Film- en tv-tipsDinsdag 4 februari

De Volkskrant film- en tv-tips voor dinsdag 4 februari

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma’s en films op televisie. Dit zijn die van dinsdag.

Black Narcissus (Michael Powell en Emeric Pressburger, 1947).

Black Narcissus

BBC 2, 16.35 uur

(Michael Powell en Emeric Pressburger, 1947) Een horrorfilm met nonnen, zo valt Black Narcissus te omschrijven. Wantrouwen en seksuele verlangens maken de sfeer in een klooster in de Himalaya alsmaar grimmiger, tot de Ierse moeder-overste (wijlen Deborah Kerr) lipstick opsmeert, zich in een bloedrode jurk hijst en eropuit sluipt om de man van haar dromen te verslinden. Dankzij de voortreffelijke regie van Powell en Pressburger (The Red Shoes) en de briljante, met een Oscar bekroonde kleurenfotografie wordt dat klooster al snel een boven de wolken zwevend spookkasteel. Je zou bijna vergeten dat de film geheel werd opgenomen in Groot-Brittannië en Ierland en de spectaculaire bergpanorama’s allemaal zijn geschilderd.

Victoria 

NPO 2, 17.35

De NPO zendt vanaf vandaag opnieuw de dramaserie uit over de jonge jaren van de Britse vorstin Victoria (gespeeld door Jenna Coleman). De serie werd gelanceerd in 2016 en het vierde seizoen wordt in het voorjaar verwacht. Deze eerste aflevering speelt zich af in 1837, Victoria (die dan nog Alexandrina heet), is 18 jaar.  Wanneer haar oom, koning William IV overlijdt, wordt zij koningin, onder haar tweede naam, Victoria. Ze krijgt het vrijwel meteen aan de stok met bemoeizuchtige adviseurs, die bij de jonge koningin hun kans schoon zien om hun invloed uit te oefenen. 

Atomic Blonde

Veronica, 20.30 uur

(David Leitch, 2017) Gewelddadige verfilming van de graphic novel The Coldest City van Anthony Johnston en Sam Hart. Charlize Theron, die tijdens de opnamen haar ribben kneusde en twee tanden brak, raast als de witblonde MI6-spion Lorraine Broughton door het Berlijn van 1989, even voor de val van de Muur. Dankzij de aardige vormgeving en decors (veel graffiti, neonlicht, een aftands bioscoopje dat Tarkovski’s Stalker vertoont) en twee uitmuntende, ogenschijnlijk in één ononderbroken take gedraaide actiescènes stijgt Atomic Blonde uit boven de middelmaat.

Charlize Theron in Atomic Blonde (David Leitch, 2017).

Straight Outta Compton

SBS 9, 20.30 uur

(F. Gary Gray, 2015) Hollywood had er niet op gerekend, maar Straight Outta Compton, de lichtjes gladgestreken biografische speelfilm over de jarentachtig-rapgroep N.W.A (Niggas Wit Attitudes), groeide uit tot een monsterhit. F. Gary Gray (tevens regisseur van Ice Cube’s comedy Friday uit 1995) houdt goed grip op zijn vertelling door de levens van slechts drie bandleden centraal te stellen: de met de consequenties van hun daden worstelende Dr. Dre en Eazy-E, en de bozige Cube, die als hij de groep verlaat het mes zet in zijn oude vriendenclub.

Straight Outta Compton (F. Gary Gray, 2015).

De geknipte gast

NPO 2, 21.05 uur

In het nieuwe cultuurmagazine De geknipte gast van BNNVARA ontvangt schrijver en columnist Özcan Akyol wekelijks een prominente Nederlander naar aanleiding van een actuele gebeurtenis of aankomend evenement. De gast mag plaatsnemen in de kappersstoel van Akyols speciale kapsalon, waar zich tijdens het knippen een openhartig gesprek ontspint. De eerste klant is Thomas Erdbrink, de Nederlandse correspondent die voor onder meer de NOS het nieuws in Iran versloeg en ook columns schreef in het Volkskrant Magazine, totdat vorig jaar zijn accreditatie werd ingetrokken.

Universal Credit: Inside the Welfare State

BBC 2, 22.00 uur

Tien jaar geleden besloot de Britse regering het complexe stelsel van uitkeringen en toeslagen te vereenvoudigen. Universal Credit moest in de plaats komen van uitkeringen voor onder meer inkomen, het zoeken naar werk, kindertoeslag en woontoeslag. Het nieuwe systeem ligt onder vuur, mede door de vertraagde implementatie, kostenoverschrijdingen en ict-problematiek. In de driedelige documentaire Universal Credit: Inside the Welfare State kijkt de BBC achter de schermen mee bij de grootste hervorming van de Britse verzorgingsstaat in vijftig jaar.

2doc: Ganz - How I Lost My Beetle

NPO 2, 22.40 uur

De Volkswagen Kever is een designklassieker en een autoconcept dat naadloos aansloot op de idealen van Adolf Hitler: een eenvoudige en betaalbare wagen voor het Duitse volk. Het ontwerp wordt toegeschreven aan autobouwer en nazi Ferdinand Porsche, maar deze baseerde zich op een eerdere revolutionaire kleine auto die werd bedacht door Josef Ganz. De Joodse ingenieur Ganz kreeg echter een beroepsverbod en raakte in de vergetelheid. In de documentaire Ganz: How I Lost My Beetle gaat Paul Schilperoord met de familie Ganz op zoek naar het ware verhaal achter de Kever.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden