De gids Blik

Het is beslist heroïsch als een auto-ontwerp uiteindelijk totaal mislukt, zoals BMW’s 6GT en 3GT

BMW 3GT uit 2013 .

Vooropgesteld: in een geldverslindende, conservatieve bedrijfstak als die van het auto-ontwerp is het te prijzen als er iets nieuws wordt geprobeerd. Dus is het beslist heroïsch als een auto-ontwerp uiteindelijk totaal mislukt. Evengoed: BMW’s 6GT en 3GT zijn een complete sof gebleken. In de VS worden beide modellen van de markt gehaald; in Europa krijgt de 3GT geen opvolger, en ziet het er voor de 6GT, ondanks een op handen zijnde facelift, somber uit. Zowel van de 3- als de 6GT waren de verkopen van het afgelopen jaar nog maar een kwart van die bij de introductie. Wat ging er mis?

Het is interessante is dat de flop bijna geheel aan een verkeerde vormgeving is te wijten, want ook al zagen de 3- en 6GT er nog zo eigenzinnig uit, onderhuids waren ze niet veel meer dan varianten op de reguliere 3 en 5-serie. Zelden werd dus zó duidelijk dat met een aantal ontwerpregels niet te sollen valt.

BMW 6GT Beeld rv

1. Ontwerp is relatief. Je publiek heeft een standaard in zijn hoofd, en de variatie daarop dient zich daartoe te verhouden. De 6GT is uiterlijk een variant op de 5-serie sedan, maar omdat er vooral aan de achterkant een dikke ophogende laag overheen lijkt gelegd, is de kont veel te hoog opgestapeld. Omdat de rest ongeveer hetzelfde is gebleven, oogt dat als een onnatuurlijk kont-implantaat. Dito de 3GT in verhouding tot de 3-serie.

2. Horizontale lijnen winnen tegenwoordig van verticale. De tijdgeest wil dat auto’s weer lager worden. Zelfs de van nature hoge SUV’s (Range Rover!) en spaarzame MPV’s (Renault Espace) evolueren zich steeds platter. Praktisch (ruimte!) & stoer verliezen van chic & elegant.

3. Defensief ontwerpen kan niet. de 6GT werd bedacht voor mensen die een 5-serie te minnetjes, de grote 7-serie te braaf en de X5, de SUV-variant, te proleterig vonden. Dus werden van alledrie wat stijlelementen overgenomen, met een verwarrend compromis tot gevolg. Symptomatisch was dat het model eerst 5GT heette, maar daar trapten onvoldoende kopers in, waarna het doodleuk als 6Gt opnieuw werd geprobeerd.

4. Avontuur loont niet meer. Nog niet zo lang geleden probeerde BMW (net als Mercedes en Audi) voor elk petiterig doelgroepje een eiegen model uit, maar de ontwikkelkosten voor elektrificatie vergen zoveel budget dat daar geen geld meer voor is. En grote concurrent/voorganger Tesla dicteert een verantwoord minimalitische stijl. Eerzaam, deze toekomst - maar ook een tikkie saai.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden