Blik Urban Arrow Family

De Urban Arrow Family is groot, maar blijkt niet de hillbilly-pick-uptruck waar we hem voor hielden

Log is e-bakfiets Urban Arrow Family allerminst: hij voelt licht en wendbaar en is prima geschikt om kroost en boodschappen comfortabel over het fietspad te manoeuvreren. 

De Urban Arrow Family.

Toen we nog niet hadden gereden met de elektrische bakfiets van Urban Arrow, had Blik het idee dat dit de Ford F150 Raptor onder de fietsen betrof: een bruut die ouderen en kindertjes-met-zijwieltjes van het fietspad walst. Valt dat even mee. De Urban Arrow Family is groot, maar blijkt niet de hillbilly-pick-uptruck waar we hem voor hielden. 

Ondanks zijn forse laadbak (de complete weekboodschappen voor een gemiddeld gezin passen erin) is de fiets wendbaar, voelt hij licht en beweegt hij zich makkelijk tussen andere fietsers, blijkt na een paar dagen vrachtvervoer. Dit komt doordat het een tweewieler is. Driewielers vallen weliswaar minder snel om en je hoeft ze niet op een standaard te zetten als de kinderen hulp nodig hebben bij instappen, maar ze zijn meestal een stuk logger en nemen meer ruimte in op het fietspad.

De Urban Arrow Family fietst als een gewone e-fiets. Hij trekt snel op, haalt makkelijk een prettige kruissnelheid, trapt licht en mengt zich beschaafd (afhankelijk van de rijstijl van de stuurman) tussen het overige verkeer. De los leverbare overkapping (€ 269) die have en goed beschermt, maakt hem wel zijwindgevoelig, een fenomeen dat Blik nog niet had geassocieerd met fietsen. Niet onoverkomelijk, al maak je bij een stevige windvlaag soms een verraderlijk zwalkje.

Zijn lichtvoetige karakter dankt de 45 kilogram wegende kolos aan de krachtige trapondersteuning inclusief 500 wattuur accu die hem gemiddeld 55 kilometer ver brengt. Prettig is de traploze versnelling; het icoontje dat naadloos mee verandert van laagvlakte naar bergje, om aan te geven welk verzet gekozen is, is prachtig. Een uitkomst voor een zware fiets als deze, omdat je heel precies het juiste verzet kiest, waardoor de benen in de prettigste persoonlijke cadans bewegen. 

De e-bakfiets wordt ontwikkeld en geassembleerd in Nederland. De motor is een doorontwikkelde ruitenwissermotor van Bosch, dat dankzij slim inspelen op de markt voor e-bikes inmiddels een groot marktaandeel in handen heeft. Hydraulische schijfremmen brengen fiets en vracht snel tot stilstand. Soms iets te snel, want onbeladen en bij nat weer wil het voorwiel soms blokkeren als er bruusk geremd wordt. De eerste antiblokkeersystemen voor fietsen bestaan inmiddels, maar het zal nog een paar jaar duren voor ze op de Urban Arrow leverbaar zijn, want de ontwikkeling is nog in de beginfase en ze maken de toch al begrotelijke fiets weer een paar honderd euro duurder. 

Opvallend is dat de fiets uit twee frames bestaat. Aan het achterframe wordt een los voorframe geklonken, waardoor een gezinsbakfiets (de Family) of juist een compactere vrachtfiets (de Shorty) ontstaat. Als de kinderen het huis uit zijn, is het mogelijk de Familiy om te toveren in een Shorty.

De actieradius met de grootste accu bedraagt 55 kilometer. Blik reed langere stukken met flinke belading en bij maximale ondersteuning. In druk stadsverkeer reikt de accu minder ver. Deze e-bakfiets is hierdoor inzetbaar van boodschappenwagen tot schoolbusje. De lader laat zich makkelijk meenemen in de bak, zodat de accu onderweg eventueel kan worden bijgevuld. 

Een fiets die niet alleen bruikbaar is voor het vervoer van boodschappen en nageslacht, maar die ook met lege bak wendbaar genoeg is voor alledaags fietswerk. Kost een centje, maar dat geldt ook voor een (tweede) auto, die, als deze stadsbak eenmaal voor de deur staat, weg kan.

Als we de Urban Arrow hebben teruggebracht bij de leverancier en op ons eigen karretje met terugtraprem stappen, merkt Blik wat elektrische ondersteuning betekent: onze eigen fiets voelt log en zwaar, als een bakfiets.

Urban Arrow Family

Vanafprijs € 4.250 
Gewicht 47 kg
Accu 400 of 500 Wh
Laadbak 64 x 55 cm (onderin)
Max. belading 275 kg

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.