Film- en tv-tipsZondag 22 maart

De Volkskrant film- en tv-tips voor zondag 22 maart

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma’s en films op televisie. Dit zijn die van zondag.

Matt Damon in The Bourne Supremacy.Beeld Jantien Harmsen

Le Nouveau

NPO 3, 15.30 uur

(Rudi Rosenberg, 2015) De 13-jarige Benoît (Réphaël Ghrenassia) vindt nauwelijks aansluiting bij zijn klasgenootjes. ‘Waarom ben je verlegen?’, vraagt zijn broertje. ‘Daar heb je toch niets aan?’ Was het maar zo makkelijk. Le Nouveau schaart je moeiteloos aan Benoîts kant, die de ene na de andere poging onderneemt om aan populariteit te winnen. De zon gaat wat meer schijnen dankzij de leuke Johanna, maar of zij voor hem hetzelfde voelt? Cineast Rosenberg verstaat de kunst om zulke gewone, en toch ingrijpende dingen fris naar film te vertalen.

Réphaël Ghrenassia in Le Nouveau (Rudi Rosenberg, 2015).

Natuur op 2: Red de orang-oetan

NPO 2, 19.30 uur

De Borneose orang-oetan is een van de levende diersoorten die het meest verwant is aan de mens. Juist door invloed van de mens wordt deze mensaap echter met uitsterven bedreigd. Natuurorganisatie International Animal Rescue zet zich in om de orang-oetan te redden. Uit verwoeste stukken van het oerwoud op Borneo worden apen gered, waarna ze hulp krijgen en worden verzorgd tot ze fit genoeg zijn om in het wild te worden uitgezet. De natuurdocumentaire Red de orang-oetan toont de reddingsacties en werpt een blik in de onzekere toekomst van de orang-oetan.

The Bourne Supremacy

Veronica, 20.00 uur

(Paul Greengrass, 2004) Met deze spionagethriller, het eerste vervolg op het degelijke The Bourne Identity (2002), blies Greengrass de verfilming van Robert Ludlums trilogie op virtuoze wijze nieuw leven in. Hij laat zijn hoofdpersonage, een geheim agent met geheugenverlies, rondrennen in het mondiale, op hol geslagen dorp dat ‘de wereld’ heet: in één ademteug dendert de ex-CIA’er, sterk gespeeld door Matt Damon, door Goa, Napels, München, Washington, Amsterdam, Berlijn en Moskou. Paranoia, overheidscontrole, complottheorieën; Greengrass veegt daarbij al zijn contemporaine thema’s bij elkaar en komt tot een ambitieuze, genre-overstijgende film die vooral vanwege zijn hedendaagse, rauwe guerrillastijl overtuigt. Als Bourne valt, tuimelt de camera mee. Auto-ongelukken toont hij bij voorkeur vanuit bijrijdersperspectief.

Goden van Molenbeek

Canvas, 21.45 uur

Twee 6-jarige buurjongens groeien op in de Brusselse wijk Molenbeek, die na de aanslagen in de stad en op luchthaven Zaventem een broeinest van jihadisten bleek te zijn. Het Fins-Chileense jochie Aatos (het neefje van regisseur Reetta Huhtanen) stelt aan de lopende band filosofische vragen. Zijn vriendje Amine is moslim en gaat naar de moskee. De jongens spelen samen en ontdekken de wereld om hen heen, en als in maart 2016 opeens soldaten door de straten van Molenbeek lopen, zitten ze vol nieuwe vragen. Dan verandert er iets dat de jongens persoonlijk treft.

Tegenlicht

NPO 2, 22.10 uur

Via billboards, tv, gedrukte media en het internet staan we bloot aan een onophoudelijke stroom aan reclame. Bij diverse politici en activisten stuit dat op weerstand, toont Tegenlicht in de reportage van zondagavond. De Amerikaanse jurist Ramsi Woodcock pleit voor een verbod op reclame. De eerste reclamevrije steden zijn al een feit: niet elke stad heeft immers behoefte aan een Times Square of Piccadilly Circus. São Paolo zette de trend, het Franse Grenoble volgde en activisten in Lyon en Londen streven op hun eigen manier naar een reclamevrije stad.

Assault on Precinct 13

Veronica, 22.10 uur

(John Carpenter, 1976) Een agressieve jeugdbende belegert een politiebureau in Los Angeles. Spannende thriller van specialist Carpenter, los gebaseerd op de western Rio Bravo (1959). De film heeft qua claustrofobische sfeer en intermenselijke spanningen ook veel weg van George A. Romero’s Night of the Living Dead (1968) , maar dan met criminelen in plaats van zombies. De scène waarin een van de engerds achteloos een meisje neerknalt dat net een ijsje heeft gekocht, is een van de beste maar ook hardste uit Carpenters sowieso al niet zachtzinnige oeuvre.

Frank Doubleday in Assault on Precinct 13 (John Carpenter, 1976).

Lekker met Merol

NPO 3, 23.20 uur

Herhaling van het aardige programma waarvoor Matthijs van Camerijk en Daan Börger in 2019 Merel Baldé volgden tijdens de voorbereidingen op haar optreden in de Amsterdamse concertzaal Paradiso. Baldé, beter bekend als Merol, werkt zich subtiel en met een knipoog op van slaapkamermuzikant tot toonaangevende popartiest met een serieuze boodschap. De makers laten zien hoe Merol, die dan nog niet eens een manager heeft, haar nummers probeert te vertalen naar een spectaculaire liveshow in Paradiso. Ze probeert bovenal te voorkomen dat ze als eendagsvlieg de muziekgeschiedenis in zal gaan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden