De Gids Modetrends van het komende seizoen

Dwars door de bomen, op weg naar het modebos

Het valt niet mee om trends te ontdekken op de catwalks. Maar volg gerust Cécile Narinx op haar wandeling naar het Bois de Bourgeois. Het wát? 

Met een beetje mazzel zitten we nog lekker na te zomeren, maar op een dag zullen de bladeren toch echt van de bomen dwarrelen en willen we warmere kleren aan. Andere kleren. Nieuwe kleren wellicht, of kleren die we al hebben en graag op een frisse manier willen combineren, met nieuwe accessoires. Vandaar dat we dit modenummer hebben gemaakt, om ook op het vlak van aankleden duidelijk te maken wat het nieuws is van komend seizoen.

Als er aan het einde van de grote modeweken iets duidelijk was, dan toch dat er níéts duidelijk is in de wondere wereld van de mode. Zelden was er een grotere diversiteit aan trends, stoffen, kleuren en silhouetten te onderscheiden als voor het komende modeseizoen najaar 2019/ winter 2020. ‘It’s a mess!’, zegt modecriticus Vanessa Friedman van The New York Times hierover ook al terecht. Want het ging alle kanten op, van zoet en teer tot wuft en kleurrijk tot duister en militant.

Maar goed, met een beetje afstand en wat tijd valt er door de vele bomen toch wel degelijk bos te zien. Of nou ja: een aantal bossen en bosjes. Het eerste geboomte is meteen al groot en onheilspellend: een duister sprookjeswoud vol somber-romantische kleren. Grote roergangers in deze trend zijn de Italiaanse Miuccia Prada van het huis Prada en de Belg Dries van Noten van het gelijknamige label. Hun shows – de eerste in Milaan, de tweede in Parijs – waren droefgeestig en duister. Bij Prada had de collectie ook een luguber randje, met prints van Frankenstein en zijn bruid en modellen die zwarte vlechten droegen net als Wednesday Addams van The Addams Family.

Prada

Er zat bovendien een heel militaristische kant aan de collectie, met uniformjassen en grove punklaarzen: volgens mevrouw Prada een reactie op al het racisme, geweld en oorlog van nu. Toch gloorde er hoop in de vorm van randjes kant, glitterpumps en bloemprints. Ook bij Dries van Noten, die showde in een betonnen kelder onder Palais de Tokyo, danste de melancholie met de romantiek. Ook hier weer veel zwart, grijs en paars, en – opvallende overeenkomst met Prada – bloemenprints tegen een donkere ondergrond. Toch hadden deze bloemen een heel eigen verhaal: het waren fotoprints van een tikje verwelkte bloemen uit Van Notens eigen tuin.

Pal naast het duistere sprookjeswoud bleek een punkjungle te liggen, bomvol leer, spikes en Schotse ruiten: Dior showde in Parijs fraaie hybrides van teddy girls en punkgrietjes – met een flinke knipoog naar de jonge prinses Margaret. Het gerenommeerde Italiaanse leerhuis Bottega Veneta toonde in Milaan de eerste collectie van nieuwe ontwerper Daniel Lee: dat daar veel leer in zat was te verwachten, dat het zo hard en heftig was niet per se. Vooral de mannen droegen grote grove militaire laarzen en hadden kamerbrede hoekige schouders. Ook bij het Milanese Gucci waaide een punkwind. De modellen waren grotendeels getooid met fetisjmaskers en halsbanden met spikes. De kleding was opvallend genderfluïde en qua silhouet schatplichtig aan de jaren tachtig: brede schouders, ook hier weer, en hoge tailles, voor zowel hem als haar.

Gucci

En zo wandelden we via de punkrimboe naar de aansluitende jarentachtigwildernis, waar behalve de brede schoudervullingen en smalle tailles die we vorig seizoen ook al ontwaarden veel glitters en andere nachtclubelementen te zien waren. Voor het totaalplaatje checkt men behalve de Gucci-show ook die van Saint Laurent, Louis Vuitton, Isabel Marant en Alberta Ferretti. Dan was er ook nog een flinke struik vol ruiten – vooral houndstooth is hot dit seizoen. En even verderop was er een open plek in het bos, waar er ruimte was voor felgekleurde, voluminieuze baljurken in alle kleuren van de regenboog – soms zelfs allemaal in één jurk.

In de mannenrimboe, die – nu steeds meer shows gemengd zijn – steeds dichter met het vrouwenwoud verweven raakt, zagen we ook voor elk wat wils. Extra lange sjaals, doorkijktopjes, grove truien met illustraties, helmen, hoeden en petten, panterprintjassen (die waren er voor vrouwen ook trouwens) en – ook opvallend in het genderbendingspelletje dat de mode al een hele poos speelt – Hubba Bubba-roze herenoutfits.

Was er dan niet één show of trend die er bovenuit stak? Jawel, die was er. Want aan het einde van de fashion weeks, na het doorploegen van al die bosjes, houtwallen en struwelen bleek er opeens in het midden een reusachtig groot park te liggen, aangeharkt en wel, met nette bankjes en keurige looppaden: het grote Bois de Bourgeois. Opperboswachter was Hedi Slimane die voor Celine een leger van vrouwen de catwalk opstuurde, gekleed in het canon van de conservatieve Parisienne – lange mantels, lamswollen truien, spencers, strikbloezen, plooirokken, jeans, broekrokken en colbertjes in ‘suffe’ kleuren als donkerblauw, bruin, beige en grijs. Zoals Jane Birkin er in haar jonge jaren bijliep, en – aan de andere kant van Het Kanaal – Lady Diana Spencer, nog vóór ze met prins Charles trouwde. De tijd dat de wereld nog gezellig en simpel leek, en vrouwen zich traditioneel en zedig kleedden. Ook bij Hermès, Victoria Beckham, Burberry, Max Mara, Tod’s en Balenciaga zagen we dergelijke deftige dames. Kwestie van tijd eer deze juffer in het straatbeeld opduikt en de broekrok uit z’n verdomhoekje mag – vandaar dat we in dit nummer een ode brengen aan dit ooit zo gehate kledingstuk.

Nou ja, kijk zelf maar. De routebeschrijving voor de boswandeling langs de grootste en grappigste trends voor komend seizoen begint hier.

Groentjes

Volgens Kermit de Kikker is het ‘not easy being green’, maar komend najaar valt dat alleszins mee. Er is voor elk wat wils, of je nu een groen blaadje of een ouwe bok bent. 

V.l.n.r.: Gucci, Christian Dior en Burberry

Ook fijn: een groene outfit doet wonderen voor een frisse teint.

V.l.n.r: Stella McCartney, Gucci en Christian Dior.

Teletubbies + Willempie = Raf op z’n best

Alleen een grootmeester kan een optelsom van infantiele wezens en één leutige komiek tot iets stijlvols maken.Raf Simons combineerde pothelmen met felle kleuren voor zijn ijzersterke herencollectie.

Vlechtwerk

Voor vingervlugge vlechters en vaardige versierders.

Cape

Een van de grote helden van de bourgeoistrend is – behalve Jane Birkin zelf – de klassieke cape. Die staat iedereen, en dat kan die dekselse broekrok ’m niet nazeggen.

Jane Birkin. Beeld Conde Nast via Getty Images
V.l.n.r: Chloé, Marc Jacobs, Marc Jacobs en MiuMiu.

Dior en het feminisme

Modehuis Dior heeft sinds 2016 een vrouw aan het roer, de 55-jarige Italiaanse Maria Grazia Chiuri. Chiuri is overtuigd feminist, iets wat ze graag via haar outfits ventileert. Ze doet dat bijvoorbeeld door teksten op de kleding. Haar eerste Dior-collectie bevatte een T-shirt met de tekst ‘We should all be feminists’ van schrijver en activist Chimamanda Ngozi Adichie. In de show voor komend najaar meldden de shirts ‘Sisterhood is global’, naar het boek van de tweedegolffeminist Robin Morgan, die ook in de zaal zat. De ruimte van de show, een tent in de tuin van Musée Rodin, was versierd met zinnen gemaakt uit het vrouwenalfabet van de 88-jarige kunstenaar

Beeld Imaxtree

Bianca Pucciarelli Menna, beter bekend als Tomaso Binga. Binga poseerde zelf bloot voor die letters in 1960 en opende de show met een kort gedicht. De showmuziek was afkomstig van vrouwelijke muzikanten: Chrissie Hynde en Amy Winehouse.

Tomaso Binga draagt een gedicht voor voorafgaand aan de modeshow van Dior. Beeld imaxtree

Over the rainbow

Het wordt een topseizoen voor sprookjesprinsessen: in kleurige, kamervullende baljurken is de keuze reuze dit seizoen.

Hoedje van plezier

Wijs worden uit de hoofd-dekselhausse op de cat-walks? We scheiden de simplisten van de aanstellers:

Frankenstein

Miuccia Prada speelde leentjebuur bij Mary Shelley en zette het monster van Frankenstein en z‘n bruid op een jurk.

Schoeisel

De grote winnaars in de categorie schoenen zijn grove punklaarzen (brons), lieslaarzen (zilver) en dameshakjes (goud).

Meer dan roze

Van mannen in pastelroze kijkt niemand meer op. Voor het najaar is bleek roze helaas niet roze genoeg. Flink wat ontwerpers schroefden de kleurintensiteit op en kozen rücksichtslos voor shocking pink, Hubba Bubba-roze en fuchsia. Wie durft?

V.l.n.r: 2x Berluti en Boss Beeld s

Roze Panter

Men neme Justin Bieber in een roze hoodie, doet er een toef Zorro gemixt met roze panter bij en ziedaar: de uitkomst is very Vetements.

Les fleurs du mal

De bloemen die bloeiden bij Prada en Dries van Noten waren nergens onschuldig, lieflijk of dauwfris - eerder onheilspellend en melancholiek.

Links: Dries van Noten, rechts: Prada.

Panterjas

De leopard coat maakte een overtuigende rentree op de catwalks. En deze keer is-ie niet alleen voorbehouden aan de al dan niet deftige dames.

V.l.n.r: Marc Jacobs, Celine, Coach, Bottega Veneta en Alexander Wang.
Lisi Herrebrugh en Rushemy Botter na afloop van hun eerste show voor Nina Ricci in Parijs Beeld Nina Ricci

Het debuut

In Parijs waren op 1 maart alle ogen gericht op de show van Nina Ricci, de eerste onder leiding van Rushemy Botter en Lisi Herrebrugh, oprichters van het Nederlandse mannenlabel Botter. Vorig jaar wonnen ze de Première Vision Grand Prize op het festival van Hyères. Alle aanwezigen zagen hoe knap ze kunnen ontwerpen - klassieke tailoring met een moderne draai - hoe goed ze de chic van Ricci begrijpen en de erfenis van het huis respecteren: een jurk was geïnspireerd op de fles van L’Air du Temps, het roemruchte Nina Ricci-parfum. Humor hebben ze ook: op een serieuze grijze wollen mantel prijkte een silhouet van een knalblauw badpak: een verwijzing naar een oude badmodeadvertentie van Ricci die ze in het archief vonden én, net als de tropische kleuren die opdoken tussen het grijs, zwart en beige, een saluut aan hun Caribische familieleden op Curaçao en in de Dominicaanse Republiek.

Beeld Nina Ricci

Gestrikt

Een beetje bourgeois garderobe is niet af zonder strikbloes of striktruitje - waarmee Margaret Thatcher pardoes en postuum een stijlicoon is geworden.

Sterke schouders

Geen zin in een sportschoolabonnement om zelf een Jerommeke-silhouet te kweken? Schaf dan een jasje met kamerbrede schouders aan en kijk de kunst af bij Raf Simons, Bottega Veneta en Balenciaga.

V.l.n.r: Bottega Veneta, Raf Simons en Balenciaga.

Ster van het seizoen

Voor wie het heeft gemist in het magazine van twee weken geleden: de ruit is de ster van dit herfst/winterseizoen. Op de catwalks was-ie alomtegenwoordig, in de winkels uiteraard ook:

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden