Blik Stadsautootjes

De vernieuwde Toyota Aygo is een stadsauto. Punt

Bij een facelift denk je vooral aan de buitenkant. Maar de meeste verbetering van de Toyota Aygo zit in de elektronica. 

De vernieuwde Toyota Aygo.

Bij Toyota denken ze met heimwee terug aan 2011. Er werden in dat jaar ruim 15 duizend verkopen genoteerd voor hun kleinste, de Toyota Aygo. De Aygo is het stadsblikkie met vier wielen en drie cilinders. De belangstelling voor de auto taande en om de verkoop op peil te houden worden er geregeld facelifts uitgebracht. Voor een auto is een facelift wat de sticker ‘nieuw recept’ is op een pak muesli. Onlangs verscheen er weer zo’n bijgepunte uitvoering.

Eerst nog even voor degenen die later hebben ingeschakeld: de Aygo is er een van een drieling. Bedacht in 2002 door PSA (Peugeot en Citroën) en Toyota om te kunnen besparen op de peperdure ontwikkeling van een klein model, waarop de marges doorgaan even bescheiden zijn als de lengte. Enter: de Peugeot 107 (later 108), de Aygo en de Citroën C1. Het trio, dat in 2005 op de markt kwam, is technisch identiek en uiterlijk verschillend en mag een succes worden genoemd.

Maar ze zijn niet meer zo succesvol als ze ooit waren. Is de Aygo dan eigenlijk een overschatte auto? Helemaal niet, maar Kia’s Picanto (en z’n tweelingzus, de Hyundai i10) en de drieling van de Volkswagengroep (Up, Citigo en Mii) doen het op dit moment gewoon beter wat betreft de verhouding prijs-prestatie en uitrusting.

Facelift

Dus van de nieuwe facelift wordt veel verwacht. En inderdaad hij is stiller (meer isolatie, helaas horen we nu de banden en het windgeruis beter), zuiniger (een ecomotor die het op de snelweg prima doet), een andere wielophanging (voor fijnproevers en op verjaardagen) en aandachttrekkende nieuwe kleuren. Zo werd Blik op pad gestuurd met een exemplaar in ‘Reddish Purple Metallic’ of in gewonemensentaal: lichtgevend lila.

De motor is trouwens ook aangepakt. Voor wie afhaakt bij de woorden gestabiliseerde balans-as, hoeft alleen dit te weten: het roffelige driecilindertje van weleer is getemd, vooral bij stationair draaien, en is inmiddels best te pruimen. Ook het interieur is aangepakt door designers en stofontwerpers, maar daar worden we helaas koud noch warm van.

De vormgevers van Toyota hebben van de Aygo een best prettig ogend autootje gemaakt. De kenmerkende X (sinds 2014) op de smoel, is donker uitgesmeerd over de zijspiegels en loopt dan via de zijramen naar achteren. We horen u denken: ze doen maar. Inderdaad, maar er is één bezwaar aan dat vormgeven als een racemonstertje. Aan de achterzijde knikt het dak omlaag – wat inzittenden langer dan 1 meter 90 verplicht de rit uit te zitten met de kin op de borst. Tegelijkertijd gaat het raamkozijn een tikkie omhoog. Ergo: het achterraampje is miniem. Dat zal de smartphonende passagiers wellicht een zorg zijn, maar bij het draaien van een U-bocht of het maken een scherpe draai naar rechts is vrijwel niets meer van de buitenwereld te zien. Ook al dankzij het zonnebrilsterke ‘privacyglas’.

De Aygo is een stadsauto, meer zeggen we niet.

Elektronica

Wat elektronica betreft schreven we wel een sterke verbetering op ons kladblokje. Het begint met een pakketje actieve veiligheid dat zich normaal gesproken koest houdt: een radar die de afstand tot voorligger in de smiezen houdt. Zodra het penibel begint te worden, bereiden de remklauwen zich alvast voor op actie – ze knijpen maximaal aan, zonder de remschijf nog te raken –, ondertussen wordt de bestuurder geactiveerd met beeld en geluid, en als-ie niet als de bliksem reageert, gaat Aygo op z’n strepen staan en remt-ie af, desnoods tot 30 kilometer per uur. Kan trouwens nog een machtige klap opleveren, maar tot stilstand remmen mag zo’n auto niet. Wettelijk gesproken.

En dan nog één ding. Achter het tabletachtige display, boven de middenconsole, gaan Apple Carplay en Android Auto schuil. Na koppeling met de smartphone kan via de Aygo dus behalve telefoneren – wat voor een stadsauto gerust verboden mag worden – ook eigen muziek worden afgespeeld, luisterboeken geluisterd en genavigeer met Google Maps of Waze. Dat betekent dus dat ook file-informatie live beschikbaar is. Daar konden wij in 2011 alleen nog maar van dromen.

Gereden Toyota Aygo
Motor 1.0-benzinemotor, automaat
Prijs € 15.245 (vanaf € 11.695)
Vermogen 72 pk
O-100 14 sec
LxBxH 347x162x146 cm
Gewicht 930 kilo
Energielabel B

Huurautootjes

De drie kleintjes zijn mede zo populair door de nieuwe rage die private lease heet: leasecontracten voor consumenten die op allerlei gebied inmiddels gewend zijn aan diensten tegen vaste maandbedragen: Spotify voor een tientje, de maaltijdbox voor 40 euro, de nieuwste iPhone voor 50 euro en een Aygootje voor 199 euro per maand. Vorig jaar werden circa honderdduizend van zulke leasecontracten gesloten, het grootste deel A-segmentauto’s als de VW Up, de Peugeot 108 en de Aygo.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden