Een overdaad aan glans, lak en bont op de rode loper

Jossine Modderman en Arno Kantelberg geven elke week ongevraagd stijladvies aan bekende mensen.

Jossine Modderman, hoofdredacteur LINDAnieuws en LINDA.tv

Actrice Nafessa WilliamsBeeld EPA

Hoe begint men met het omschrijven van een ramp? Hoe is-ie begonnen, wie is er verantwoordelijk, wat is de schade, en valt er nog iets te redden? Uiteraard heb ik het hier niet over een echte ramp - gelukkig niet - maar een in de wereld van de mode. Na ampel onderzoek blijkt de Amerikaanse actrice Nafessa Williams (nee, u kent haar niet en ja, zo heet ze echt) op de rode loper nog nooit iets fatsoenlijks heeft aangehad. Misschien dat ze zich thuis hult in fraaie truitjes van Isabel Marant en pantalons van Helmut Lang, maar zodra zij een stap buiten zet, wordt de gangstahiphopper in haar wakker. We zien veel lak, bont, kant en een overdaad aan bloot. Misschien was er ooit een goede vriendin die haar maande tot matiging, maar klaarblijkelijk voor dovemansoren want aan het treurspel komt geen einde. En dan gebeurt er dit. De broek houdt het midden tussen een dekbed en de nek van de Hulk vlak voordat-ie groen wordt. Het ader- of marmerdessin is de facto nog wel geinig, maar naar boven gebeuren er zulke akelige dingen dat het patroon er totaal niet meer toe doet. Die armwarmers, in combinatie met dat kouwelijke giletje, moet snel van mijn retina voordat het beeld er voor eeuwig in gebrand blijft. De échte tragedie zit 'm overigens erin dat Nafessa een prachtige vrouw is die al deze lelijke shit niet nodig heeft. #justsaying

Arno Kantelberg, hoofdredacteur Esquire

Fred van LeerBeeld Hollandse Hoogte / Patrick Harderwijk

De vriendelijk lachende man die wij hierboven zien, Fred van Leer, zal minder bekend zijn bij de Volkskrant-lezer, maar als u wel eens op een van de commerciële tv-zenders afstemt, ziet u deze stylist van de sterren in een wolk van enthousiasme voorbij paraderen.

Bij de première van de musical Sunset Boulevard in Carré presenteerde Van Leer zich in het zwart, zoals het hoort op de rode loper, doch in een ensemble dat ik zou willen duiden als hybride. Het lijkt alsof het onderstel aan iemand anders toebehoort of in ieder geval niet bij de bovenste helft - een constructie die me de laatste tijd vaker opvalt. Rondom de slanke tors hangt een klassiek jasje met dito hemd en das. Van Leer contrasteert dat met een ruige jeans met strategisch aangebrachte scheuren. De jeans lijkt me van stretchstof, hij spant in ieder geval strak om de hammetjes. Mötley Crüe zal tezijnertijd de broek wel terug willen hebben, maar tot dat moment combineert Van Leer het met fluweelzachte tassel loafers. Bien étonnés de se trouver ensemble, wat u zegt.

Het is uiteraard zorgvuldig bij mekaar gezocht, waarschijnlijk vanuit de overtuiging dat wrijving glans oplevert, maar het is, tja, wel erg eclectisch. En dan ook nog een ketting voor het zakhorloge (of de huissleutels, daar wil ik vanaf zijn). We zullen maar zeggen dat de kleur het allemaal bij mekaar houdt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden