Tv-tips 23 juni 2018

De Volkskrant tv-selectie voor zaterdag 23 juni

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma’s en films op televisie. Dit moet u vandaag zien.

Beck Beeld KRO-NCRV

Beck, NPO2, 20.25 uur

Een nieuw seizoen van misdaadserie Beck. Chef Martin Beck is met pensioen, Steinar Hovland leidt nu het team. Steinar is volgens acteur Kristofer Hivju, ‘een moderne, empathische politieman, die eerder gelooft in koffiedrinken dan in geweld, maar evengoed tot het uiterste gaat.’

Scott & Bailey, Canvas, 20.40 uur en 21.25 uur

Actrice Suranne Jones bedacht in 2011 deze politieserie over de gedreven vriendinnen ­Janet Scott en Rachel Bailey uit een gebrek aan goede vrouwenrollen in detectives. ‘Vrouwen waren te vaak iets van ­iemand, vrouw van, moeder van, sidekick van, maîtresse van.’ Nieuw seizoen.

Das Mobiliar von Versailles, Arte, 21.45 uur

Het heeft iets pervers, de bijzettafels en manshoge kandelaars van massief zilver die de zonnekoning Louis XIV voor Versailles liet maken door zijn eigen zilversmeden. Zo glanzend dat ze het kaarslicht extra zouden reflecteren en zo Louis’ goddelijke grootheid accentueren.

Maradona Confidential, National ­Geographic, 22.00 uur

‘Ster der sterren’, ‘geniaal’, ‘hij is het voetbal zelf’: Diego Maradona, 32 jaar geleden een van de Argentijnse winnaars van het WK, nu fel criticaster van de Argentijnse bondscoach. Deze documentaire zet Maradona in het volle licht, als ster der sterren, maar inclusief het gedonder en de controverses.

Planes, Trains and Automobiles, RTL 4, 06.55 uur

Komisch noodlotsverhaal rond een reclame-yup (Steve Martin) die vanwege Thanksgiving graag naar huis wil, maar stuit op een verkoper van douchegordijnringen (John Candy). Medio jaren tachtig het perfecte recept voor een reeks komische verwikkelingen. Vooral de rol van de veel te vroeg overleden komedieheld Candy (1950-1994) is gedenkwaardig. Net als in Uncle Buck, met Candy als weinig fijnzinnige babysitter, haalde regisseur John Hughes (1950-2009) hier het beste in hem naar boven.

Achtste-groepers huilen niet, NPO 3, 09.25 uur

Mooi ongekunstelde verfilming van een geliefd jeugdboek van Jacques Vriens. Niet alleen hoofdpersoon Akkie, ook haar ouders en klasgenoten moeten ermee leren omgaan dat ze leukemie heeft. En dat vlak voor de grote stap naar de middelbare school. Behalve het mooie, sobere scenario valt de geweldige cast op; hoofdrolspeelster Hanna Obbeek, ook in werkelijkheid de dochter van filmmoeder Johanna ter Steege, is zeldzaam overtuigend.

Omar, Canvas, 22.35 uur

Met het Israëlisch-Palestijnse conflict als rode draad toont de Nederlands-Palestijnse regisseur Hany Abu-Assad in Omar de vierhoeksverhouding tussen drie jeugdvrienden en de zus van een van hen. Als de drie vrienden een Israëlische soldaat doodschieten, wordt alleen Omar opgepakt. De keuze die hij vervolgens krijgt, is even simpel als onmogelijk: zijn vrienden verraden of onheil afroepen over zijn eigen familie en geliefde. Hoe langer hoe meer verandert Omar – Oscarnominatie voor beste niet-Engelstalige film – in een film noir waarin niemand een ander kan vertrouwen.

The Farewell Party, NPO 2, 23.15 uur

Een van de publiekslievelingen op het filmfestival van Rotterdam in 2015, deze Israëlische, zwarte euthanasiekomedie waarin een groep bejaarden een lijdende vriend uit de brand helpt door een veredelde zelfmoordmachine te bouwen, om zo de illegaliteit van euthanasie te omzeilen. Er kan opmerkelijk breed worden gelachen om dit heldenensemble tegen wil en dank. Zie ze door die gangen van het bejaardentehuis lopen, zij aan zij: The Avengers voor de hopelozen, of The A-Team voor de terminaal zieken. Mag je zomaar voor God spelen? De film knipoogt in de openingsscène even naar die vraag, maar The Farewell Party zorgt ervoor dat de kijker het verder moreel niet moeilijk krijgt.

Cosmopolis, RTL 8, 23.40 uur

Met zijn twintigste film schetst veteraan Cronenberg een onwerkelijke wereld die eerder doet denken aan zijn vroegere experimentele cinema (Videodrome, Naked Lunch) dan aan zijn conventionelere films van het afgelopen decennium (A History of Violence, A Dangerous Method). De casting van Robert Pattinson als een in economische raadsels pratende multimiljardair die zich in een limousine door New York laat rijden, blijkt een meesterzet. Het tieneridool koos daarmee voor het eerst voor vervreemding van zijn achterban. Cosmopolis is gebaseerd op de gelijknamige novelle uit 2003 van de Amerikaanse schrijver Don DeLillo, herkenbaar als inspirator van Bret Easton Ellis. Maar de uitwerking doet veeleer denken aan het werk van theatermaker Bertolt Brecht.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden