Rubriek Film- en tv-tips

De Volkskrant film- en tv-tips voor woensdag 18 juli

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma’s en films op televisie. Dit moet u vandaag zien.

Actrice Joanna Lumley. Foto ANP

Joanna Lumley’s India
NPO 2, 19.25 uur

Actrice Joanna Lumley (Absolutely Fabulous) reist naar India, het land waar ze in 1946 werd geboren als dochter van een Britse majoor. Ze bezoekt er onder andere de Meenakshi-tempel en miljoenenstad Calcutta.

Tour de Celeb
NPO 1, 20.30 uur

Om aandacht te vragen voor de Nierstichting, fietst een groep Bekende Nederlanders een touretappe van 169 kilometer, inclusief beklimmingen. Gelukkig is er begeleiding van ex-wielrenner Leontien van Moorsel.

Hoop en Wanhoop in het Midden-Oosten
NPO 2, 21.10 uur

Start van vierluik over de geboorte van het moderne Midden-Oosten en de wortels van alle spanningen aldaar. Een verhaal dat begint bij de Eerste Wereldoorlog en de Arabische Opstand tegen de Ottomanen in 1916.

Regisseur Daniel Monzón laat er geen gras over groeien: in de eerste minuten van Cell 211 presenteert hij een ongewoon harde zelfmoordscène. De manier waarop de man uit het leven besluit te stappen is niet uitzonderlijk, maar zelden keek een film zo aandachtig toe terwijl een personage zich het mes in de polsen zette. Dankzij het bijna gemene geluidsontwerp hoor je ook hoe diep de punt gaat, hoe lastig de huid zich laat openwerken, hoe het bloed alle kanten op gutst. Geluiden en beelden die nog lang na afloop in je hoofd blijven plakken, en dat geldt wel voor méér scènes uit Cell 211, dat in Spanje met acht Goya’s werd bekroond.

Met zo’n opening zou Cell 211 gemakkelijk een horrorfilm kunnen worden en in zekere zin gebeurt dat ook. Alsof er sinds de zelfdoding van de oude gevangene een vloek op de cel rust, wordt de jonge gevangenisbewaker Juan Oliver (Alberto Ammann) er op de eerste dag van zijn aanstelling ineens zélf wakker. Een stuk beton is van het plafond op zijn hoofd gedonderd en in afwachting van medische hulp leggen zijn collega’s hem in de lege cel, precies op het moment dat onder de gevangenen een gewelddadige opstand uitbreekt. Oliver wordt hulpeloos achtergelaten; in het nachtmerrieachtige tumult van de opstand zal hij het alleen redden als niemand ontdekt dat hij eigenlijk een bewaker is. 

Het is een handige draai aan het aloude gevangenisgenre, die in Cell 211 effectief en compromisloos wordt uitgewerkt. Daarbij drijft de film vol vertrouwen op hoofdrolspeler Ammann, die met zijn doorleefde vertolking alleszins geloofwaardig maakt dat Oliver zich stoer, gevat en agressief omhoogbluft in de pikorde van de gevangenen, terwijl hij in gedachten bij zijn hoogzwangere vrouw blijft. Het scenario, naar de roman van Francisco Pérez Gandul, knoopt de verhaalelementen steeds strakker aan elkaar, en ook de rauwe, rechtdoorzee regiestijl laat geen moment de teugels vieren. ‘Wat er ook gebeurt, je komt hier niet levend weg’, zegt gevangenenleider Malamadre tegen Oliver; je weet nooit zeker of hij ongelijk zal krijgen.

Cell 211 (Daniel Monzón, 2009)
RTL 7, 21.30-23.45 uur

Le fils (Jean-Pierre en Luc Dardenne, 2002)

Canvas, 21.25-23.25 uur

Le fils, een van de vroege meesterwerken van de Waalse gebroeders Dardenne, is een film die onderhuids permanent borrelt. Olivier Gourmet speelt timmerman Olivier, die werkt in een centrum waar jonge delinquenten de kans krijgen een maatschappelijk bestaan op te bouwen. Op een dag wordt hij geconfronteerd met een stug, bleek joch (Morgan Marinne). Een ontmoeting die Olivier uit evenwicht brengt; waarom precies, dat blijft in Le fils lang een raadsel. Intussen wordt volop spanning gewekt door de wijze waarop de Dardennes hun hoofdpersoon in beeld brengen: de camera volgt hem op luttele millimeters afstand, van de werkplaats naar de gang, van een klimpartij boven op een stapel hout naar een pauze bij de koffieautomaat. Soms kijken we letterlijk door Oliviers bril naar de wereld: de camera als schaduw van het personage. ‘Ik vind het geen enkel probleem dat de camera zo dicht op me zit’, zei Gourmet destijds in de Volkskrant, nadat hij op het filmfestival van Cannes was bekroond voor zijn rol in Le fils. ‘Als ik in het lichaam van mijn personage zit, maakt het me niets meer uit wat er om me heen gebeurt. Ook al zit de camera boven op mijn grote teen.’

The Workers Cup
NPO 2, 22.45 uur

Documentaire over de duizenden bouwvakkers die zich in Qatar kapot werken aan de stadions voor het WK voetbal van 2022. Tussen de bedrijven door spelen ze tegen elkaar in hun eigen voetbalcompetitie.

William Kentridge
ARTE, 22.45 uur

Portret van de Zuid-Afrikaanse kunstenaar William Kentridge (1955). Als joodse zoon van twee activistische advocaten, vertelt hij met opera’s, tekeningen en eigenzinnige animaties het verhaal van zijn land.

The Misadventures of Romesh Ranganathan
BBC 2, 00.15 uur

Komiek Romesh Ranganathan houdt van luxe en gebaande paden, maar gaat hier uit zijn comfortzone en laat zich rondleiden door Albanië. Hij bezoekt stranden, berggebieden en een herdersdorpje. Helaas is het min tien graden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.