De gids autotest

De waterstofauto van Hyundai: een fraai staaltje toekomsttechniek

De waterstofauto van Hyundai is een mooie toekomstbelofte.

De Hyundai Nexo, een elektrische auto op waterstof. Beeld De Hyundai Nexo, een elektrische auto op waterstof.

Als je op een drukke plaats uit de Hyundai Nexo stapt, kijken mensen je aan of je zojuist met een A-Wing Fighter uit Star Wars op de parking bent geland. Dat komt niet door het bijzondere uiterlijk van de auto – hoewel zeker niet onprettig – maar doordat het voertuig begint te blazen als een haardroger van Dyson zodra het wordt uitgeschakeld.

Ergens is dit ook een voertuig uit de verre toekomst, want de Nexo is een waterstofauto, een belofte die al decennia boven de markt hangt en toch nog vrij plotseling is gearriveerd. Het haardrogereffect is nodig om de brandstofcel en de afvoersystemen voor water – het enige bijproduct van deze auto – na gebruik droog te blazen. Cool.

Zo futuristisch als de technologie van de Nexo is, zo alledaags is het rijden erin. De Nexo voelt als een ‘gewone’ elektrische auto. Hij is stil, snel en lokaal emissievrij. Een volle tank vergt een paar minuten en laat de Nexo 600 kilometer ver reiken, verder dan welke accu-auto ook. Bovendien is hij vanwege zijn vooruitstrevende techniek ook boven de 50 duizend euro nog tegen de lage bijtelling van 4 procent te rijden, waar bezitters van Tesla’s, e-Audi’s en e-Mercedessen 22 procent wordt gerekend. De prijs voor zoveel toekomsttechniek is met een kleine 70 duizend euro ook nog eens billijk. Voor wie het zich kan veroorloven, tenminste.

Gereden

Hyundai Nexo

Brandstofcelauto

Vermogen: 135 kW (184pk)

Actieradius op volle tank: 665 kilometer volgens wltp

 Vanafprijs: € 69.996

Bijtelling: 4 procent over het gehele bedrag

Er is slechts één nadeel, we schreven er al eerder over: er zijn bijna geen plaatsen waar je kunt tanken. Nog een nadeel: het duurt vele maanden voor de auto na bestelling op de oprit staat. Daaraan zit dan meteen weer een voordeel, want tegen de tijd dat de Nexo wordt geleverd, heeft in elk geval Den Haag ook een waterstoftankstation en is het al makkelijker de auto echt te gebruiken, als je een beetje in de buurt woont van deze stad of van Rotterdam, waar Nederlands eerste publieke waterstoftankstation voor personenauto’s staat. Na 2020 moeten er meer stations worden geopend.

Of waterstof de ideale brandstof is voor de emissievrije auto van de nabije toekomst, is onzeker. De meeste waterstof wordt nu nog geproduceerd uit aardgas en is daarmee niet CO2-vrij. Bij grote industriegebieden is waterstof soms een restproduct dat gebruikt kan worden. Maar op dit moment is het efficiënter een accu te vullen uit windstroom dan er eerst met behulp van elektrolyse waterstof van te maken, dat te comprimeren, transporteren en om te zetten in stroom. Maar, zeggen voorstanders, in de toekomst is dat laatste geen bezwaar meer. Soms zal er zo veel groene stroom zijn dat we er wel waterstof van moeten maken, omdat we de energie niet kwijtraken. We zullen zien. Tot die tijd is de Nexo vooral een mooie toekomstbelofte. Maar wel een die heel goed rijdt en gebruiksvriendelijk is. Kom maar door met die tankstations.

Een flinke road trip op waterstof is voorlopig nog een hele puzzel 

Rijden met een waterstofauto is in Nederland nog een heel avontuur vanwege het geringe aantal mogelijkheden om te tanken. Verslaggever Bard van de Weijer wilde met een Hyundai Nexo eens de proef op de som nemen voor een bezoek aan de kerstmarkt in het Duitse Osnabrück. Hij kreeg er vooral een Bijbels gevoel van.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.