Het Nieuwe Eten: supermarktbapao voor iedereen

Wat ze verzinnen in de voedselindustrie!

BOON bapao ketjap. Beeld BOON

Er is tegenwoordig voor iedereen een supermarktbapao, ook voor degenen die geen vleespap in hun plakkerige stoombroodje blieven. De firma BOON (burgers, ballen, nuggets) presenteert een 100procent plantaardige variant: 40 seconden in de magnetron en plof, ‘natuurlijk lekker natuurlijk’.

Drie soorten zijn er, in drie kleuren: groen, rood en geel.‘Zet je tanden in groentedeeg’, luidt het bevel van BOON-oprichter Michael Luesink, die zijn handtekening op de verpakking heeft gezet. De vulling van zijn uitvinding bestaat voor 40procent uit groenten. Groen belooft ketjap, de rode heet chili en op de verpakking van de gele staan een pinda en het woord ‘saté’.

Na het stomen is de vulling niet zompig, zoals iedereen die het broodje bapao na zijn middelbareschooltijd trouw bleef gewend is, wel lekker gekruid en een beetje maar niet té pikant. Je kunt de stukjes zwarte boon zien zitten.

Dan een smet op het snaaigeluk: de verschillen tussen groen, rood en geel zijn wel héél subtiel.Ketjap is goed zoals-ie is.Maar chili heeft echt meer chili nodig. En zelden zat er zo weinig satésmaak aan satésmaak.

‘Wij maken er geen potje van’, klopt BOON zichzelf op de borst. Maar natuurlijk.

Cijfer: 7

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.