Recensie Blik

De Volkswagen Polo Beats is weer een bewijs dat kleine auto’s groot worden

De Volkswagen Polo is volwassen geworden: de Beats is stil, zuinig, prettig sturend en nog redelijk ruim ook. Tijd om de grote gezinsbak weg te doen?

De Volkswagen Beats met een hifi-installatie van 300 watt is geen rijdende koptelefoon. Beeld Volkswagen

De Volkswagen Polo was in de jaren zeventig de ideale auto voor bakers, schoolmeesters en baliemedewerkers van de Bondsspaarbank, voor wie een ‘echte’ Golf te duur was. Het kleine broertje was geen lullige auto, allerminst, maar je maakte er goeie sier noch diepe indruk mee. Hoe anders is dat nu. Zie hem shinen, de knalrode Polo Beats met sport striping en boombox, die vanuit de kofferbak vette bassen de cabine en ommelanden in hamert. Een blitse auto, die net zo groot is als een Golf van drie generaties geleden, lezen we.

Volgens de natuurwet die stelt dat elke volgende generatie van een model een paar centimeter groeit, heeft de Polo inmiddels een volwassen omvang bereikt. Dat betekent in de praktijk een ruime zit voorin (was altijd al zo), een redelijk ruime zit achterin (relatief nieuw) en aardig wat plaats voor bagage, al moeten geen wonderen worden verwacht.

Waar kleine auto’s vroeger beroerd stuurden, schakelden en veerden, zijn ze ook in dit opzicht volwassen geworden; Blik schreef het al eerder. Dit geldt zeker voor de jongste Polo. Tijdens de week dat we  de kleine VW leenden, vroegen we ons geregeld af waarom we thuis zo’n bakbeest hebben. Want de badkuip aan ruimte voorbij de achterbank wordt alleen tijdens de zomervakantie benut, en als we een kerstboom oppikken bij de Praxis. Om zo’n boom in de Polo te krijgen, hoeft alleen maar een deel van de achterbank te worden neergeklapt, een klein offer. Nergens voor nodig dus, zo’n gezinsgevaarte dat maandelijks bijna 150 euro wegenbelasting staat weg te tikken.

Gereden Volkswagen Polo Beats 1.0 TSI in de kleur Fash Red, vijf versnellingen handgeschakeld
Prijs € 23.269 (vanaf € 16.151)
Vermogen 95 pk
O-100 10,8 sec
LxBxH 4053 x 1751 x 1461 mm
Gewicht 1.070 kilogram
Verbruik tijdens test 1 op 18
Energielabel B

De Polo biedt alles wat je van een auto verlangt. Het interieur is prima, de buitenkant is prima, de driecilinder motor is met zijn bijna 100 pk ook prima. Tevreden stemmend: na 550 kilometer is er 30,5 liter benzine verbruikt. Dat is 1 op 18 in de praktijk, zonder al te veel inspanning behaald. Met een beetje opletten schatten we dat-ie ook 1 op 20 doet.

Verder hoeft de kleineautobezitter weinig concessies te doen. Want de Polo kan bogen op dezelfde luxe als Golf en Passat. Voor wie bereid is bij te betalen tenminste, want het meeste lekkers zit verstopt in luxepakketten en optielijsten. Maar de Polo is dus verkrijgbaar met een dodehoekwaarschuwer, automatische inparkeerder, dsg-transmissie, radargestuurde cruise control, parkeerautomaat, rijbaanbewaker, internet. Geen van deze opties is noodzakelijk, zoals Plato al zei: een kale Polo is de beste Polo.

De touchscreen van de Polo is onovertroffen, zeker in deze categorie. De bediening is eenvoudig en doordacht en het systeem reageert snel. De kekke rode blikvanger op het dashboard is overigens ook in grijs leverbaar. Beeld Volkswagen

Volkswagen noemt de Beatsuitvoering een feestlocatie op wielen, wat een vriendelijke manier van formuleren is dat oude vellen er geen hoeven te bestellen. Blik kan dat beamen. De geluidsinstallatie is 300 watt sterk (het gaat hier om piekvermogen), heeft een subwoofer en zes speakers. Er zijn comfortstoelen en stiksels en logootjes op de buitenzijde, plus die sportstrepen, en het interieur heeft een groot rood vlak, dat wij nogal hinderlijk aanwezig vonden. Het woord kek dringt zich op. Gelukkig zijn er voor de oudere generatie ook degelijke, grijze uitvoeringen van de Polo. Gewoon is gek genoeg.

Die geluidsinstallatie is trouwens redelijk, maar niet overweldigend. De bassen zijn nadrukkelijk, maar weinig warm en diep. Het is vooral véél geluid. Verwacht geen rijdende koptelefoon; we hoorden beter geluid in auto’s. Wat je wel kunt verwachten (en dat geldt vermoedelijk voor alle uitvoeringen ) is een prettig sturende, stille, zuinige, decent ogende, niet al te kostbare, redelijk ruime wagen. Zoals we al zeiden: precies wat je van een auto wenst. De gezinsbak kan op Marktplaats.

De Beats-uitvoering heeft een 300-watt-geluidssysteem met zes speakers en een subwoofer, inclusief hogetonenluidsprekers in de voorstijl. Het geluid is goed en luid, maar niet spectaculair. Beeld Volkswagen
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden