Blik Maserati Ghibli

Gaat Maserati de zakelijke automarkt veroveren?

De Italiaanse autofabrikant Maserati wil doen geloven dat de nieuwe zakensedan Ghibli helemaal niet zo duur is. Uh, ja, duur is inderdaad een relatief begrip. Maar de meeste dromen zijn nog altijd bedrog.

Maserati Ghibli Beeld Maserati

Hubert Möllenkamp was zijn tijd vooruit. De voormalig bestuursvoorzitter van woningcorporatie Rochdale wist tien jaar geleden al dat je een Maserati Quattroporte prima zakelijk kon rijden, tegen een prijs die vergelijkbaar was met die van een ‘gewone’ zakenauto - al moest hij daarvoor wel een paar fiscale regels oprekken, zoals later bleek.

Maserati’s zijn auto’s die figureren in onrustige jongensdromen (m/v). Ze zijn opwindend, snel, statusverhogend. En kostbaar. Niet alleen in aanschaf, maar ook in verbruik, onderhoud en afschrijving. Reden waarom dit merk het niet zo goed doet op de zakelijke markt, in tegenstelling tot de limousines van BMW, Mercedes en Audi, waarvan de nieuwprijs vaak niet eens zo gek veel onder die van de Italiaanse renpaarden ligt.

Neem de Ghibli. De dieselversie staat voor ruim een ton op de oprit. Dan komt het allemaal ineens wel heel erg dichtbij. Niet alleen de aanschafprijs is relatief gunstig, ook onderhoud en afschrijving volgen een minder wild parcours dan voorheen, zegt Maserati. Voor de beter gesitueerde executive hoeft het leasen van een Maserati hierdoor niet langer een droom te blijven. 

Dat leasen van een Maserati wordt dus betaalbaarder. ‘De belangrijkste reden is dat de restwaarde de afgelopen jaren flink is gestegen’, zegt Maik Dielissen, die als zelfstandig consultant ondernemers, mkb’ers en particulieren adviseert over autoleasing. ‘Maserati geeft nu bijvoorbeeld drie jaar garantie. Dat verlaagt het risico en dat is gunstig voor de restwaarde en daardoor het leasebedrag.’

Dat Maserati drie jaar garantie geeft is volgens Dielissen te danken aan de gebruikte Fiat-technologie, die de afgelopen jaren volgens hem flink beter is geworden. De kans op onderhoudstegenvallers wordt hiermee kleiner en ook dat is gunstig voor leasemaatschappijen, waar veel draait om risico-inschattingen. Volgens Dielissen ligt de restwaarde van een Maserati na drie jaar inmiddels 5 tot 10 procent hoger dan die van een vergelijkbare Duitse ‘premium’ auto.

Gereden

Maserati Ghibli GranSport 3.0 V6

Vermogen: 257kW/350pk

Koppel / t-pm : 500 Nm / 1750 - 4500

Topsnelheid: 267 km/u

0-100 km/u: 5,5 s

Verbruik: 11,1 l/ 100 km

Lxbxh: 4,97 x 1,94 x 1,46 m

Gewicht: 1.810 kg

Basisprijs: € 143.434

Totaalprijs: € 167.513

Minder gunstig gaat het met de verkopen, door de invoering van WLTP (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure, een nieuwe richtlijn voor het bepalen van onder meer voertuigemissies en brandstofverbruik). Auto’s die sinds september op de markt komen, moeten worden getest volgens deze nieuwe methode. De meeste auto’s scoren minder gunstig dan onder de vorige regeling, waardoor in Nederland de prijs van nieuwe auto’s stijgt. Dit komt doordat CO2-uitstoot hier veel invloed heeft op de autobelasting bpm. Doordat met name Duitse autofabrikanten vóór september veel auto’s hebben geregistreerd onder de oude norm (die tot volgend jaar verkocht mogen worden), liggen die prijzen lager. Maserati hoopt dat dit nadeel in de loop van volgend jaar verdwijnt, als voorraden op zijn en iedereen weer een gelijk speelveld heeft.

Beeld de Volkskrant infographics

Is de Ghibli ook in de praktijk een droomauto? Ik weet niet hoe het in de boardroom zit, maar op schoolpleinen en in het café maakt het meer indruk als je zegt dat je een Maserati rijdt dan een Audi. Het hangt dus een beetje af van het beoogde doel van de mededeling, maar als die erop is gericht jongetjes van 10 glans in de ogen te bezorgen, dan is deze test geslaagd. Maar ook in de gezinssituatie doet de Ghibli het goed. Thuis vond hem mooi en niet te schreeuwerig, ondanks Maserati. Jammer dat we hem niet kunnen betalen.

Inderdaad lijkt alles dus in Ordnung met deze Italiaan. Al vinden we het interieur een beetje bedaagd. Alles netjes hoor, met stiksels en stuff, maar met name op het gebied van multimedia en elektronica loopt hij wat jaren achter op de Duitsers. En qua motorgeluid: we raken er best opgewonden van, maar na 100 kilometer snelweg raak je op zeker moment toch een beetje onrustig van die constante brom uit de uitlaat. Kom maar door met die volledig elektrische versie.

Denken we dat de Ghibli een succes zal worden op de zakelijke markt? In die wereld is hij nog altijd niet populair, zegt Dielissen. De gemiddelde Nederlandse industriekapitein is wat behoudender in zijn autokeuze. Aan de andere kant is er ook een hele stroom jonge internetondernemers die zich zowel flitsend als beschaafd willen verplaatsen. En er zijn steeds meer expats die minder last hebben van calvinisme. Voor hen is deze auto interessant. Had die Möllenkamp het toch nog bij het rechte eind.

Ook voor kleine mensen

Voor 363 euro extra krijgt de eigenaar elektrisch verstelbare pedalen. Hiermee kunnen gaspedaal en rem naar voren en naar achter worden bewogen, zodat in combinatie met de elektrische bediende voorstoel en het verstelbare stuur een optimale rijpositie kan worden verkregen. Het is ook een verdekte manier van zeggen dat kleine Italiaanse driftkikkertjes dankzij deze optie ook bij de pedalen kunnen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.