Modeweekblog Louis Vuitton

Het debuut van Virgil Abloh voor Louis Vuitton

Moderedacteur Bregje Lampe blogt dagelijks over de show van de dag. Vandaag: Louis Vuitton. 

‘You can do it too…’ stond er donderdagmiddag onder een Instagramfoto van Virgil Abloh te lezen na zijn show. Abloh heeft bewezen dat het kan: als Amerikaan met een multiculturele achtergrond opklimmen tot creatief directeur van een van de meest gerenommeerde luxemerken van Frankrijk. Zijn benoeming bij Louis Vuitton was een van de meest spraakmakende modetransfers van dit jaar. Want wat zou deze ontwerper, die doorbrak met T-shirts en hoodies en geldt als een van de drijvende krachten achter de opmars van streetwear, gaan doen voor Louis Vuitton?

De show begon met een wit double-breasted pak met een wijde broek met een dubbele plooi. Ook de zestien daaropvolgende outfits waren wit en werden allemaal gedragen door donkere modellen. Abloh maakt zich al vanaf het begin van zijn carrière hard voor minderheden, maar voor Vuitton is zo’n diverse modellencast nog nieuw. 

En de kleren? Modern en toegankelijk. Simpel gesteld zijn het kleren zoals Kanye West (rapper, stijlicoon en goede vriend van Abloh) ze graag draagt. Peperduur en comfortabel tegelijk. Wijde broeken, capuchontruien, sportieve jacks, hier en daar een pak en zelfs een leren trenchcoat, overhemden en broeken met een kleurrijk tie-and-dyemotief, functionele tassen.

Abloh had het na afloop over de 3-procentsregel; volgens hem hoef je als creative director maar 3 procent van een bestaand ontwerp te veranderen om het eigen te maken. Hij doet dat bijvoorbeeld door een grove schakelketting aan een bestaande tas toe te voegen, of door driedimensionale zakken op jassen, bodywarmers en broeken te naaien. Dat kun je afdoen als een trucje om de Instagramgeneratie te pleasen, maar het werkt wel. Want geen enkele andere ontwerper trekt op dit moment zoveel jong publiek naar de show én de winkel.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.