Elf bijzondere treinreizen voor als je niet wilt vliegen

Op het station van Saadat Shahr. Beeld Cigdem Yuksel

Van Polen tot de poolcirkel, waarom niet met de trein? Met de trein kom je ook op bijzondere plekken, en het is nog veel beter voor het milieu ook.

Krakau Beeld Els Zweerink

Krakow 
De tweede stad van Polen heeft zich de laatste jaren ontwikkeld als toeristische bestemming. Al voor zo'n 40 euro (enkele reis, bij Treinreiswinkel.nl) reis je Krakow. Een reis vanuit Amsterdam duurt zo'n 15 uur. 

Krakow is een stuk goedkoper dan de meeste andere populaire Europese steden, wat uit eten gaan een feest maakt, en het is er ook nog eens erg mooi. Mooier dan grote broer Warschau bijvoorbeeld. Krakow is Polen voor beginners: compact, charmant, met een prachtig bewaard gebleven historisch centrum en een middeleeuws stadsplein als uit een sprookjesboek. Lees meer. 

Warschau
Anders dan Krakow moet Warschau het niet van haar schoonheid hebben. Maar wat de stad tekortkomt aan schoonheid probeert het te compenseren op andere terreinen, zoals kunst, cultuur en eten. Een treinreis vanuit Amsterdam duurt zo'n 13 uur, en is al vanaf 40 euro te boeken. Warschau is de hipste stad van Polen en de plaats met de levendigste restaurantscene, waar zich een opmerkelijk fenomeen voordoet: de revival van de Poolse keuken.

Eten leeft enorm onder de jongere generatie Polen. Een bewijs daarvan zijn de targ sniadaniowy, ofwel ontbijtmarkten die op allerlei plekken in Warschau opduiken. Oma's met zelfgemaakte jams, honing en kazen staan tussen hipsters met koffie uit Ethiopië en in eigen beheer gefabriceerde sappen van brandnetel. In partytenten doet het jeugdige publiek zich tegoed aan huisgemaakte pierogi's, gefrituurde aardappelkoeken en Vietnamese loempia's. Lees meer. 

Château La Croizille, Bordeaux Beeld Marie Wanders

Bordeaux 
Dat Parijs goedkoop en snel te bereiken is met de trein, wist je waarschijnlijk wel. Vooral nu de frequentie van de Thalys is verhoogd naar tien keer per dag. Maar drie uur verder treinen en je bent in Bordeaux. Een treinreis Amsterdam-Bordeaux duurt zo'n 6.5 uur en is er vanaf 60 euro. 

Het leven in Bordeaux is aangenaam. De stad is compact, ongeveer zo groot als Amsterdam. De zon schijnt uitbundig, het eten is heerlijk en betaalbaar en de mensen zijn gastvrij. Het strand en de wijngaarden zijn binnen handbereik. 

Het imago van wijnstad Bordeaux was stijf en snobistisch. Nu is iedereen welkom in het goede, iets hippere Franse leven. De kalkstenen façades in het centrum van de stad zijn de laatste jaren schoongespoten en de binnenstad ziet er groen en fris uit. De poetsbeurt heeft geholpen. Sinds 2007 prijkt de oude zeehaven op de werelderfgoedlijst van Unesco en vorig jaar werd Bordeaux verkozen tot 'Best European Destination'. Lees meer. 

Het Musée des Confluences in Lyon. Beeld Bart Koetsier

Lyon 
Zit je toch in de TGV, rijd dan eens naar Lyon, de gastronomische hoofdstad van Frankrijk. Vanuit Amsterdam is het 5:42 uur treinen. Het voordeligste enkeltje bij Treinreiswinkel.nl is rond de 100 euro. 

Lyon heeft het industriële verleden opgeruimd en er is plaatsgemaakt voor een wijk vol architectuur, musea, galerieën en hippe restaurants. Het is een van de mooiste en aangenaamste steden van Frankrijk, met een monumentaal historisch centrum en een grote gastronomische reputatie.

Karakteristiek voor Lyon zijn de bouchons, eenvoudige restaurants waar ook het armeluisvoer van de zijdewevers op het menu staat: een amuse van gefrituurd varkensvet, bloedworst of een quenelle (een meelbal met kip- of visresten). De bouchons passen in de ontspannen sfeer van Lyon, een stad om je snel thuis in te voelen. We hebben alle voordelen van een grote stad, zeggen de bewoners van Lyon, zonder de vervuiling, de drukte en de hardheid van Parijs. Lees meer. 

Turijn

Turijn 
Voor zo'n 60 euro trein je in 11 uur naar Turijn. Van daaruit zijn de skigebieden van Piëmont goed te bereiken. Daarover zo meer, want waarom niet eerst nog even in Turijn blijven? 

Met Milaan, Rome en Florence als grootste concurrenten, trekken maar weinig toeristen naar Turijn. Milaan heeft de mode, Rome het Colosseum, Florence de kunst en Turijn? Tja, Turijn kennen we van Fiat, het automerk dat hier de eerste fabriek opende en de naam van de Noord-Italiaanse stad draagt: Fabbrica Italiana Automobili Torino. De gigant die Turijn tot industriestad maakte en zo veel arbeiders aantrok dat de buitenwijken uitgroeiden tot misschien wel de lelijkste van Italië.

Maar wie het centrum van Turijn inloopt, ziet geen fabrieksschoorstenen, maar barokke paleizen en rijk versierde herenhuizen. De straattegels glimmen en de voetpaden in hartje Turijn zijn kilometerslange overdekte zuilengangen. Wie Turijn wil begrijpen, moet niet gelijk aanschuiven in de restaurants, maar eerst afdalen naar de wijnkelders eronder. Ze zijn onderling met deurtjes verbonden en vormen zo een gangenstelsel waardoor de koningen ongezien de stad uit konden.

Turijn is minimalistisch en veel creativiteit zit ondergronds. Je moet dus afbuigen van de grote winkelstraten naar de kleine straatjes. Daar zit ineens een winkeltje vol kruidenzeepjes of een boekenzaak met oude muziekposters. 'Milaan blijft de hoofdstad van de mode', zegt een styliste. 'Maar wij hebben ons eigen soort winkels.' Lees meer.

De bergen van Piemonte. Beeld Giovanni Simeone

Bardonecchia
Vanuit Turijn kun je verder naar Bardonecchia, een treintochtje van een uur. Bardonecchia is een mooi stadje met 19de-eeuwse villa's en oude coniferen. En het oudste snowpark van Italië. 

Het valt pas na een tijdje op, tijdens het skiën in de bergen van Piëmont: geen beginner te bekennen. Geen buitenlanders in skiklasjes of verkleumde kinderen die niet meer verder willen. Op de hellingen van Sestriere draait alles om snelheid en stijl. Italiaanse dames in strakgesneden outfits en mannen in lange parka's met bontkragen knallen hier naar beneden. Alleen hun kinderen krijgen les, veelzeggend uitgerust met helm, schouderstukken en rugwervelbeschermers.

In het weekend is het dringen geblazen bij de lift, maar door de week heb je de pistes - en het gebied - voor jezelf. Buiten de pistes valt op hoe bijzonder dit hoekje van Italië is. Bezoek bijvoorbeeld het befaamde Fort Fenestrelle - waar je een 3,5 kilometer lange trap kunt beklimmen, langs geschutskoepels en soldatenverblijven. Aantal bezoekers in de winter: tien per dag. Lees meer. 

Limone Piemonte

Garessio 2000 en Limone Piemonte
In dezelfde regio kun je iets bijzonders doen: skiën met uitzicht op de Middellandse Zee. Het kan, als je het skiliftje pakt in Garessio 2000, een klein skiplaatsje aan de rand van de Alpen. Hier, op de grens van de Italiaanse Rivièra en de bergprovincie Piëmont, liggen tal van dorpen waar het koel is in de zomer en zonnig in de winter. 

Geen flats en overdekte stoeltjesliften die duizenden vakantiegangers per uur omhoog brengen. En ook de lange autotocht ontbreekt om in het hooggebergte te komen: er stoppen verschillende treinen. Garessio 2000 is met vijf liftjes en 30 kilometer piste geen bestemming voor fanatieke skiërs. Maar het blijkt een geweldige plek, voor wie meer wil beleven tijdens een skivakantie. Bezoek bijvoorbeeld het pas gerestaureerde zomerpaleis van koning Victor Emanuel II of het Parco Fonti San Bernardo, dat liefhebbers trekt door het naar verluidt geneeskrachtige drinkwater. 

Daar vlakbij, op de grens met Frankrijk, op een hoge pas die door krankzinnig hoge forten werd verdedigd, ligt Limone Piemonte. Het treintje dat daar sinds 1891 stopt, maakte het plaatsje tot een klassieke wintersportbestemming in de Alpen. Verwacht geen bierkelders en speelhallen. In Limone Piemonte vind je elegante brasserieën en veel winkels. Ook hier zijn drie dorpen met elkaar verbonden via vijftien liften en 80 kilometer piste. Door de week zijn de pistes rustig. Lees meer. 

Bioboer Aljoša met zijn koeien in het Sloveense bergdorpje Cadrg. Beeld Aurélie Geurts

Slovenië 
Via München kun je met de ouderwetse nachttrein naar Ljubljana. Kost je ruim 15 uur (en kost rond de 90 euro voor een enkeltje), maar daarvan kun je een groot deel slapend in een bed doorbrengen. In Slovenië kun je vervolgens interrailen. Interrailen, dat is toch voor pubers? Nou nee, zo'n 20 procent van de interrailers bestaat uit volwassen reizigers met kinderen. Sinds 2007 zijn er passen beschikbaar voor reizigers boven de 26. Italië, Frankrijk en Duitsland zijn de populairste interraillanden, maar door verbeterde spoorwegverbindingen in Oost-Europa worden ook hier steeds meer reizigers met de pas gesignaleerd. Lees meer. 

Slovenië straalt dezelfde alpiene schoonheid uit als Zwitserland. De dorpen zijn even fris en proper als in Oostenrijk. Het eten is verser en biologischer dan in de Haute-Savoie. Koffie kost 1 euro en een hotelbed een paar tientjes. Ga vooral kletsen met koeienherders en paddenstoelenplukkers: de Slovenen spreken uitstekend Engels.

Weinig landen hebben zo'n hoog screensavergehalte: groene Teletubbiesheuvels met hier en daar een houten hooischuur, spiegelende meren aan de voet van besneeuwde bergen en blauwgroene rivieren die kolken tussen grijze kalksteenkliffen. Slovenen zien hun land als een idyllische enclave. 'De wereld staat in brand, maar hier merk je daar niks van. We zijn een eiland binnen Europa, zonder terrorisme, vervuiling of opdringerige commercie.' Sommige hotels zijn nodig aan renovatie toe. Daar staat tegenover dat de prijzen laag zijn. 5 euro vragen voor een biertje vinden Slovenen schandalig. Lees meer. 

De Fiattrein van de Zweedse Inlandsbanen. Beeld Håkan Wike

Zweden
Op de Zweedse Inlandsbanan kun je in de maanden juni en augustus met een bijzondere trein, een Fiat, een bijzondere reis maken: over een enkel spoor van zo'n 1100 kilometer van Mora in midden-Zweden, via Östersund naar Gällivare, binnen de poolcirkel. De Inlandsbanan doorklieft bossen, trekt langs beekjes, boemelt langs meren, af en toe langs een rood of groen houten huisje, vooral aan het water, bootje erbij. Gestaag, maar zeker niet te snel, al is het maar om te voorkomen dat hij rendieren schept, tevens de reden dat de machinist regelmatig toetert. 'Kijk, daar links tussen die bosjes!' Het spectaculairst is het daglicht, dat maar duurt en duurt. Surreëel, na middernacht en de zon schijnt, maar de natuur slaapt, vredig.

Om bij het beginstation van de trein te komen, kun je met de trein naar Stockholm, en vanuit daar nog 6 uur naar Östersund reizen. Dat kost overigens wel zo'n 26 uur, waarvan een deel in de nachttrein is. Voor ongeveer 200 euro heb je een Railpass en kun je twee weken lang met de trein. De Eurail- en InterRailpas zijn ook geldig op de Inlandsbanan. Lees meer. 

Met de trein naar Isfahan Beeld Cigdem Yuksel

Iran
Oké we geven het toe, Istanbul is niet direct handig om met de trein naartoe te gaan, maar het is wel het beginpunt van een bijzondere treinreis naar Isfahan. Lernidee Erlebnisreisen is de naam van de Duitse firma die het op het programma heeft staan: een privétrein van Istanbul naar Isfahan.

Met een Duitse reisorganisatie reizen, dat betekent: schnitzels aan boord, langs meren en woestijnen denderen en aankomen in een land dat lang niet zo vijandig is als het lijkt. In een slaaptrein voorzien van Perzische tapijten en rode gordijnen - alles in de stijl van Duizend-en-een-nacht. Twee weken, ruim vijfduizend kilometer, en drieduizend jaar terug in de tijd. Met gelijkgezinden dender je van de schitterende Bosporus langs Turkse ravijnen en meren, Iraanse woestijnen en talloze onontdekte dorpjes. Door het afgelegen Taurusgebergte voert de historische Bagdad-spoorlijn met haar majestueuze bruggen en duizelingwekkende uitzichten je gestaag richting de grens tussen oost en west, naar een land vol cultuur en historie dat nog niet is verpest door het massatoerisme. Lees meer. 

Nieuw: de Eurostar naar Londen
Het valt niet mee de binnenstad van Londen te bereiken. Eigenlijk ligt alleen het kleine Londen City Airport in de buurt, waar zakenreizigers graag landen. Alle andere luchthavens liggen tientallen kilometers van de Big Ben en vereisen een prijzige shuttlebus of express-trein. Treinaanbieder Eurostar is eindelijk begonnen met de langverwachte rechtstreekse treinverbinding van Londen naar Amsterdam. Verwachte reistijd: 3 uur en 40 minuten uur. De trein rijdt drie keer per dag. Zodra er overeenstemming is over de paspoortcontrole zal er ook een rechtstreekse Eurostar van Amsterdam naar Londen gaan rijden. De verwachting is nu dat dat eind 2019 zal zijn. Tot die tijd is nog een overstap op Brussel-Zuid vereist. De combinatie Thalys-Eurostar heeft de kortste reistijd van ongeveer 4,5 uur. 

In Londen? Wandel van Notting Hill naar Primrose Hill, de heuvel die ooit van Henry VIII was, waar je mooi uitzicht op de Londense skyline hebt. Lees hier onze stadsgids van Londen. 

Vanaf London Victoria kun je in een uurtje in de vrijzinnige badplaats Brighton zijn.  Het stadje trekt progressieve types die de grote stad even zat zijn. Brighton wordt ook wel ‘London by the sea’ genoemd. Als je het station uitkomt, Queens Road uitloopt richting de klassieke Jubilee Clock Tower, zie je de zee al liggen. Het is een veilige haven voor mensen van uiteenlopende pluimage: kunstenaars, studenten, lhbti’ers, zwervers en dronken lui die hun vrijgezellenfeesten vieren. Lees meer.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden