Dit is Arket, de nieuwste telg in de H&M-familie

De nieuwste telg in de H&M-familie heet Arket. De eerste Nederlandse vestiging van deze nieuwe winkelketen opende onlangs op het Koningsplein in Amsterdam.

Arket, op Koningsplein in Amsterdam.Beeld Arket

Hoezo Arket?

Volgens creatief directeur Ulrika Bernhardtz is de naam een samenstelling van het Engelse market en archive.

Dus de winkel lijkt op een markt?

Niet echt. Het complete interieur van de duizend vierkante meter op het Koningsplein is grijs: muren, vloeren, kasten en zelfs de hangers waarop de kleding wordt gepresenteerd zijn in die kleur. Het gevoel van een markt komt terug in de breedte van het assortiment. Behalve vrouwenkleding, herenkleding en kinderkleding vind je hier onder meer smaakvol aardewerk en fraaie linnen handdoeken.

Waarop slaat die verwijzing naar archief?

Op een innovatief archiveringssysteem. Op de waslabels staan negencijferige codes die corresponderen met afdeling, categorie, ontwerp en materiaal. Zo is de kleding eenvoudig online terug te vinden. Volgens ontwerper Jesper Börjesson hoeven klanten niet bang te zijn dat hun favoriete trui straks niet meer bestaat: een aantal ontwerpen blijft altijd in het assortiment. Want waarom zou hij het ontwerp van een goede trui na één seizoen veranderen?

Hoe ziet de kleding eruit?

Minimalistisch en tijdloos. De stijl van Arket is het best te vergelijken met die van Cos, ook een winkelconcept van H&M. Weinig printjes, veel basics. Alleen de pasvorm is wat minder hoekig dan die van Cos.

Wat kost het?

Het zijn typische middensegmentprijzen. Een kasjmier trui zonder poespas kost 135 euro, een goedzittend T-shirt doet 15 euro, een rechte katoenen broek kost 69 euro en een waterafstotende en winddichte parka is er vanaf 225 euro.

Favoriet?

De mooie én praktische jassen, met een aparte voering die je erin kunt ritsen en die er zo goed uitziet dat-ie ook los gedragen kan worden, verkrijgbaar voor mannen, vrouwen en kinderen.

En de kinderkleding?

Die is origineel, stoer en stijlvol en met een bodywarmer voor 39 euro en een longsleeve voor 15 euro best betaalbaar.

Is het duurzaam?

Hoe duurzaam Arket precies is, is moeilijk na te gaan. Volgens Bernhardtz is duurzaamheid belangrijk bij de ontwikkeling van het concept, maar ze kan niet precies duidelijk maken waar dat ’m in zit. Online is wel informatie te vinden over materiaal en je kunt ook zien waar en in welke fabriek het gemaakt wordt. Dat is bovengemiddeld transparant.

Hoe vernieuwend is Arket?

Dit concept is lang niet zo vernieuwend als H&M ooit was; dat was destijds een voorloper met de introductie van designkleding tegen lage prijzen. Maar de onderkant van de markt is verzadigd en dus zoekt de Zweedse winkelketen het wat hogerop.

Is het middensegment niet verzadigd dan?

Jawel, maar de H&M Group heeft het moeilijk momenteel: in 2017 groeide de omzet wereldwijd met 3 procent, ver beneden de verwachtingen van topman Karl-Johan Persson. In Nederland daalde de omzet met 7 procent, omdat er minder wordt omgezet in de winkels en dat verlies werd online niet gecompenseerd. Arket moet de klanten weer naar de winkel krijgen. Of zoals Bernhardtz zegt: ‘Arket moet shoppen weer leuk maken’.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden