly Line. Die stopt op bijvoorbeeld op Gloucester Road, Knightsbridge en Hyde Park Corner. Bij die stations komt de Big Bus, voor een hop-on-hop-off-tour. Of doormetro¹en naar Piccadilly Circus, waar de bus van The Original Tour wel wat wil laten zien. Sneller de stad in kan uiteraard met de Heathrow Express, in 15 minuten naar Paddington Station (retour 35 pond, 47 euro!). Maar dan overstappen. Pfff.

Misschien toch maar even doorbijten bij de gates?

Succes! Zelfs Heathrow zelf weet het niet helemaal. Op hun tiplijst (Relax and Enjoy) komen ze ook niet veel verder dan hun galerie in terminal 5, een schoonheidsbehandeling, dutyfree shopping, of wat slapen in een cabin van het Yotel. Een paar goeie pints helpen wellicht beter.

www.heathrowairport.com

Beeld afp

Istanbul Atatürk Airport

De luchthaven die dit jaar Schiphol voorbij streefde in aantal passagiers en nu de vierde grootste is van Europa. De stad zelf is uiteraard al sinds enkele millennia schakel tussen alles en iedereen. Die kunnen we daarom met goed fatsoen niet overslaan. Wel is het moeilijk kiezen. Gelukkig staan de topbestemmingen, de Blauwe Moskee en de Aya Sofia, direct tegenover elkaar en de Obelisk van Theodosios ernaast. Dat scheelt. En een paar meter naar beneden is dara de Basilica Cisterne, de ondergrondse wateropslag uit de 6de eeuw met zijn 336 zuilen. De gratis tour gaat meestal ook nog langs het Topkapi-paleis, min of meer om de hoek.

Kijk op: istanbulinhours.com.

Iedereen die met Turkish Airlines vliegt kan mee. Die voorwaarde lijkt heel wat, maar wie overstapt in Istanbul vliegt zeer waarschijnlijk met deze maatschappij. De tourdesk zit naast de Starbucks bij ­Arrivals.

Dit tripje is ook zelf te doen, betrekkelijk eenvoudig zelfs: neem de metro onder het vliegveld naar Zeytinburnu, stap daar op de tram richting Kabatas. U hoeft niet te vragen waar u eruit moet, dat kan niet missen. Op terugweg gaat u beslist via de Grand Bazaar. Reken op een reistijd van een uur. Een enkeltje kost 8 Turkse lira (3 euro).

Heel dichtbij: het Aviation Museum, pal naast het vliegveld. Kost een taxiritje van 5 minuten.

Is er nog een speciale reden op het vliegveld te blijven hangen? Niet echt. Probeer het na 2017 nog eens, als het nieuwe megavliegveld open is ten noordwesten van de stad.

ataturkairport.com

Beeld UIG via Getty Images
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden