Column Blik

De Peugeot e-Legend: ‘Totááál niet retro, meer een hommage’

De Peugeot e-Legend.

Een auto wordt in de nabije toekomst zoiets als een mobiele telefoon, in aanschaf dan – ze kunnen in de basis straks namelijk allemaal ongeveer hetzelfde. Met een elektromotor zit er in de aandrijving eigenlijk ook niet meer zoveel verschil, verzuchten de autoliefhebbende doemdenkers, en wat wegligging betreft zullen toekomstige karretjes elkaar nauwelijks meer ontlopen – ook omdat er wat dat betreft meer en meer softwarematig geregeld kan worden.  Gaaap.

Eén plezierig bijeffect heeft dat wel. Als vanzelf zullen auto's zich  in de toekomst meer en meer moeten gaan onderscheiden met hun vormgeving. Omdat dat een van de weinige aspecten aan een auto is waarmee een autofabrikant zich nog kán onderscheiden.

Misschien dat daarom wel met zo’n exploderende hoeveelheid enthousiasme werd gereageerd op de conceptauto die Peugeot eind vorig jaar liet zien, de e-Legend, een geheel elektrisch, autonoom rijdend model. Want och heremijntijd, wat een ongelooflijk mooie auto is dat. Geheel terecht kreeg hij begin maart 2019 in Genève de prijs voor de mooiste concept car van het jaar. 

De jury roemde de schitterende verhoudingen, als ware het Dudoks Gemeentehuis van Hilversum – een buitengewoon samenspel van verschillende volumes. Vrij plat en rechthoekig, als een rijdende chocoladereep, zoals de Bobby Ewing-Mercedes uit begin jaren tachtig dat was, of, natuurlijk, de beroemde Peugeot 504 coupé uit 1969. 

Peugeot e-Legend naast een Peugeot 504 Coupé (1969).

Op dit model is de e-Legend duidelijk gebaseerd – het silhouet, de achterlichten, het logo in de grille, de letters op de neus, en de mooiste stoelen van de afgelopen veertig jaar, brutalistisch dik seventies-comfort in stijlvol tandpastablauw. 

Totááál niet retro, meer een hommage (spreeque datte uitte oppe zijne frâhnse), beweerde ontwerper Gilles Vidall, maar dat is natuurlijk flauwekul – dat zegt-ie alleen maar omdat er in serieuzere ontwerpkringen een beetje op retro wordt neergekeken.

De mobieletelefoonindustrie kan juist nog wat van leren van de automobiel. De mobieltjesmarkt wordt beheerst door een merk dat uitdraagt dat welhaast totalitair minimalisme móét, en alle andere merken volgen, in al hun knoertsaaie eenvormigheid. Auto's daarentegen zijn, zelfs als ze moeten uitstralen dat Dit De Toekomst Is, heerlijk eigenzinnig en compleet irrationeel vol op de esthetiek ontworpen. Kunnen er ook wat mooiere telefoons komen?

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.