Filmmaker Madja Amin: 'Als ik niet hoef na te denken over wat ik 's ochtends moet aantrekken, begint mijn dag goed'

De smaak van Madja Amin (28), filmmaker.

Madja Amin Beeld Valentina Vos

Wat heb je aan?

'Mijn broek is een Levi's, dit T-shirt is van Gildan en de schoenen zijn van Dr. Martens. Ik draag voornamelijk donkere kleding. Meestal een zwarte broek met daarboven een zwart T-shirt en als het wat kouder is, draag ik een jasje. Een poosje geleden heb ik een grijsgroen exemplaar gekocht bij Cos. Iets meer kleur, dat kon wel een keer. Het moeten wel neutrale kleuren zijn.'

Ga je dan gericht op zoek naar iets nieuws?

'Nee hoor, zo'n jasje kom ik tegen als ik onderweg naar huis toevallig een winkel in loop.'

De beelden van de video's die jij maakt zijn vrij donker en traag.

'Ik film veel in buitenwijken. Daar voel ik me het meest toe aangetrokken, omdat ik zelf ben opgegroeid in Nieuw-West in Amsterdam. In de videoclip Habiba van Boef laat ik de donkere, maar ook de kleurrijke kant van die buurt zien. Ik gebruik ook veel trage beelden. Die manier van filmen past bij mij, ik ben een rustig persoon.'

Niet al te opvallend dus.

'Ik hecht veel waarde aan eenvoud. Ik heb een aantal zwarte T-shirts van hetzelfde merk, een aantal witte en een aantal in verschillende grijstinten. En twee zwarte broeken. Als ik niet hoef na te denken over wat ik 's ochtends moet aantrekken, begint mijn dag goed.'

Favoriete filmmaker:

'Martin Scorsese. Zijn persoonlijke verhalen, onder andere uit zijn jeugd, heeft hij vertaald naar film. Dat probeer ik ook te doen. Ik kijk veel naar oude films uit de jaren zeventig en tachtig, zoals Taxidriver en Raging Bull, beide geregisseerd door Scorsese.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden