De Gids het nieuwe eten

Deze drop-Fruittella’s zijn precies subtiel genoeg om gedachteloos een heel zakje leeg te snaaien

Wat ze verzinnen, in de voedselindustrie!

Fruittella Fruit & Drop

We willen niet méér maar minder smaakjes. Dat is althans de conclusie van het vaak aangehaalde jampotjesexperiment: als je zes verschillende smaken uitstalt, verkoop je veel meer potjes dan als je 24 opties voorschotelt. Toch zadelt de supermarkt ons op met meer keuzestress, door aan pepernoten, stroopwafels, pindakaas en rookworsten smaakjes toe te voegen.

Fruittella voegt nu stiekem ook een smaakje toe, maar verkoopt dat als keuzestressverlagend. ‘Voor wie niet kan kiezen’, adverteert de snoepboer op Instagram de nieuwe variant Fruit&Drop.

‘Fruitliefhebbers hebben Fruittella geïnspireerd’, vermeldt de pastelroze en zwarte verpakking, ‘om de bekende fruitsmaak van Fruittella te combineren met een vleugje drop.’ Je zou ook kunnen zeggen: de dropfruitduo’s van Redband, snel uitgegroeid tot een snoepklassieker, hebben Fruittella geïnspireerd, maar soit, ieder z’n eigen herkomstverhaal.

De Fruittella’s zijn nog steeds per stuk verpakt, maar bevatten nu 30 procent minder suiker, zoals gigantisch op de verpakking wordt vermeld. Eenmaal uitgepakt zien de blokjes eruit als de Fruittella-versie van Engelse drop: gele, oranje of roze blokjes met een staafje drop in de kern.

Twee panelleden proefden de drop nauwelijks, maar de derde proever oordeelt: deze drop-Fruittella’s zijn precies subtiel genoeg om gedachteloos een heel zakje leeg te snaaien, en dan pas de klomp plastic in je maag te voelen.

Cijfer: 7

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden