FILM- EN TV-TIPSDinsdag 26 mei

De Volkskrant film- en tv-tips voor dinsdag 26 mei

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma’s en films op televisie. Dit zijn die van dinsdag.

Willeke van Ammelrooy en Huub Stapel in De lift (Dick Maas, 1983).

Vaarwel Nederland

NPO 2, 20.25 uur

Nederlanders die na de oorlog naar Zuid-Afrika emigreerden vertellen hun verhaal in ‘Vaarwel Nederland’. Sommige emigranten vonden geluk, zoals Theo Mastenbroek, die een bouwbedrijf opzette. Zijn zoon is getrouwd met een zwarte vrouw en Mastenbroek ziet zijn kleinkinderen als symbool voor het nieuwe Zuid-Afrika. Minder positief is het verhaal van Ineke Palthe, die in de jaren zestig naar Zuid-Afrika vertrok. Nadat een zoon om leven kwam bij een roofoverval en ook een dochter met het syndroom van Down overleed, ging het bergafwaarts met Inekes man Frits.

De lift

RTL 7, 20.30 uur

(Dick Maas, 1983) In de eerste grote filmhit van Dick Maas vertolkt Huub Stapel een argeloze monteur die samen met journalist Willeke van Ammelrooy ontdekt dat de te repareren lift een geheel eigen, kwaadaardig leven leidt. De lift toont duidelijk de invloed van Amerikaanse genremeesters John Carpenter en Dario Argento, bij wie sfeer en autonome gruwelmomenten eerder tellen dan logica en een hecht doortimmerd plot. Het expressionistische kleurgebruik doet sterk denken aan Argento’s horrorfilms, terwijl de door Maas zelf gecomponeerde synthesizer-soundtrack dat typisch Carpenteriaanse, duistere minimalisme ademt. Maas regisseerde achttien jaar na dato zelf de Amerikaanse remake/herinterpretatie Down (met onder meer Naomi Watts), zonder het eigenzinnige karakter van het origineel te benaderen.

Ciske de Rat

RTL 8, 20.30 uur

(Guido Pieters, 1984) Geslaagd drama, spelend in de jaren dertig, over een straatjongetje dat veel te weinig liefde krijgt en daarvan de bittere consequenties moet dragen. De dialogen zullen nooit lesmateriaal worden, maar de keuze van de makers om het perspectief bij de jonge belhamel te leggen (en niet bij zijn onderwijzer, zoals het boek van Piet Bakker en een eerdere verfilming uit 1955 deden), ook aandacht te besteden aan de politiek-maatschappelijke achtergrond en Frans Bromet de film vanaf de schouder te laten draaien, resulteerde in een Hollandse klassieker.

Danny de Munk in Ciske de Rat (Guido Pieters, 1984).

Deadpool 2

Veronica, 20.30 uur

(David Leitch, 2018) Het vervolg op de zelfbewust-geestige en hypergewelddadige superheldenfilm Deadpool (2016) rammelt opnieuw met sardonisch genoegen aan de ketenen van de stripverfilming; steeds opnieuw drijft het scenario de spot met zijn wetmatigheden. Maar dit keer oogt het vertrouwd en zelfs al sleets. Toch valt er ook wel weer het nodige te genieten, voor wie Deadpools maniakale rebellie kan waarderen. Ryan Reynolds weet de uiterlijke onverschilligheid van het titelpersonage knap te combineren met zijn sentimentele aard. Dat geeft de film een prettige dynamiek.

Ryan Reynolds en Zazie Beetz in Deadpool 2 (David Leitch, 2018).

Misdaadcollege

NPO 1, 21.30 uur

Enkele jaren geleden merkte de politie in Amsterdam dat bij acties tegen zakkenrollers rond het Centraal Station en in de binnenstad steeds dezelfde daders worden betrapt. De vaak zeer jonge kinderen – soms nog geen tien jaar oud – waren afkomstig uit de Balkan en werden aangestuurd door een criminele familie die hen meenam van stad naar stad om te stelen. In ‘Misdaadcollege’ vertellen rechercheurs en medewerkers van justitie hoe ze de familie traceerden naar Barcelona en de kopstukken konden arresteren. Klaudio P. kreeg zes jaar cel en een boete.

Medialogica

NPO 2, 22.35 uur

Vorig jaar werd langzaam de omvang van de stikstofproblematiek in Nederland duidelijk. Hierdoor kregen veehouders met uitbreidingsplannen nul op het rekest en werd er in de politiek gehint op een halvering van de veestapel. Nederlandse boeren reageerden met protestacties die voor verkeersoverlast zorgden en kritiek kregen, maar ook op bijval konden rekenen. Achter de schijnbaar spontane acties stak een zorgvuldig geregisseerde operatie, die door ‘Medialogica’ wordt geanalyseerd in een uitzending rond de belangen en beeldvorming bij de boerenprotesten.

Buddha in Africa

NPO 2, 23.20

Door zijn leven in een Chinees boeddhistisch weeshuis in Afrika voelt Enock Alu, een tiener uit Malawi, zich verscheurd tussen zijn Afrikaanse wortels en Chinese opvoeding. Enock blonk ooit uit in de oosterse gevechtskunst en nu moet hij in zijn laatste schooljaar besluiten over zijn toekomst. Het liefst zou hij terugkeren naar het dorp waar zijn oma en tantes wonen, maar hij beheerst het Mandarijn beter dan zijn eigen moedertaal. Hij kan bovendien op kosten van de liefdadigheidsinstelling achter het internaat verder studeren in Taiwan. Dat kan ook in Afrika een goede baan betekenen. Maar verloochent hij daarmee zijn afkomst? De invloed van China op de identiteit en verbeelding van een Afrikaanse jongen is groot.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden