Getest: de Bugaboo rolkoffer

Niet trekken, maar duwen, dat is het bijzondere aan een nieuw type rolkoffer. Reisredacteur Noël van Bemmel laveert het ding met één vinger door luchthavens en treinstations, maar slaat ook bijna over de kop.

Beeld Noel van Bemmel

Mijn eerste reactie is: dat wordt niks. De gelauwerde Bugaboo-ontwerper Max Barenbrug staat trots naast zijn nieuwe creatie: een 'revolutionair koffersysteem' dat een einde moet maken aan het gezeul op reis. 'Power of push' noemt hij het zelf, maar zijn kofferset lijkt verdacht veel op een buggy voor koffers. Een prijzig bakbeest bovendien.

Maar dan begint Barenbrug met zijn presentatie: grote koffer erop, kleine koffer erbij - klik, klak, klik. 'Je laptop en spulletjes voor in het vliegtuig kunnen in deze uitneembare organizer tussen de wielen en als je onderweg te veel hebt gekocht, gebruik je de voering ervan als extra tas die je hieraan kunt ophangen.' Over elk detail van de Bugaboo Boxer heeft hij iets te vertellen. 'Schuif het handvat in en de wielen verdwijnen in het frame. Zo kan de kleine koffer mee als handbagage.'

Na afloop van de presentatie denk je: die lui van Bugaboo hebben echt wat slims bedacht. Wie geen zin heeft in trekken en tillen op reis betaalt met liefde 1.260 euro voor het soepele karretje met een combinatie van koffers en tassen. Of toch niet?

Voor een praktijktest namen we de Boxer mee voor een rondreis op Java per vliegtuig, bus en trein. De uitkomsten zijn wisselend.

Voor nette inpakkers: de Boxer heeft veel vakjes en panelen om je bagage te organiseren. Op de gladde vloeren van luchthavens en treinstations rijden de koffers als vanzelf voor je uit. Maar: tapijt is een ander verhaal. Ook trappen en treindeuren blijken obstakels, want de combinatie tilt moeilijk. Een losliggend elektriciteitssnoer op de grond veroorzaakt bijna een salto voorover. Grotere wielen, zoals bij de Bugaboo-kinderwagen, zou de Boxer terreinvaardiger maken. De constructie is wiebelig en voor dit bedrag verwacht je toch de stijfheid van een Audi.

Het in- en uitklappen gaat intuïtief. Chauffeurs en kruiers vinden meestal zonder uitleg de juiste knoppen, wat een knappe prestatie is van de ontwerper. De Boxer levert veel bewonderende reacties op van medereizigers, met uitzondering van het meisje dat wilde weten waarom ik een grasmaaier voor me uit duw.

Het gewicht van het onderstel en een kleine koffer, samen 5,2 kg, is een nadeel. Sommige luchtvaartmaatschappijen accepteren maar 8 kilo handbagage, terwijl je al snel op 12 kilo zit. Singapore Airlines deed niet moeilijk, Garuda Airlines accepteerde de set niet.

Na zes vluchten, drie treinreizen en een bustocht kunnen we melden: het revolutionaire koffersysteem ziet er nog knap uit en alles werkt. Eén plastic dingetje op de koffer die meereisde als ruimbagage is afgebroken. Op het Centraal Station van Amsterdam koop ik een beker koffie en loop daarmee op mijn gemak naar huis, terwijl ik alle bagage met één hand de goede kant op stuur. Het moet gezegd: zo gesmeerd ben ik nog nooit thuis gekomen.

Bugaboo Boxer, euro 1.260. bugaboo.com

Beeld .
Beeld .
Beeld .
Beeld Anne de Buck
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden