blikFord Puma

Deze Ford heet ook Puma, daar houden de vergelijkingen wel op

Ford stuurt wederom een Puma de weg op. De crossover heeft zo goed als niets te maken met zijn naamgenoot, maar biedt wel waar voor zijn geld.

De Ford Puma.

Gereden

Ford Puma ST-line X

Prijs € 31.360 (vanaf € 26.900)

Motor 1.0 l benzine en elektro

Vermogen 155 pk (114 kW)

Transmissie handgeschakeld, 6 versnellingen

LxBxH 4,18x1,81x1,55 meter

Gewicht 1.280 kg

0-100 km/u 9 sec

Maximumsnelheid 200 km/u

CO2-emissie 100 g/km

Verbruik 1 op 22 (volgens opgave) / 1 op 19 (tijdens test)

Zijn we er toch weer ingetuind. De Blik-redactie beperkt zich in haar testen zo veel mogelijk tot elektrische auto's, maar zo nu en dan een hybride, soit. Zeker als het de wedergeboorte betreft van een auto waarvoor we altijd een plekje in ons hart hebben vrijgehouden. Toen Ford met de mededeling kwam dat er (wederom) een Puma op de weg zou verschijnen, een ‘mild hybride’ bovendien, waren we verkocht.

Maar eerst even over het hybride van de Ford: het wil zeggen dat de brandstofmotor wordt geholpen door een elektromotor (voor geïnteresseerden: een 11,5 kW Belt Integrated Starter Generator). Omdat dat maar een verdomd klein ding is, helpt-ie de auto vooral bij het starten en als de auto stationair draait. Dat doet een piepbeetje goed voor het milieu, maar hybride... mwah. 

Wel een voordeel is dat de Puma ermee een verbeterd start-stopsysteem heeft. Bij de meeste bestaande auto’s met zo’n systeem slaat de motor wanneer je stilstaat voor het stoplicht alleen af als hij in zijn vrij staat. De Puma-benzinemotor stopt ook wanneer je alleen de koppeling intrapt (en dus niet de versnelling in zijn vrij zet). Ook tijdens het zogeheten uitrollen wordt het werk overgenomen door de elektromotor.

De verkoper zal er beslist over beginnen, maar het stelt niks voor: een elektromotortje dat helpt bij het starten maakt een auto nog niet hybride, Ford!

Norm

Volgens Europese richtlijnen mogen auto’s (gemiddeld per merk) in 2021 per gereden kilometer nog maar 95 gram CO2 uitstoten. Je zou denken dat dat door de toename van elektrische (0 gram uitstoot)en hybride auto's haalbaar is. Toch wordt alom verwacht dat met uitzondering van fabrikanten die alleen elektrische auto’s produceren (zoals Tesla) geen merk dat zal halen. Zelfs Toyota, hybride-koploper, komt vermoedelijk net boven de norm uit. De Ford Puma stoot 100 gram per gereden kilometer uit.

Terug naar de auto. Er was in 1997 al eens een Ford Puma. Die werd zo’n 5 jaar oud. Het was een sportwagentje waarvan er in die tijd meer verschenen (Opel Tigra). Echt populair is het nooit geworden. De Nederlandse liefhebbersvereniging Pumadrivers telt 34 leden, die samen 28 Puma’s hebben. De leden, met namen als Pumarianne, Redpumagirl, Nofear en Sjoerd102, hebben in meerderheid de zwaarste uitvoering: een 1,7-litermotor met 4 cilinders, goed voor 125 pk. 

Het enige wat de nieuwe Puma gemeen heeft met de oude is dat hij op het onderstel van een Ford Fiesta wordt gebouwd. Verder zijn er louter verschillen. De Puma 2020 levert in de door Blik gereden uitvoering 155 pk en doet dat met een 1-litermotor en drie cilinders - om maar even aan te geven hoe de vooruitgang heeft huisgehouden.

Een van de verkoopargumenten van de Puma: de bagageruimte. Beslist handig: voorzien van een 'kelder' met waterafvoer.

Ook verder heeft de nieuwe Puma niets te maken met zijn voorganger. Het is namelijk een crossover, of kleine SUV zo u wil, 12 centimeter langer dan de Fiesta, die Ford doodleuk naast  de Fiesta Active en Ecosport bouwt, twee vergelijkbare auto's. De Puma is van die drie de duurste, zonder echt duur te zijn. Want het is voor rond de 30 mille een luxe, voor wie wil lekker sportieve en zeer compleet uitgeruste auto.

Opmerkelijk is de bagageruimte. SUV’s zijn een beetje berucht om de tegenvallende ruimte en daar heeft Ford op ingespeeld door onder de kofferbak de ruimte waar voorheen het reservewiel (tegenwoordig niet meer standaard aanwezig) lag niet alleen toegankelijk gemaakt, maar er ook nog een afvoerputje in gemaakt. Stop eruit en de rotzooi van de omgevallen ficus, die toch maar mooi staand mee naar huis kon, kan met de tuinslang worden afgevoerd. Volgens Ford kunnen ook de golfclubs staand worden vervoerd. Het snufje resulteert in 456 liter ruimte, waarmee de Puma zichzelf tot de ruimste in zijn klasse kan uitroepen. 

Ook onder de indruk zijn we van de veelheid aan veiligheidsvoorzieningen en rijhulpjes, waaronder voetgangerherkenning, autonome noodremmen en een perfect functionerende adaptieve snelheidsregelaar.

Slimme combi: een stille cabine met een voortreffelijke geluidsinstallatie. Beslist aanvinken die optie.
Geinig: met elke rijstand verandert het dashboard en krijg je zicht op een andere Ford, hier de Mustang.

Nee, over de Ford Puma valt weinig slechts te melden. Vanbuiten is de auto niet heel markant; een handtekening hebben we niet kunnen vinden, of het moet de (van Porsche geleende) opvallend wijdgespatieerde schrijfwijze van de typenaam op de achterklep zijn. 

In de auto is het puur genieten. Blik genoot in de opvallend stille cabine van de in zijn klasse briljante geluidsinstallatie (van B&O, 450 euro slechts), die net als de rest van het infotainment goed intuïtief bedienbaar is. 

 Voor wie zichzelf niet zo’n sportieve rijder vindt – die categorie is gezien de zich wezenlijk onderscheidende sportstand toch een beetje de doelgroep – verschijnt er deze zomer een zeventrapsautomaat. Een optie waar Blik blind voor gaat, want schakelen, tja, dat is toch meer iets voor Pumarianne in het begin van deze eeuw, in die andere Puma.

In de koplampen is zowel een vleugje oude Puma als een snufje Porsche Cayenne waarneembaar. Net als achter is de daglichtlijn onderbroken, maar of dat een handtekening zal worden?
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden