Film- en tv-tips Dinsdag 23 april

De Volkskrant film- en tv-tips voor dinsdag 23 april

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma’s en films op televisie. Dit moet u dinsdag zien.

Adrien Brody en Sarah Polley in Splice (Vincenzo Natali, 2009).

Typisch Zeewolde
NPO 2, 19.20 uur

In deze reportageserie geven de inwoners van het dorp Zeewolde uit Flevoland een inkijkje in hun dagelijks leven. Zij voelen nog steeds de impact van een ernstig auto-ongeluk uit 2004, waarbij vijf jongeren uit Zeewolde om het leven kwamen.

Rond de Noordzee
NPO 2, 20.25 uur

In deel twee van zijn reis langs de kusten van de Noordzee is presentator Arnaut Hauben bij de witte krijt­rotsen van Dover. Dit gebied heeft grote historische waarde, ook dankzij Dover Castle uit de 11de eeuw, het grootste kasteel van het land.

Beau Five Days Inside
RTL 4, 20.30 uur

In de stad Nyeri in Kenia verblijft Beau van Erven Dorens vijf dagen in een kliniek van HOYMAS, een lokale organisatie voor homo’s en sekswerkers met hiv. De mensen die zich bij deze kliniek melden durven niet naar een regulier ziekenhuis.

Sportlab Sedoc
NPO 2, 21.15 uur

Gregory Sedoc verdiept zich in het pieken, het moment dat topsporters moeten presteren. Beachvolleyballers Alexander Brouwer en Robert Meeuwsen slikken een pil die hen moet helpen om de hitte aan te kunnen op de Spelen van 2020 in Tokio.

Dino & Friends in NY
SBS 6, 21.30 uur

Komiek Jandino Asporaat gaat in deze nieuwe serie proberen New York te veroveren. Hij wordt bijgestaan door bekende vrienden, zoals kickbokser Rico Verhoeven, met wie hij in aflevering één de beroemde comedyclub Comic Strip bezoekt.

De jacht op mijn verkrachter
NPO 3, 22.00 uur

Herhaling van de documentaire uit 2018, waarin Sylvia Veld uit Hoorn vertelt hoe haar leven is veranderd sinds ze door een wildvreemde werd verkracht. Ze vertelt over de pijn die haar bijna fataal werd en hoe ze zelf de dader in de val lokte. 

Splice en Hollow Man (Vincenzo Natali, 2009) / (Paul Verhoeven, 2000) 
RTL 7, 20.30-22.45 / 22.45-00.55 uur

Een avondje gekke wetenschappers, bij RTL 7. Talloze filmprofessoren verloren in naam der wetenschap (en amusementsindustrie) hun gezonde verstand. De ene geleerde vindt de oermens in zichzelf (Jekyll and Mr. Hyde, Altered States), de ander bouwt robotten (Metropolis). Ook zagen we geknutsel aan een teleportatiemachine (The Fly), geklooi met de dood (Frankenstein) en de creatie van een reuzenspin (Tarantula). En vaak gaat zulk gedrag gepaard met eigenaardigheden: zeker in de eerste veertig, zestig jaar van de cinema hebben de heren geleerden een raar, Einstein-achtig uiterlijk en schalt hun maniakale lach door het schimmige, met prullaria volgepropte lab.

‘De vraag in Hollow Man is:  wat ga je doen als je weet dat je overal mee weg kunt komen?’ Paul Verhoeven over Hollow Man, in een interview met The Huffington Post

Een waar rariteitenkabinet dus, maar vergis je niet: ook deze fictieve mannen van de wetenschap (gekke film-wetenschapsters zijn vooralsnog zeldzaam) verrichten pionierswerk. Ze confronteren ons met wetenschappelijke kwesties die in werkelijkheid taboe, onethisch of te angstaanjagend worden geacht, maar in een fictief jasje smakelijke kost opleveren. Bovendien zie je dat pluizig witte warhoofd bij hedendaagse gekke filmprofessors niet meer zo snel terug. Uit clichémoeheid schetsen filmmakers liever een normaler, ‘menselijker’ beeld van de wetenschapper. Zie bijvoorbeeld het gekkeprofessorenpaartje uit Vincenzo Natali’s Splice (2009), maandagavond te zien. Ze mogen dan wel vol obsessieve gedrevenheid een gruwelijk wezen brouwen uit menselijk en dierlijk dna, ze zien er hip uit en doen ook alledaags romantisch met elkaar.

Voorafgaand aan Splice brengt RTL 7 ook nog Paul Verhoevens zesde en voorlopig laatste Amerikaanse film, Hollow Man. Bepaald niet Verhoevens droomproject, zoals hij zelf ook al toegaf. ‘Goed gemaakt, maar of ik er nou veel warmte voor voel?’ Toch biedt Hollow Man een aardig inzicht in de filmmaker Verhoeven. Bovendien zit-ie vol geweldige special effects. De sciencefictionfilm gaat over een groepje (heel normaal uitziende) onderzoekers dat er met geld van de Amerikaanse overheid in is geslaagd een aap onzichtbaar te maken. En, in het spectaculaire begin van de film, het voor elkaar krijgt die aap weer zichtbaar te maken.  Ze zijn klaar voor een triomftocht naar het Pentagon, behalve de leider, de ambitieuze, narcistische, tamelijk geniale wetenschapper Sebastian Caine (Kevin Bacon). Hij wil alles geheimhouden totdat het werkzame serum ook succesvol op mensen is toe te passen. Hijzelf wordt het proefkonijn. Het lukt hem zichzelf onzichtbaar te maken, maar de omkering faalt (zoals dat hoort, in dit genre). En dat leidt tot misantropische frustraties bij Caine, die de film uiteindelijk doen ontsporen in een breed uitgemeten B-filmeinde. Tot die tijd is Hollow Man een typische Verhoeven-film, in de zin dat de cineast zelfs in dit tamelijk platte actiewerk zijn bekende vrouwenobsessie en mensbeeld heeft weten te stoppen.

The Hundred-Foot Journey (Lasse Hallström, 2014) 
RTL 8, 20.30-23.00 uur

The Hundred-Foot Journey dient iets op wat je eerder hebt gezien, ook in Hallströms eigen, vaak kleffe films. Een Indiase familie, met een grommerige Om Puri als pater familias, strandt met de auto in een Frans dorpje. Ze openen er een restaurant, tegenover het sterrenetablissement van ijskoningin Helen Mirren. Natuurlijk draaien Puri en Mirren al snel om elkaar heen en valt zijn zoon, een getalenteerde kok, voor haar souschef. Strijklicht en pittoreske marktjes winnen het hier van politieke onrust en met xenofobie wordt in een oogwenk korte metten gemaakt. Vooroordelen zijn er om te overwinnen. Als er ruzie is, wordt er hooguit sneller in het eten gehakt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden