De slak van Pathé als filmtheater

Als ode aan de stomme film bouwde Pathé in Parijs een eigentijds theater.

Beeld Michel Denancé

Een rijke Fransman uit de 19de eeuw zit achter zijn bureau in een weelderig gedecoreerde werkkamer. Hij oogt vertwijfeld, gezien zijn nadrukkelijke manier van acteren: zo typerend voor de stomme film. Vandaag vertoont de Fondation Jérôme Seydoux-Pathé Les Misérables, een verfilming uit 1925 van Victor Hugo's roman. In een hoekje van de zaal improviseert een pianist muziek bij de beelden, zoals in de jaren twintig.

Sterachitect Renzo Piano heeft, vlak bij Place d'Italie, een tempel gebouwd voor de stomme film. De naam Pathé wordt tegenwoordig geassocieerd met multiplexbioscopen, maar de glorietijd van het bedrijf lag in de hoogtijdagen van de stomme film. Vóór de Eerste Wereldoorlog was niet Hollywood, maar Parijs het mekka van de filmwereld. Pathé, uit 1896, maakte films en exploiteerde bioscopen van Moskou tot New York.

Prestigieus

Bij een rijke erfenis hoort een prestigieus gebouw. Piano, architect van het Centre Pompidou en wolkenkrabber The Shard in Londen, liet de façade van een 19de-eeuws theater staan en bouwde erachter een reusachtige slak van metaal. Vanaf de straat ziet het er al spectaculair uit.

Tijdens een rondleiding zien we op de hoogste en mooiste verdieping een koepel van glas als omgekeerde scheepsromp, bij elkaar gehouden door houten bogen. Over het glas spande Piano een tweede koepel van zesduizend geperforeerde metalen plaatjes, waardoor het licht gedempt en gelijkmatig lichtbinnenvalt.

Fondation Jérôme Seydoux-Pathé, 73 Avenue des Gobelins, Parijs. Elke zaterdag om 5 uur een rondleiding.

fondation-jeromeseydoux-pathe.com

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden