Blik DSRC

Europa kiest voor ‘verouderd’ systeem om auto's met elkaar te verbinden

Europa verkiest DSRC boven het nieuwere 5G. Want DSRC kan eerder worden toepast.

Met draadloze communicatie via DSRC moeten auto's met elkaar kunnen communiceren om onder andere files te voorkomen. Beeld ANP

Alsof de auto-industrie nog niet genoeg aan haar hoofd heeft, dreigt ook nog eens een richtingenstrijd over een technologie die voertuigen draadloos met elkaar laat communiceren. De Europese Commissie heeft onlangs haar voorkeur uitgesproken voor DSRC, een oudere standaard voor draadloze data-uitwisseling tussen voertuigen, die lijkt op wifi. Een aantal autofabrikanten en de meeste telecomconcerns willen liever het nieuwere 5G, omdat daar meer toepassingen omheen gebouwd kunnen worden.

Dat Europa nu kiest voor de oudere variant komt doordat DSRC al sinds 2012 wordt getest en gereed is om te worden toegepast. 5G laat volgens experts nog een paar jaar op zich wachten. Dit is een nadeel, want snelle invoering kan de verkeersveiligheid een dienst bewijzen, oordeelde het onderzoeksinstituut voor transport van de Universiteit van Michigan enkele jaren geleden: als er drie jaar wordt gewacht op de concurrerende technologie, zou dit in 2030 in de Verenigde Staten leiden tot 1,5 miljoen extra botsingen.

Het besluit van de Europese Commissie is goed nieuws voor de Nederlandse chipfabrikant NXP, dat veel chips levert voor de auto-industrie en dat zich in DSRC-chips heeft gespecialiseerd, al zegt het bedrijf ook 5G-toepassingen te kunnen leveren. Maar fabrikanten die het 5G-protocol hebben omarmd, spreken van een stap terug. Zoals BMW, dat samen met onder meer Audi en Ford in het 5G-kamp zit. Toyota, Volkswagen en General Motors hebben gezegd DSRC te gaan gebruiken.

Beide technologieën kunnen in principe hetzelfde: zorgen dat voertuigen in elkaars omgeving snel data met elkaar kunnen uitwisselen. Hierdoor kunnen auto’s en vrachtwagens die zijn uitgerust met dit systeem elkaar bijvoorbeeld waarschuwen als er verderop hard wordt geremd. Maar de draadloze communicatie maakt het ook mogelijk in ‘een treintje’ dicht op elkaar te rijden, wat brandstof bespaart en tot minder files moet leiden. Ook kunnen op dergelijke wijze verbonden auto’s elkaar een seintje geven als de weg plotseling glad blijkt, er mist opduikt of als een auto stilstaat op de weg.

Nederland heeft geen voorkeur: verkeersminister Cora van Nieuwenhuizen schreef afgelopen oktober in een Kamerbrief dat het aan de marktpartijen is een keuze te maken voor een van beide systeem. Het is overigens opmerkelijk dat Brussel nu een voorkeur heeft voor het oude systeem; eind vorig jaar liet de commissie nog doorschemeren dat 5G de beste kaarten had. Waarom de commissie kennelijk van gedachten is veranderd, is niet duidelijk. Europese lidstaten en het Europees Parlement kunnen het besluit binnen twee maanden nog terugdraaien, maar het is niet waarschijnlijk dat dit gebeurt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.