Column Sheila Sitalsing

De vertrutting van de SUV zou per direct verboden moeten worden

Chris Buur en Sheila Sitalsing schrijven beurtelings wat hun is overkomen of opgevallen op de weg en in de berm.

In het diepst van mijn gedachten, daar waar anderen zich God wanen, ben ik de trotse bezitter van een Mercedes G-klasse, wat op hetzelfde neerkomt, want als God zou autorijden zou hij dat in een G-wagon doen. Maar durf dat maar eens hardop te zeggen tegenwoordig. Want tegen de demonisering van het hogere, ruimere, krachtigere en offroadsegment – het type voertuig dat de SUV is gaan heten – is geen verweer meer mogelijk.

Kijk maar:

1. De SUV doodt mensen. Voetgangers vooral. Door zijn hogere ligging, zijn bredere neus, zijn grotere banden en zijn hogere gewicht kan een ongelukkig uitgevallen tikje al dodelijk zijn. Uit Amerika, waar alles eerder gebeurt dan hier, komen al geruime tijd zorgelijke berichten die reppen van stijgende aantallen doodgereden voetgangers in binnensteden. Geschept, geschampt of aangetikt door ‘Amerika’s favoriete voertuig’. En in Berlijn gingen deze week stemmen op om SUV’s uit binnensteden te verbannen nadat vier mensen, onder wie een kleuter, stierven op de bumper van een Porsche Cayenne.

2. De SUV is een CO2-monster. Het stond maandag op de voorpagina van de Volkskrant, dus het is waar: doordat Europeanen massaal in SUV’s zijn gaan rijden, is de CO2-uitstoot van het Europese wagenpark gestegen. Sedans, hatchbacks en stationwagens zijn enthousiast ingeruild; bijna vier op de tien nieuwe auto’s in Europa zijn een SUV. Gevolg: gemiddeld 16 gram extra CO2-uitstoot per gereden kilometer.

3. De SUV vreet ruimte. Zoals een obese medepassagier die naast je neerzijgt in de trein en een kwart van jouw zitgedeelte koloniseert, pikt een SUV delen van belendende parkeervakken in. Probeer maar eens in een iets oudere parkeergarage een bescheiden sedan tussen twee geparkeerde SUV’s te prakken.

Het probleem is natuurlijk niet de SUV zelf, maar het feit dat mensen hem oneigenlijk zijn gaan gebruiken. Bejaarden zijn hem gaan kopen vanwege de fijne hoge instap. Gezinnen zijn hem gaan aanschaffen omdat je zo lekker drie kinderstoeltjes kwijt kunt op de achterbank. Mannen van middelbare leeftijd zijn hem gaan kopen om alle teleurstellingen van het leven te compenseren, terwijl ze over spiegelgladde asfaltwegen zoeven, op weg van de Vinexwijk naar de kantoortuin. Dit type vertrutting van de SUV zou per direct verboden moeten worden.

Want in zijn natuurlijke habitat is er weinig mis met het zwaardere offroadtype. Wanneer hij moet zwoegen over derdewereldwegen, door kuilen en verzakkingen, als hij omgevallen bomen moet wegslepen, kniediep water moet trotseren, een afbrokkelende zandhelling moet nemen – dan is zo’n G-wagon goddelijk.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden