Film- en tv-tips Dinsdag 21 mei

De Volkskrant film- en tv-tips voor dinsdag 21 mei

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma’s en films op televisie. Dit zijn die van dinsdag.

Huub Stapel in Amsterdamned (Dick Maas, 1988).

Rond de Noordzee

NPO 2, 20.25 uur

Op zijn reis rond de Noordzee gaat presentator Arnout Hauben met vissers mee van Shetland naar Noorwegen. De Sognefjord brengt het Noordzeewater 200 kilometer landinwaarts. Hier komt Hauben in een dorp terecht waar de mensen nog leven als Vikingen.

Beau five days inside

RTL 4, 20.30 uur

In het slot van zijn serie loopt Beau van Erven Dorens vijf dagen mee met de beroemde Duitse circusfamilie Renz. Van Erven Dorens ontmoet Franz en Amanda Renz, die samen met hun kinderen te maken hebben met lage aantallen bezoekers en dierenactivisten.

Herman’s pop-up restaurant

RTL 4, 21.30 uur

In deze reportageserie gaat kok Herman den Blijker op zoek naar een koppel dat een mediterraan pop-uprestaurant in Rotterdam kan bestieren. Om het beste duo te vinden maakt Den Blijker met zijn kandidaten een rondreis door het Middellandse Zeegebied.

Dino & Friends in New York

SBS 6, 21.30 uur

De Nederlandse komiek Jandino Asporaat is nog altijd bezig om in New York voet aan de grond te krijgen als stand-upcomedian. Deze week komt bevriend cabaretier Ronald Goedemondt, die zelf ook ooit in Amerika probeerde door te breken, op bezoek.

Louis Theroux: Dark States

Canvas, 22.10 uur

Louis Theroux bezoekt de stad Huntington in West-Virginia. Aldaar heerst er een heroïne-epidemie, die is aangewakkerd door een gebrek aan pijnstillers. Theroux volgt de hulpdiensten en praat met gebruikers die proberen hun leven op de rails te houden.

De ondergang van de Van Imhoff

NPO 2, 23.15 uur

Herhaling van het drieluik dat Dick Verkijk in 2017 maakte over de gruwelijke scheepsramp met het Nederlandse stoomschip de Van Imhoff in 1942. Hierbij kwamen 441 gevangen genomen Duitse burgers om het leven. De ramp leidde tot een enorme doofpotaffaire.

Amsterdamned / De lift (Dick Maas, 1988/ 1983) 

RTL 7, 20.30 / 23.00 uur

Hier een arm, daar een hoofd; dankzij een mensenetende leeuw vliegen in Prooi de ledematen vrolijk in het rond. Zo hoort dat, bij Dick Maas. Er zijn weinig andere Nederlandse regisseurs die zo graag de koppen laten rollen - letterlijk. Dat zie je ook zeker terug in de twee Maas-klassiekers die voor vanavond geprogrammeerd staan, zijn meesterwerk De lift  en de seriemoordenaarsfilm Amsterdamned. Het in de liftschaft vallende hoofd van de nachtwaker uit De lift  buitelt tijdens zo’n double bill vrolijk verder als de afgehakte knikker van de milieudeskundige uit Amsterdamned. En wie in de films van Maas een kopje kleiner wordt gemaakt, wrijft vaak eerst nog nietsvermoedend langs zijn hals. Alsof een keelpijntje begint op te komen.

De lift, waarin Huub Stapel een argeloze monteur vertolkt die samen met een journalist (Willeke van Ammelrooy) ontdekt dat de te repareren lift een geheel eigen, kwaadaardig leven leidt, toont duidelijk de invloed van Amerikaanse genremeesters John Carpenter en Dario Argento, bij wie sfeer en autonome gruwelmomenten eerder tellen dan logica en een hecht doortimmerd plot. Het expressionistische kleurgebruik doet sterk denken aan Argento’s horrorfilms, terwijl de door Maas zelf gecomponeerde synthesizer-soundtrack dat typisch Carpenteriaanse, duistere minimalisme ademt. 

‘Achteraf bekijk ik zo’n film en dan denk ik: goh, dat we dat allemaal voor elkaar hebben gekregen.’ Dick Maas in een oude achtergronddocumentaire op de blu-raycollectie van zijn oeuvre.

Maar van film naar film bleef Maas toch vooral schatplichtig aan zichzelf. Neem de veelbesproken scène uit de er-waart-een-leeuw-door-Amsterdam-horrorfilm Prooi (2016), waarin de leeuw in kwestie huishoudt in een tram. De camera die op roofdierhoogte door het gangpad schiet, bloed dat op de ov-chipkaartpaal spat, mensen die bij een halte onthutst toekijken terwijl de slachtpartij aan hen voorbijraast; in feite is het een enthousiast ontsporende variatie op de scène uit Amsterdamned waarin een lijk langs het dak van een rondvaartboot butst. Dezelfde paniek en consternatie, maar dan met het gevaar ín het voertuig in plaats van erbuiten.

Der Untergang (Oliver Hirschbiegel, 2004)

Arte, 13.45 uur

De in februari overleden Bruno Ganz verbijsterde met zijn verrassend menselijke vertolking van Hitler in zijn laatste dagen. Zo gaf hij de reusachtige tragedie van de Tweede Wereldoorlog een gezicht; een doodnormaal gezicht, waar niets clownesks of idioots aan te bespeuren is. ‘Er bestond een taboe op Hitler, dat was aangeleerd en waaraan niemand heeft durven tornen’, verklaarde regisseur Hirschbiegel  het feit dat hij pas de eerste Duitser was die een film maakte over de Führer. De talloze op deze film gebaseerde YouTube-parodieën, waarin de dictator in de ondertiteling tekeer gaat tegen alles wat los- en vastzit, zaten de regisseur overigens nooit dwars. Integendeel, hij beschouwde de filmpjes als compliment.

Blade II (Guillermo del Toro, 2002)

Veronica, 23.20-01.30 uur

De Mexicaanse filmmaker Guillermo del Toro is geneigd originele fantasyfilms (Pan’s Labyrinth, bijvoorbeeld, en natuurlijk The Shape of Water) af te wisselen met formulewerk, waaronder twee delen van Hellboy en dit vervolg op de smakelijke vampierfilm Blade uit 1998. Del Toro was bij de eerste Blade niet betrokken. Daarin werd Wesley Snipes geïntroduceerd als half mens, half vampier, die uitgroeit tot redder van de mensheid als die wordt aangevallen door moordlustige vampiers. In dit tweede deel werkt Blade juist samen met de vampiers om de zogenoemde Reaper Vampires te elimineren. Del Toro maakte van dit vervolg onderhoudende, soms zelfs hoogst vermakelijke pulp.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden