Column Chris Buur

Elektrische auto’s: met of zonder grille?

Met een elektromotor, die vanzelf al relatief koel blijft, is die grille helemaal niet nodig. Quod nunc? (Audi E-tron)

Zo lang als auto’s bestaan, worstelen auto-ontwerpers met twee diametraal tegenovergestelde verlangens: traditie en vernieuwing. En komend jaar ligt de elektrische auto in deze designtechnische vuurlinie. Er komt in 2019 een ongekend aantal elektrische modellen uit, die hard met elkaar moeten concurreren in een statusgevoelig segment. Wat is dan wijsheid? De auto zo ontwerpen dat alle traditionele elementen worden ingezet om chic en luxe uit te wasemen? Of juist benadrukken dat hier een science-fictionachtige nieuwe stap wordt gezet ten opzichte van de verbrandingsmotor?

Strijdperk: de grille, dat rooster aan de voorkant van de auto. Een grille dient strikt genomen om verkoelende lucht langs de radiateur te leiden, maar is door de prominente plaats, de associatie met krachtige motoren en de eindeloze mogelijkheden tot grootte- en vormvariatie uitgegroeid tot een van de karakterbepalendste elementen van autodesign, midden in het smoelwerk van uw wagen. Alleen: met een elektromotor, die vanzelf al relatief koel blijft, is die grille helemaal niet nodig. Quod nunc?

BMW iX3 met dichtgeplakte grille.
Hyundai Kona Electric.
Jaguar, met zijn succesvolle I-Pace, dacht fuck it, we laten die grille gewoon zitten. Beeld Jaguar, ev, grille
Kia Niro EV.
Tesla Model 3 zonder grille.

Jaguar, met zijn succesvolle I-Pace, dacht fuck it, we laten hem gewoon zitten. Audi en BMW plakken hem soort van dicht. Mini doet een wanhoopspoging door er een treksluitportemonnee omheen te doen, ondersteund door opmerkelijke geometrische velgen van een speciaal Blade Runner-actiemodel van een Austin Montego uit 1985. Tesla moffelt de grille al jaren weg, al laat het in Model S en Model 3 de vorm bestaan, alsof ze er een full-bodysuit overheen hebben getrokken. Koreanen Hyundai en Kia stansen wat putjes tussen de koplampen, om vaag te herinneren aan wat daar ooit zat. Alleen Volkswagen durft hem al helemaal weg te laten – misschien omdat hun oermodel, de Kever, een motor achterin had en dus ook helemaal geen grille had. Een heel opwindende neus levert het niet op, trouwens.

Prutswerk, weten we nu – sinds Honda het onweerstaanbare conceptmodelletje Urban EV presenteerde, dat eind dit jaar in productie komt. De complete voorpartij, ooit gevormd door koplampen, grille, logo en neuswerk, is vervangen door een dik zwart beeldscherm, waarin lampen en logo gewoon zitten verwerkt. Én de grilleherinnering. Omdat in de jaren zeventig veel grilles pikzwart waren, met de lampen erin, oogt hij met die zwarte balk aanstekelijk retro. Als een nieuwe versie van de oude seventies-Civic, nog altijd Honda’s lievelingsmodelletje. Dít wordt de elektrische volksauto, voorspellen wij bij dezen.

Honda Urban EV.
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden