Gekker, uitdagender en luxer: examenreizen moeten nu 'bucketlistwaardig' zijn

Geen bierkratten op Terschelling, maar een wipeoutbaan in Lloret

22 uur in de bus naar Blanes? Vergeet het maar. De jongste vakantieganger heeft er geen zin meer in. Die wil met het vliegtuig, zo snel mogelijk de zon in. En na het bruinbakken 's avonds losgaan op livemuziek van de populairste artiesten. Niet in een bedompte discotheek, maar lekker in de buitenlucht.

Nederlandse jongeren op een Sunset Party Cruise bij de Spaanse badplaats Blanes. Beeld anp

Met de eindexamens achter de rug - vandaag zijn de laatste vakken - gaan veel jongeren voor het eerst zonder hun ouders op vakantie. Lloret de Mar, Chersonissos, Albufeira en Mallorca voeren al jaren de lijst aan met populairste bestemmingen voor jongeren. Sunny Beach in Bulgarije en het Griekse Zakynthos zijn sterk in opkomst.

Bierkratten stapelen op Terschelling of bakken in Renesse? Dat wil bijna niemand meer. De Sundio Group, met merken als Gogo jongerenreizen en Beachmasters, biedt zelfs voor het eerst geen vakanties naar Texel meer aan. Ook de Belgische kustplaats Blankenberge is uit de gratie geraakt onder jongeren. 'Het weekendje Terschelling is een weekje Salou geworden', zegt directeur Frank Oostdam van reisbrancheorganisatie ANVR.

Hogere eisen

Reisorganisatie Corendon noteert dit jaar 35 procent meer boekingen onder de 'examenreizigers' dan in dezelfde periode (19 mei-11 juni) vorig jaar. Ook de Sundio Group verwerkte meer boekingen onder dezelfde doelgroep, al wil het bedrijf geen concrete cijfers geven. Oostdam: 'De examenreizen zijn overgewaaid uit Amerika, maar als Nederland plukken wij er nu ook de vruchten van.'

Corendon en Sundio merken dat jongeren niet alleen meer geld te besteden hebben. Ze stellen ook steeds hogere eisen aan hoe ze zich op hun vakantiebestemming kunnen vermaken. Gekker, groter, bijzonderder, beklijvender moet het zijn.

'De bestemming is secundair, het gaat er vooral om wat er te doen is', zegt Gerdien Elkink, international director youth holidays van Sundio Group. 'Voor alle activiteiten geldt: het moet bucketlistwaardig zijn.' 'De jongere wil steeds meer verwend worden op vakantie', merkt ook manager Willem Langenberg van GOfun, de reistak van Corendon die zich op jongeren richt.

Bierkratten stapelen aan de Zeeuwse kust is voor veel examenkandidaten niet meer spectaculair genoeg. Beeld anp

Alle reisorganisaties worstelen met dezelfde vraag: hoe blijf je de jongste vakantieganger boeien? Elkink: 'Je moet ze uitdagen. Dus niet alleen een jeepsafari aanbieden, maar ook een wipeoutbaan. En je zou eraan kunnen denken om escaperooms op vakantiebestemmingen te bouwen.' In zulke ruimtes draait het erom zo snel mogelijk te ontsnappen door puzzels op te lossen en van hints gebruik te maken.

Reisorganisaties proberen de laatste trends zo snel mogelijk naar de vakantiebestemmingen te halen. Interessant vindt Elkink bijvoorbeeld de 'pizzarun', een Amerikaans fenomeen waarbij hardlopers onderweg stukken pizza naar zich toe krijgen geworpen. Deelnemers worden uitgedaagd om verkleed als pizzapunt aan de start te verschijnen. Sporten met een knipoog op vakantie, waarom niet?

'Je kunt geen moment achterover leunen. De interesses van jongeren veranderen razendsnel', zegt Elkink. Volgens Langenberg kom je er als reisorganisator niet meer met alleen een kroegentocht. 'Vroeger kon je nog een lokale dj inzetten om ze in beweging te krijgen. Tegenwoordig heb je grote namen nodig. Voor een C-artiest komen jongeren het strand niet meer af.'

Lil' Kleine op Salou

Dus laat Corendon tijdens de zomermaanden Broederliefde en dj Dyna toeren om jongeren naar de populairste vakantiebestemmingen te lokken. Bij optredens staan schuim- en confettikanonnen klaar en er worden paint-party's georganiseerd, waarbij de feestende massa een laag lichtgevende verf over zich heen krijgt gespoten. De feesten verplaatsen zich meer en meer naar de buitenlucht, bijvoorbeeld rondom zwembaden. 'Jongeren willen het festivalgevoel dat ze van thuis kennen ook op vakantie ervaren. Dat associëren ze met vrijheid', zegt Langenberg.

Gogo biedt onder de noemer Totally Summer strandvakanties aan in combinatie met tickets voor optredens van artiesten als Lil' Kleine, Jonna Fraser en Freddy Moreira. Terug in Nederland is er dan nog Totally Summer The Reunion, waar jongeren het vakantiegevoel nog eens met elkaar kunnen oproepen.

De reisorganisaties schakelen de artiesten niet alleen vanwege de optredens in, ze moeten ook de jongeren naar de boekingssite lokken. Het is voor de bedrijven steeds moeilijker geworden om de minst ervaren reizigers te bereiken. Langenberg: 'Jongeren lezen hun mail niet meer, maar zitten op whatsapp. Ze luisteren geen radio, maar Spotify. Ze kijken geen tv, maar alles on demand. Daarom zetten we vloggers en artiesten met een groot bereik in op social media om ze op onze vakanties te wijzen.'

Jongeren stellen steeds hogere eisen aan de accommodaties die ze boeken. Langenberg: 'Ze willen sowieso airco op de kamer, het hotel moet een zwembad hebben en op kruipafstand van de discotheek liggen. We hebben een hotel op de strip in Lloret de Mar met een zwembad op het dak, dat is continu uitverkocht. Twee straten verderop staan bij wijze van spreken kamers leeg.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.