Cultuurtips de nieuwe oogst

Een overvloed aan originele bewegingen en biseksuele affaires in de nieuwe oogst

Wat kwam er de laatste dagen weer voor moois bij in het cultuuraanbod? De Volkskrant-specialisten kiezen hun favorieten.

Redouan Ait Chitt in Redo. Beeld Sjoerd Derine

Dans (4 sterren)

Redo. Door Redouan Ait Chitt. 1, 2 en 3 februari Festival Cadance, Korzo Theater, Den Haag. Tournee volgend seizoen.

Er zijn dansers die hun lichaam gebruiken en dansers die hun lichaam begrijpen. Breakdancer Redouan Ait Chitt (29) hoort bij de laatste categorie. In de krachtige, intense solo Redo, gemaakt met choreograaf Shailesh Bahoran en met geld van de Prijs van de Nederlandse Dansdagen Maastricht, laat hij elke vezel in zijn lijf op stoom komen en spant al zijn ledematen organisch en explosief aan voor een overvloed aan originele bewegingen.

Annette Embrechts

Breakdancer Redo tart zijn evenwicht in salto’s, handstanden en backspins (vier sterren)

Choreograaf Bahoran maakt een reisgids naar de ziel van het markante lichaam van breakdancer Redo.

Film (4 sterren)

Colette. Regie Wash Westmoreland.

Ze waren allebei hun tijd vooruit, de Franse schrijvers Sidonie-Gabrielle Colette en Henry ‘Willy’ Gauthier-Villars. Zij doorbrak taboes met haar voorkeur voor mannenkleding en haar biseksuele affaires, hij had een neus voor moderne marketingtechnieken en zette haar tot schrijven aan. Meer nog dan een biopic is Colette het portret van een huwelijk, hij gruwelijk dominant, zij bepaald geen mak schaap. 

Floortje Smit

Klassiek (5 sterren)

Muziek van Saint-Saëns, Franck, Debussy en Ravel door Maria (viool) en Nathalia Milstein (piano). Herh. 26/1 (Cruquius) en 27/1 (Gouda).

De vingers van Nathalia Milstein (23) landen op de toetsen alsof ze luchtgeveerd zijn. Twee, drie seconden wacht de pianist, tot het geritsel in het Amsterdamse Muziekgebouw smoort. Ze speelt twee zachte akkoorden, paar tellen G-klein, paar tellen D-groot. Zo, in alle eenvoud, opent Claude Debussy zijn Sonate voor viool en piano. Na anderhalve les kan iedereen de klanken spelen, maar wie roept er, zoals Nathalia Milstein, een droomwereld mee op?

Guido van Oorschot

Live kunnen de Milsteins het dus ook, toveren zoals op hun debuut-cd (vijf sterren)

Jeugdtheater (4 sterren)

Meis! van Tom Sijtsma door Boeschoten & Guthman, regie Bram de Goeij. Tournee t/m 7 april.

De hoorspelstudio van Gerold Guthman is goed geoutilleerd. Twee werkbanken en een stel kasten bevatten tientallen geluidmakers. Fluitjes, schoenen, kralenkettingen, snelbinders, aluminiumfolie, een handmixer. Er staan bakken met water, grind en houtsnippers, allemaal met een eigen microfoon erboven.  Er hangt een paraplu om het gefladder van een Vlaamse gaai mee na te bootsen. Dankzij het gekraak en gepruttel uit de hoorspelstudio krijgt het sprookje over een dromerig meisje achtergelaten in het bos sfeer.

Vincent Kouters

Theater(4 sterren)

De laatste. Van en door Jack Wouterse. Tournee t/m 21 februari.

Jawel, De Laatste, de nieuwe voorstelling van Jack Wouterse, is geheel in eigen beheer gemaakt. Dat is tamelijk uniek in het Nederlandse theater en dat is de acteur zelf ook, want Jack Wouterse past in geen enkel hokje. Hij heeft van alles en nog wat gedaan (film, theater, circus, reclame, televisie), speelde net zo gemakkelijk in King Lear bij het gesubsidieerde toneel als in een reclamespotje voor C1000. De Laatste is origineel, af en toe vervreemdend en ontroerend theater.

Hein Janssen

In vervreemdend en ontroerend theater laat Jack Wouterse zien wat een geweldige acteur hij is (vier sterren)

Na een leven vol toneel- en filmrollen, verslaving en afkickklinieken, is het tijd voor de grote finale.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.