FILM- EN TV-TIPSZaterdag 6 juni

De Volkskrant film- en tv-tips voor zaterdag 6 juni

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma’s en films op televisie. Dit zijn die van zaterdag.

Guy Pearce in The Hurt Locker (Kathryn Bigelow, 2008).

For a Few Dollars More

RTL 7, 20.00 uur

(Sergio Leone, 1965) Na het succes van A Fistful of Dollars zetten de Amerikaanse acteur Clint Eastwood, de Italiaanse regisseur Sergio Leone en de Italiaanse componist Ennio Morricone een jaar later hun samenwerking voort met For a Few Dollars More. Weer een jaar later zou het trio zijn ‘Dollartrilogie’ voltooien met The Good, the Bad and the Ugly. In dit middenstuk ontfermt Eastwood zich als de iconische man zonder naam – een zwijgzame premiejager met het hart op de juiste plaats – over een gevaarlijk gekke bankrover.

Clint Eastwood in For a Few Dollars More (Sergio Leone, 1965).

Het echte leven in de dierentuin

NPO 1, 20.30 uur

Reuzenpanda’s Wu Wen en Xing Ya waren al de grote publiekstrekkers van Ouwehands Dierenpark, maar sinds 1 mei heeft de Rhenense dierentuin er met een pandababy nog een attractie bij. Moeder Wu Wen en haar jong verblijven nog in hun kraamhol, maar bezoekers kunnen hun bekijken via monitoren. Het tweede seizoen van Het echte leven in de dierentuin geeft weer een kijkje achter de schermen van het dierenpark, de verzorgers en onderzoekers. Naast de pandababy is ook olifant Tusker een nieuwe aanwinst, de reuzenschildpadden kregen verder een nieuw verblijf.

Andere Tijden: Nacht van de misdaad

NPO 2, 22.05 uur

De eerste drie weken van juni zijn door de boekenbranche aangewezen, mét spatiefout, als Spannende Boeken Weken 2020. De NTR haakt in op het misdaadthema en presenteert een speciale misdaadnacht van geschiedenismagazine Andere Tijden. In de afgelopen twintig jaar is het onderwerp misdaad regelmatig voorbijgekomen. De marathonuitzending staat onder meer stil bij de eerste bankovervallen, de opmars van de hasj, de experimentele ‘boefjesbajes’, de strijd tegen de georganiseerde misdaad en de schokkende ontvoeringen van zakenman Caransa en biermagnaat Heineken.

Le fils de Jean

Canvas, 22.35 uur

(Philippe Lioret, 2016) De Franse dertiger Mathieu (Pierre Deladonchamps) ontdekt dat zijn vader, over wie hij nauwelijks iets weet, in Canada woonde en daar ook binnenkort wordt begraven. Eenmaal in Québec, afgehaald door Jeans beste vriend ontdekt hij langzaam verborgen waarheden. Verzorgd en mooi geacteerd drama naar een roman van Jean-Paul Dubois over de (on)verwoestbaarheid van familiebanden. Het is allemaal een tikkeltje bedeesd, de verschillende scenario-elementen passen net iets te keurig, maar het siert de film ook dat hij zijn verhaal zonder poespas of opgeklopt drama vertelt.

Pierre Deladonchamps en Catherine De Léan in Le fils de Jean (Philippe Lioret, 2016).

Lockdown

NPO 3, 22.35 uur

Omdat de Nederlandse toneelwereld hard wordt getroffen door de coronamaatregelen, kwamen Michel Sluysmans en Servé Hermans van Toneelgroep Maastricht op het idee om een verhaal te vertellen op een alternatieve manier. Het resultaat is Lockdown, dat zaterdagavond wordt uitgezonden als korte tv-film, geregisseerd door Pieter Kuijpers. In het stuk spelen Sluysmans en Hermans versies van zichzelf. Ze besluiten de klassieke Griekse trilogie Oresteia via internet op te voeren vanuit hun huiskamers en met hun echtgenotes als acteurs. Al gauw groeit de tragedie hen boven het hoofd.

Bloemen voor Bannink

NPO 1, 23.35 uur

Hij was de schrijver, componist en arrangeur van meer dan drieduizend liedjes − waarvan sommige heel beroemd − maar zou voornamelijk worden herkend als de hoofd-geitebreier uit het tv-programma De film van Ome Willem. Harry Bannink was onder meer verantwoordelijk voor de liedjes uit klassiekers als Ja zuster, nee zuster, Farce Majeur en talloze kinderprogramma’s. Bloemen voor Bannink is een registratie uit 1989 van een muzikale ode aan de in 1999 overleden componist. Bekende Banninkliedjes worden gezongen door onder anderen Hetty Blok, Simone Kleinsma en Nol Havens.

The Hurt Locker

BBC 1, 00.00 uur

(Kathryn Bigelow, 2008) Terwijl moderne oorlogsfilms dikwijls inzoomen op de verveling tussen militaire missies, is er in het tussen docudrama en thriller schakelende The Hurt Locker (zes Oscars, waaronder een historische voor Bigelow in de regiecategorie, waar tot dan toe enkel mannen hadden gewonnen) geen stilzitten bij. Ruim twee uur lang zijn we in de puinhopen van Irak op pad met een team explosievenopruimers. Cameravoering, montage en regie zijn er vanaf de eerste minuut op gericht de kijker te laten beleven wat de Amerikanen meemaken in een omgeving, omgeven door burgers van wie ze niet weten of die hun goed- of slechtgezind zijn.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden