Diëten

Kramp?..

Eet meer melkproducten, vette vis (sardientjes bijvoorbeeld), noten en zaden, volkorenproducten en drink veel water. Vermijd zware maaltijden, eet liever weinig en vaker.

Last van stress?

Eet meer vers fruit en verse groenten en koolhydraten (bijvoorbeeld volkorenbrood, rijst en pasta) en vermijd suiker, zout, alcohol, caffeïne en verzadigde vetten.

Vezelrijk, glutenvrij, vetarm, zonder noten, cholesterolarm, caloriearm, zonder melkproducten en voor diabeten, Eat Well Stay Well uitgegeven door het Britse Good Housekeeping (zie ook de Volkskeuken van 22 mei) besteedt aan deze diëten volop aandacht. Good Housekeeping zet op een rijtje welke producten wel en niet kunnen, en vermeldt - bijzonder handig - per recept in dieet de gerechten zouden kunnen passen.

Gemarineerde kabeljauw met groenten uit de wok, voor vier personen (ook geschikt voor notenvrij, cholesterol- en caloriearm, zonder zuivelproducten en diabeten).

Leg 4 dikke kabeljauwfilets à 175 gram in een ondiepe schaal. Meng rasp van 1 limoen met 1 eetlepel chili-olie en wrijf de filets hiermee in. Zet een halfuur in de koelkast.

Verwarm in de wok 1 eetlepel sesam-olie en voeg toe: 1 fijngehakt rood pepertje (zonder zaden), 2 uitgeperste tenen knoflook, 8 gesneden bosuien, 125 gram gesneden shii-take en 225 gram in reepjes gesneden wortel. Roerbak een minuut of drie, totdat de groenten zacht worden. Voeg 300 gram grof gesneden paksoi toe en roerbak 2 minuten mee. Roer 2 eetlepels sojasaus door de groenten. Houd de groenten warm en breng op smaak met peper en zout.

Grill ondertussen de kabeljauw in de oven, een minuut of 5 minuten aan elke kant. Doe de vis over op vier borden, schep de groenten erover en garneer met verse koriander.

Voor toe: bosvruchtengranita, voor zes personen.

Doe 350 gram bosvruchten in een steelpan met 75 gram basterdsuiker, 1,5 deciliter rode wijn, 0,5 deciliter crème de cassis en 1,5 deciliter water. Breng aan de kook en kook een minuut of twee door, zodat het fruit zacht worden.

Laat het fruit een paar minuten afkoelen, en laat het dan uitlekken in een zeef en vang het vocht op. Doe het fruit over in een blender en pureer het goed.

Laat het fruit opnieuw goed uitlekken en meng het met het opgevangen sap. Doe over in een ondiepe plastic doos of schaal en zet minimaal drie uur in de vriezer. Roer na een uur of twee goed door en dek af met deksel of folie.

Zet de granita een kwartier voor het opdienen in de koelkast. Breek het met een lepel in stukken en dien op in een glas. Garneer met wat apart gehouden bosvruchten.

(Past in een glutenvrijdieet, caloriearm, zonder noten, cholesterolarm en zonder melkproducten).

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden