De gids Tv-tips

De Volkskrant tv-selectie voor dinsdag 12 juni

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma’s en films op televisie. Dit moet u vandaag zien.

It Comes at Night. Beeld Eric McNatt Photo

Brandpunt+, NPO 2, 21.00 uur

Het aantal auto’s op de snelweg stijgt en het aantal files in Nederland groeit mee. Is meer asfalt de oplossing? Wordt het tijd voor radicale maatregelen? Verslaggever Tom Klein gaat op onderzoek uit.

1945 – The Savage Peace, CANVAS, 21.15 uur

Getuigen blikken terug op het geweld tegen de Duitsers in het eerste jaar na het einde van de Tweede Wereldoorlog. Een vergeten verhaal over de brute wraak voor de wreedheden van de nazi’s.

Joanna & Jennifer: Absolutely Champers, EEN, 22.15 uur

Vriendinnen en Absolutely Fabulous-collega’s Jennifer Saunders en Joanna Lumley reizen door Frankrijk, op zoek naar de beste bubbels. Tussen het proeven door halen ze herinneringen op aan Ab Fab.

Wissel van de macht, CANVAS, 22.15 uur

Na de Belgische verkiezingen van 13 juni 2010 duurt het 541 dagen voordat eerste minister Elio Di Rupo zijn regering kan presenteren: een wereldrecord. Sleutelfiguren uit die tijd blikken terug op de slepende formatie.

Nederland - Slowakije, Veronica, 19.25 uur

In het Abe Lenstra Stadion in Heerenveen spelen de Nederlandse voetbalvrouwen een WK-kwalificatieduel tegen Slowakije. Oranje staat bovenaan in de poule en wist Slowakije vorig jaar al te verslaan met 5-0.

Recht van spreken, NPO 2, 20.25 uur

Voor Omroep MAX blikt actrice Monique van de Ven (65) terug op haar werk en leven. Ze vertelt onder andere over #MeToo en haar tijd in Amerika: ‘Producenten die zeiden: kom het script maar even bij mij thuis ophalen.’

It Comes at Night, nu te zien op Netflix

Een als onheilspellend en intiem familiedrama verpakte zombiefilm: It Comes at Night is een van de sterkste films die begin juni aan de catalogus van Netflix werd toegevoegd. Vader Paul (Joel Edgerton), moeder Sarah (Carmen Ejogo) en hun 17-jarige zoon Travis (Kelvin Harrison Jr.) hebben zich teruggetrokken in een hut in de Amerikaanse bossen. Travis wordt geplaagd door nachtmerries over zijn zwarte smurrie brakende opa; deze werd in de heftige openingsscène doodgeschoten, voordat het virus dat hem had getroffen definitief vat op hem kreeg. Een insluiper doet een beroep op het laatste restje vertrouwen en menselijkheid van het gezin; is deze man inderdaad slechts op zoek naar water voor zijn eigen familie? In hoeverre is het gevaarlijk hem te helpen?

De jonge Amerikaanse regisseur-scenarist Trey Edward Shults (1988) liet zich voor It Comes at Night merkbaar inspireren door talloze genreklassiekers waarin angst en paranoia het vertrouwen binnen een geïsoleerd groepje mensen decimeert, van Night of the Living Dead tot The Thing. En hij haakt gretig in op de recente golf postapocalyptische films, van Hanekes Le temps du loup tot The Road. Met een uitmuntend spelende cast en uitgekiend camerawerk slaagt hij erin zijn film naar grote hoogten te tillen. Vooral de nachtscènes – gesluip met zaklamp en olielantaarn door het bos – zijn fraai. Wat zich daar in het donker verstopt, pulkt aan het laatste laagje beschaving van de overlevenden.

The First Wives ClubRTL 8, 20.30-22.40 uur

Ouder wordende actrices in Hollywood hebben een probleem: wanneer ze blijven werken, lukt dat schijnbaar niet zonder af en toe hun imago, leeftijd en afnemende schoonheid publiekelijk op de hak te nemen. Tijdens de opnamen van The First Wives Club vierden hoofdrolspelers Goldie Hawn, Bette Midler en Diane Keaton gezamenlijk hun 50ste verjaardag; toevallig zijn ze allemaal geboren rond de jaarwisseling van 1945-’46. Hun leeftijd speelt in deze onderhoudende film een nadrukkelijke rol. ‘Er zijn slechts drie leeftijden voor vrouwen in Hollywood: lekker ding, officier van justitie en Driving Miss Daisy’, zegt Hawns personage in de film. Met Midler en Keaton besluit ze, nadat ze alle drie zijn gedumpt, wraak te nemen op hun ex-echtgenoten. Voorspelbaar, maar de puntige dialogen en het uitstekende combinatiespel tussen de drie dames maken veel goed.

John Wick, RTL 7, 20.30-22.30 uur

Nadat Russische criminelen zijn klassieke Ford Mustang hebben gestolen en zijn hond hebben gedood (een hond die bovendien veel voor hem betekende), begint het door Keanu Reeves gespeelde titelpersonage aan een genadeloze wraakoefening. Baba Yaga noemen ze hem, de boeman. De makers van John Wick hebben heus hun best gedaan om hun gelijknamige hoofdpersonage te portretteren als de bloeddorstigst denkbare wreker. Door zijn tegenstanders wordt hij op even zorgvuldige als aandoenlijke wijze gemythologiseerd. Klopt dat, vraagt er een, is John Wick echt de boeman? ‘Nee’, aldus de kwaadaardige Rus die Wick van vroeger kent. ‘Hij is de man die je stuurt om de fucking boeman te doden.’ Wie houdt van actie gelardeerd met dergelijke dialogen, beleeft ongetwijfeld plezier aan John Wick. Het vervolg verscheen afgelopen jaar, deel drie draait volgend jaar in de bioscoop.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden