Rubriek Stijlpastoor

Het zijn niet langer de gangstermeisjes, maar de boefjes zelf die de rol van etalage spelen

Klaas Otto met zijn riem van Philip Plein. Beeld ANP

Kon je een boef vroeger herkennen aan de gestreepte trui en een halve panty over de gestoppelde tronie, tegenwoordig wordt het de hermandad nóg makkelijker gemaakt. Een diender hoeft alleen maar een lijstje modemerken af te vinken om tot een daderprofiel te komen. Louis Vuitton-schoudertas? Check! T-shirt van Balmain? Check! Gebleekte spijkerbroek van Dsquared? Bingo! De koddebeiers hoeven niet eens modisch onderlegd te zijn, want die merken schreeuwen zichzelf van de daken of althans vanaf T-shirt, tas of riem.

Het ruitenpatroon in de blouse rechts werd door het chique merk Burberry vrijwel volledig uitgeband om van dit type koper - dodelijk voor het imago tenslotte - af te komen, maar dat is dus niet gelukt. Al sluit ik niet uit dat de blouse betrokken is bij een Nigeriaan met een matje op de Ramblas.

Klaas Otto (r) met zijn fonkelende zonnebril. Beeld ANP

De letters PP op de riem van No Surrender-voorman Klaas Otto staan voor Phillip Plein, vernoemd naar de sympathieke, licht loensende ontwerper die een succesvol modemerk uit de grond heeft gestampt met een collectie die de afslag Smaakvol weliswaar kort na vertrek heeft gemist, maar desalniettemin prijzen rekent alsof we van doen hebben met een leerling van Rembrandt. Die onbetaalbaarheid is de reden van zijn succes. Het leek even alsof we verlost waren van de Grote Logo's, maar de verleiding om te pronken met via krantenwijk of afpersing verkregen koopkracht blijkt toch te groot. Zie ook de fonkelende zonnebril van Klaas Otto, die zoals bekend geen krantenwijk had.

Het zijn niet meer de gangstermeisjes die als trofee worden aangekleed, de boefjes zelf spelen de rol van etalage - een volgende stap in de emancipatie.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.