Blik Test

De SUV: Van auto voor boeren en jagers via asobak naar een keurige Opel Grandland X

Blik test auto’s, signaleert opvallende autozaken en doet daarvan elke twee weken verslag.  Vandaag de Opel Grandland X. 

De Opel Grandland X.

Beschimpt werd-ie, toen hij twintig jaar geleden aan zijn opmars begon in ­Nederland. Het was crisis geweest en het getuigde van goede en verantwoorde smaak in een kleine, zuinige auto te ­rijden. De Subaru Justy (1984-2010) deed het nog prima. De Toyota ­Yaris (1999) verscheen nieuw op de markt. SUV’s waren er wel, maar golden als ­extravagant, hun ­bestuurders konden het bezit ervan doorgaans rechtvaardigen. De Range Rover (1970) was een auto voor boeren, jagers en boswachters.

Aan dat vredige landschap maakten de Porsche Cayenne (2002), Volkswagen Touareg (2003) en Audi Q7 (2005) een einde. Ineens werd die grote, dure en energieslurpende SUV begeerd door de nouveaux riches (we zaten tussen twee crises in). Voor de rest van de Nederlanders gold het model als een verwerpelijk bezit, zeker toen bewoners uit de duurdere stadswijken zich erin gingen voortbewegen, ín de stad. Daar bleken de Duitse monsters, en de Range Rover trouwens ook, toch eigenlijk wel te groot voor. En wat te denken van de mate waarin ze het milieu belastten?

Maar zie, inmiddels is de SUV ingeburgerd, ­geaccepteerd en in 2018 doorgedrongen tot de top-20 van verkochte modellen. Al rijdt Nederland nog altijd grotendeels verantwoord in kleine, zuinige auto’s: de ranglijst van verkochte auto’s (van de Rai, de belangenvereniging van de autobranche) wordt gedomineerd door kleine en iets minder kleine modellen: de top-3 bestaat uit Polo, Clio en Picanto. De Nissan Qashqai is op plek 16 de hoogst genoteerde SUV, gevolgd door de VW Tiguan (18) en Kia Niro (19). In absolute verkoopcijfers: tegenover 5.936 in 2018 verkochte Qashqais (t/m november) staan 14.402 Polo’s. 

Achterin worden de passagiers niet vergeten: stoelverwarming, eigen airco en meer dan voldoende beenruimte.

Het gaat dus best hard met die SUV (of crossover, zoals het model ook wordt genoemd). Blijkbaar is het met auto’s als met vliegen. We mopperen wat af over de schadelijke gevolgen ­ervan, maar als het erop aankomt, willen we het voor onszelf lekker ook. Blik reed lang geleden een zoge­heten midi-MPV, bouwjaar 2001. Die had een brandstofverbruik van 1 op 14 en een CO2-uitstoot van 187 g/km. Dat laatste is fors, wetende dat vanaf 2021 een auto niet meer dan 95 g/km mag uitstoten.

Onlangs mochten we het land doorkruisen in een nagelnieuwe Opel Grandland X, een populaire SUV. Een jaar na de introductie kraaide fabrikant Opel victorie: er zijn wereldwijd al 100 duizend orders binnen. In Nederland komt hij dit jaar met stip binnen op nummer 38 van de top-100: tot en met november werden er 3.289 verkocht. Grootte en gewicht zijn vergelijkbaar met die oude Blik-MPV. Is er in die krappe twintig jaar veel verbeterd? De Grandland X, die in zijn segment een gemiddelde score haalt, zit op 120 g/km (opgave) en heeft een verbruik (in onze test) van 1 op 13. Schoner, maar niet zuiniger dus. Denkt u er het uwe van.

Waarmee we meer iets in het algemeen willen zeggen dan over de Grandland X. Want dat is, ­zoals het een Opel betaamt, een keurige, lekkere, eigenlijk best wel mooie, maar niet zo heel opvallende auto. Net als zijn kleinere broer Crossland is de Grandland tot stand gekomen na de verkoop van Opel aan het Franse concern PSA (Peugeot en Citroën). Hij deelt zijn onderstel met de ook door Blik bejubelde Peugeot 3008, maar ontbeert de joie en finesse van die Auto van het Jaar 2017. Al zijn sommige delen van de buitenkant bijzonder fraai: de C-lijsten (tussen achterpassagiersraam en achterkant) zijn zelfs mooier dan die van de Range Rover Evoque, een ijkpunt in dit segment. De 19 inch-wielen kosten u 600 euro extra, maar doen veel goeds voor het oog. 

Jammer dat er van de conceptauto altijd zo weinig overblijft. Van de Grandland alleen de C-stijlen en de grote wielen, precies de mooiste onderdelen van de auto.

Van binnen vallen een paar dingen op: de hippe chic van de 3008 ontbreekt; dashboard, meters en bedieningspanelen zijn conventioneel. Duidelijkheid prevaleert. De ergonomische comfortstoelen (deel uitmakend van een bijna 2.000 euro kostend optiepakket) zijn de beste van een hele trits waarop Blik inmiddels heeft ­gezeten. Leuk: ze hebben behalve verwarming ook ventilatie. En over het aanwezige ‘premium soundsysteem’ van Denon (acht speakers plus een subwoofer) zijn we al even enthousiast. Hoewel ons exemplaar al aardig aan de prijs was, ontbraken nog een aantal rijhulpsystemen (zoals de parkeerassistent en de adaptive cruise control).

Verwacht verder van die X in de naam niet veel. Opels grootste SUV is er alleen met voorwielaandrijving en in ons geval maakt hem dat in combinatie met de kleine benzinemotor (1,2 liter turbo) een even gerieflijke als brave verkeersdeelnemer. De motoruitvoering gaat tot 2 liter en 180 pk en dat is milieutechnisch gezien weer een stap achteruit. Dat wil Blik, liefhebber van de SUV, natuurlijk niet. Net als u, toch? 

Gereden Opel Grandland X Ultimate

1.2 liter turbo, 130 pk, 8-traps automaat

Prijs € 45.194 (vanafprijs € 31.549)

Lxbxh 448x190x160 cm

Gewicht 1.350 kg

Topsnelheid 196 km/u

0-100 km/u 10,4 sec.

Verbruik 1 op 13 (volgens opgave 1 op 19)

CO2-uitstoot 120 g/km (volgens opgave)

Energielabel B

Het entertainmentsysteem is voorzien van Apple Car Play. Dat maakt het mogelijk ook geschreven telefoonberichten af te luisteren en te dicteren. Beetje contraproductief aan de groots opgezette Mono-campagne die het autorijden veiliger moet maken.
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.