BlikHyperloop

Hamburg wil vracht per hyperloop het achterland in schieten

Hamburg, de Noord-Duitse havenstad die de afgelopen jaren miljoenen investeerde in waterstofinfrastructuur, gaat nu ook geld steken in een hyperloop. Een hyperloop is een razendsnelle vorm van buizenpost, waarbij treinen in een vacuümbuis met snelheden tot 1.100 kilometer per uur goederen en passagiers kunnen vervoeren.

Voormalig minister Kamp van Economische Zaken bekijkt de capsule van een Delfts studententeam, dat enkele jaren geleden de Hyperloop Competition won die was georganiseerd door Elon Musk. Beeld ANP

Het idee van de hyperloop bestaat al een eeuw en is enkele jaren geleden door Elon Musk (Tesla, SpaceX) in de schijnwerpers gezet. Hamburg wil via hyperlooptreinen vracht uit de haven razendsnel het achterland in schieten. Afgelopen week maakte de stad bekend 7 miljoen euro te steken in een proefproject dat in 2021 moet leiden tot een overslagterminal en een hyperlooptracé van honderd meter.

De stad, na Rotterdam en Antwerpen de derde haven van Europa, hoopt dat de probeer-loop het begin vormt van een landelijk dekkend netwerk. Het Amerikaanse Hyperloop Transportation Technologies heeft getekend voor de bouw.

Van een landelijk dekkend netwerk is nog lang geen sprake, alleen al vanwege de kosten van vrachtbuizenpost, die worden geschat op 20 miljoen euro per kilometer. HTT bouwt in de Franse stad Toulouse aan een proeftraject van 320 meter lengte.

Ook Nederland heeft een hyperloopbedrijf, Hardt Hyperloop. Dit bedrijf uit Delft haalde in september een investering van vijf miljoen euro binnen. Afgelopen najaar presenteerde Hardt een studie naar een hyperloopverbinding tussen Amsterdam en Frankfurt. De 450 kilometer moet met zeven tussenstops in vijftig minuten afgelegd kunnen worden, denkt Hardt Hyperloop, dat werd opgericht door voormalige studenten van de TU Delft. Het bedrijf werkt samen met Tata Steel, scheepsbouwer Royal IHC, de NS en aannemer BAM. Concrete plannen voor de lijn Amsterdam-Hamburg zijn er niet.

Veel zaken rond hyperloops zijn nog niet uitgewerkt, zoals de veiligheid voor passagiers en juridische kwesties. Het is zelfs nog niet zeker of het systeem over een lange afstand technisch realiseerbaar is. Critici noemen de hyperloop een oplossing die op zoek is naar een probleem.

Een 30 meter lange testbuis van een hyperloop in Delft.Beeld ANP

Vorig jaar sprak oprichter van Hardt Tim Houter de verwachting uit dat binnen vijf jaar de eerste Europese steden met elkaar verbonden zullen zijn. Volgens Houter is vervoer per hyperloop duurzaam en energie-efficiënt. Het vervoer van een passagier van Amsterdam naar Parijs zou slechts 20 kilowattuur vergen, ongeveer een vijfde van wat een Tesla nodig heeft om deze afstand te overbruggen. Als de stroom duurzaam wordt opgewekt, is reizen per hyperloop aanzienlijk klimaatvriendelijker dan per vliegtuig, aldus Houter.

Lees verder

Tim Houter van Hardt Hyperloop wil de vervoerswereld op zijn kop zetten. Is hij de Nederlandse Elon Musk?

Door buizen reizen, gaat dat ooit wat worden? Kleine kans; de laatste vervoersrevolutie stamt alweer van een halve eeuw geleden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden