Deze groentecrackers zijn te duur voor wat ze zijn - eet ze alleen als je ze écht lekker vindt

Eet Wijzer

Nieuw in de supermarkt: knäckebröd-achtige crackers met wortel, biet of rode paprika en tomaat. Supergezond?

Groenten zijn toch altijd gezond?

Klopt. Verse, diepvries-, of blikgroenten zijn gezond omdat ze veel vitamines als vitamine C en B en mineralen als kalium, ijzer en calcium bevatten. Daarnaast zitten er in felgekleurde groenten nog gezonde stoffen zoals caroteen (provitamine A) en bevatten alle groenten 'bio-actieve' stofjes zoals anti-oxidanten die waarschijnlijk goed voor ons zijn. Groenten zijn ook gezond omdat ze veel vezels, vocht en volume leveren, maar weinig of geen koolhydraten en vet. Van groenten word je niet dik, terwijl ze toch aardig vullen.

Dan is het toch juist goed om groenten in crackers te verwerken?

Het is zeer de vraag of sterk bewerkte groenten, zoals de gedroogde, verpulverde groenten in deze crackers, net zo gezond zijn als verse, zegt ook het Voedingscentrum. En bijzonder caloriearm zijn de crackers ook niet: ze bevatten zo'n 95 kcal. per stuk, volkoren knäckebröd rond de 40 kcal.

Maar groenten bevatten toch meer voedingsstoffen dan crackers?

Niet zozeer meer, maar deels andere. Vezels, ijzer en B-vitamines zitten én in groenten én in volkoren graanproducten. Maar verse paprika's zijn bijvoorbeeld rijk aan vitamine C, een 'wateroplosbare' vitamine. In die droge crackers zit waarschijnlijk geen greintje vitamine C meer.

Hoeveel groente zit er eigenlijk in?

32 procent wortel in de wortel- en 34 procent biet in de bietencrackers. De paprikacrackers bevatten 9 procent paprika plus 1 procent tomaat/basilicum. Zoveel groente is dat dus niet. Van de 2 procent, waarschijnlijk synthetisch, 'wortelaroma' in de wortelcrackers hoef je niks te verwachten.

Maar zijn het wel volkorencrackers?

Het eerste ingrediënt op de ingrediëntenlijst is volkorenmeel. Dat betekent dat daar het meeste van in zit. Maar een percentage staat er niet bij. Dat is wel belangrijk, want hoewel volkorenbrood alleen zo mag heten als er 100 procent volkorenmeel in zit, is dat bij producten als crackers, knäckebröd, beschuit en dergelijke anders. Die mogen al 'volkoren' heten met een vleugje volkorenmeel, lees dus goed het etiket. Volkorenmeel is gezond vanwege extra vitamines en vezels: de groentecrackers bevatten zo'n 9 procent vezels. Ter vergelijking: in knäckebröd van 100 procent volkoren-roggemeel zit ruim 20 procent vezels.

Zijn de groentecrackers nu gezond?

Niet gezonder dan andere crackers of knäckebröd met een flink percentage volkorenmeel. Wel vele malen duurder. Eet ze alleen als je ze erg lekker vindt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.