EetwijzerPerenijsje

Hoe (on)gezond is een perenijsje?

Ze zijn zeer populair: perenwaterijsjes. Zijn ze net zo gezond als een echte peer?

Zit er wel peer in die ijsjes? Jazeker: zulke ijsjes bevatten 20 procent gepureerde peer. Die is natuurlijk wel verhit geweest, tegen eventuele micro-organismen in het ijs. De overige ingrediënten zijn water, suiker, stabilisator (johannesbroodpitmeel), citroensap of -zuur en vitamine C. En ‘perenaroma’, want omdat er veel water in zit, zou het ijsje ander nauwelijks naar peer smaken.

Ze bevatten waarschijnlijk veel suiker.

Dat valt wel mee: 1 ijsje van 50 gram bevat 8,5 gram suiker, ongeveer gelijk aan een klein glaasje (100 ml) peren- of versgeperst sinaasappelsap. In 50 gram ‘echte’ peer zit weliswaar maar ongeveer 4,75 gram suiker, maar je eet nooit maar 50 gram peer: dat is ongeveer een grote hap. Een gemiddelde hele peer weegt zo’n 225 gram en bevat wel 21,5 gram suiker.

Het duizelt me een beetje…

Waar het eigenlijk om gaat, is dat een perenijsje veel minder suiker bevat dan een peer, domweg omdat het ijsje veel minder weegt. Eén echte peer weegt net zoveel als 4,5 perenijsjes, en zoveel eet je er niet snel.

Maar peren hebben vast andere gezondheidsvoordelen.

Jazeker. Ze bevatten een redelijke hoeveelheid vezels en veel van het mineraal kalium, dat hoge bloeddruk helpt verlagen en meewerkt om de vochtbalans in je lichaam goed te houden. Daarom zijn peren, net als kaliumrijke bananen, goed fruit als het erg warm is. In perenijs zitten nauwelijks vezels en vast ook nog wel wat kalium, maar dat zal verwaarloosbaar zijn. Overigens krijgen we kalium meestal genoeg binnen.

En vitamine C?

Dan wint het perenijs! In een ijsje van 50 gram zit maar liefst 34 milligram vitamine C, bijna de helft van de aanbevolen daghoeveelheid. In een hele peer nog geen 10 milligram.

Hè? Hoe kan dat?

Vitamine C, ascorbinezuur, is een antioxidant, net als citroenzuur. Zulke stoffen worden extra aan het ijs toegevoegd om te zorgen dat de ijsjes niet bederven en bruin worden onder invloed van de zuurstof in de lucht. In peren beschermt de schil tegen zulke oxidatie. Maar zoals je weet, worden geschilde stukjes peer wel bruin. Bewaar ze dan bijvoorbeeld in de koelkast in water met citroen.

Dus het ijsje is gezonder?

Dat ook weer niet. Het is redelijk gezond omdat je er meestal maar 50 gram (één stuk) van eet. Dan krijg je veel minder suiker en meer vitamine C binnen dan met één peer, maar vanaf twee ijsjes is het suikerverschil al veel kleiner. Bovendien zit je van een peer aardig vol en ijs verzadigt niet.

Prijs: perenwaterijsjes 600 gram (twaalf stuks) € 1,50; 1 kilo handperen: € 2,50
Oordeel: perenijs: *** peer: ****
Verkrijgbaar: supermarkt, groentewinkel

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden