Film- en tv-tips Dinsdag 22 januari

De Volkskrant film- en tv-selectie voor dinsdag 22 januari

Elke dag tipt de redactie van de Volkskrant de beste programma’s en films op televisie. Dit moet u dinsdag zien.

Leonardo DiCaprio in Inception (Christopher Nolan, 2010).

Typisch Thorn

NPO 2, 19.15 uur

Docusoap over de inwoners van het Limburgse stadje Thorn, waar de middeleeuwse kerk het middelpunt is van een hechte gemeenschap. We zien hoe Pauliene Wielders een zorgboerderij bestiert in een oud klooster vlak buiten Thorn.

Hier zijn de Van Rossems!

NPO 2, 20.25 uur

Maarten, Sis en Vincent van Rossem zijn terug met hun serie waarin zij met kritische blik door steden dwalen. In de eerste aflevering zijn ze in Almere. Vincent ziet in Almere een staalkaart van de moderne architectuur, vol experimenten.

Vanavond start een nieuw seizoen van Hier zijn de Van Rossems! Beeld ANP

Je zal het maar hebben

NPO 3, 21.00 uur

Jurre Geluk ontmoet de 20-jarige Nina, die het zeldzame Kabuki-syndroom heeft. Hierdoor ziet ze er veel jonger uit, is ze klein en heeft ze een leerachterstand. Ondanks haar beperkingen heeft Nina de ambitie om in de horeca te gaan werken.

Het geheim van de meester

NPO 2, 21.05 uur

Jasper Krabbé en zijn team van kunstexperts proberen het geheim te doorgronden van het beroemde schilderij Madonna bij de fontein van de Vlaams schilder Jan van Eyck uit 1439. Krabbé verdiept zich in de complexe olieverftechniek.

Hanne danst

Canvas, 21.20 uur

De Vlaamse nieuwslezer Hanne ­Decoutere vervolgt haar project om balletdanseres te worden. In aflevering twee gaat ze in Monaco in de leer bij Jean-Christophe Maillot, de choreograaf en directeur van Les Ballets de Monte Carlo.

Trump und der Staatsstreich der Konzerne

Arte, 22.00 uur

In deze Canadese documentaire betoogt Fred Peabody dat Trump het symptoom is van een trend die al decennia geleden werd ingezet: niet de wil van het volk, maar de dictaten van lobbyisten zijn leidend. 

Inception (Christopher Nolan, 2010)

Veronica, 20.30-23.35 uur

Over zijn films Memento (2000) en Inception (2010), thrillers die spelen met het begrip van tijd en perceptie, zei regisseur Christopher Nolan dat ze ‘behoorlijk ondenkbaar’ waren geweest zonder het voorbeeld van de vorig jaar overleden collega-filmmaker Nicolas Roeg. En net als het werk van Roeg (Bad Timing, Don’t Look Now) is met name Nolans Inception een film om telkens weer opnieuw te kijken. Al slokt de actietrip 148 minuten op, je hebt na afloop zin om verbanden te leggen die je bij de eerste keer al wel vermoedde maar nog niet helemaal kon plaatsen. En om droom van werkelijkheid te onderscheiden, in het verhaal over Cobb (Leonardo DiCaprio) en zijn team, die in het hoofd van slapende zakenlui van het ene droomniveau naar het andere springen.

Daarbij zijn er vragen te over. Wat is er gebeurd tussen Cobb en de ongelukkige liefde van zijn leven (Marion Cotillard), die telkens weer als een schimmige stoorzender in de droomwereld opduikt? En wat heeft Édith Piaf daar allemaal mee te maken? De antwoorden leiden naar dat ene muisstille moment waarop je alleen nog maar ademloos naar een over een tafel rollend tolletje zit te kijken; een scène met een spectaculairder effect dan menig Hollywood-explosie.

Inception, met zijn surrealistische droomwereld, is een film die er desondanks om smeekt te worden begrepen. Dat lukt bij herhaalde kijkbeurten steeds beter, omdat de plot dan wint aan overzichtelijkheid en de bizarre beelden – van vechtpartijen waarin de zwaartekracht ontbreekt tot kantelende stadswijken – steeds meer voor zichzelf spreken. ‘Aanvankelijk wilde ik van Inception een korte film maken’, vertelt Nolan op de dvd. ‘Maar zodra je je in het domein van de creatieve menselijke geest begeeft, moet je wel grootschalig te werk gaan.’ Interessant is dat aan Inception amper digitale technieken te pas kwamen. U zult het met uw 21ste-eeuwse ogen bijna niet geloven, maar fantastische effecten zoals de Escheriaanse trap zijn grotendeels ambachtelijk vervaardigd.

Zodiac (David Fincher, 2007)

SBS 9, 20.30-23.40 uur

Regisseur David Fincher (Se7en, Fight Club) was 7 jaar toen San Francisco begin jaren zeventig werd opgeschrikt door de zogenaamde Zodiac Killer, een seriemoordenaar die de media, de politie en het publiek jarenlang in zijn greep hield. Dat maakte indruk. Vandaar dat Fincher ruim drie decennia later in archiefkasten vol authentiek bewijsmateriaal dook om deze zeldzaam natuurgetrouwe thriller te maken. Op zijn best is Zodiac een intelligente, stijlvolle film waarin niet de moordenaar of de slachtoffers centraal staan, maar waarin de nadruk ligt op de samenleving, en de rol die media en justitie spelen bij publieke paniek. Cartoonist Robert Graysmith (Jake Gyllenhaal), journalist Paul Avery (Robert Downey Jr.) en rechercheur David Toschi (Mark Ruffalo) proberen de identiteit van de moordenaar te achterhalen. Finchers nieuwe realisme betekende ook een (voorlopig) afscheid van de visuele schwung die zijn voorgaande films kenmerkte. Waar Fight Club zich eind vorige eeuw liet bekijken als een baldadig statement tegen de gevestigde orde, deed Zodiac acht jaar later nog het meest denken aan doortimmerde, beschaafde Hollywoodthrillers uit de jaren zeventig.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden